ALGEMEEN > Klei - algemeen > steengoedgietklei op aardewerktemperatuur

Hallo allemaal,

Op dit moment gebruik ik steengoedgietklei eigenlijk als aardewerkklei. Op de emmer staat dat het tussen 1020 en 1300 graden gebakken kan worden, en de glazuurstook doe ik op 1060 graden, dus technisch gezien moet dat geen probleem zijn. Nou heb ik hier toch verschillende dingen over gehoord: sommige mensen zeggen dat dit prima kan, en anderen zeggen dat je voor aardewerktemperaturen beter aardewerkklei kunt gebruiken.

Wat is jullie mening hierover?

Groeten,

Flora

5 antwoorden

  • Dag Flora,

    Wat ik er over gehoord heb is dat een aardewerkglazuur op steengoedklei makkelijk craquele heeft als gevolg van de andere samenstelling van de steengoedklei.
    Aangezien craquele ontstaat als klei en glazuur niet goed op elkaar zijn afgestemd zou dat dus een reden zijn om aardewerkklei te gebruiken
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Flora,

    Ik vindt aardewerk gietklei makkelijker te verwerken als gietklei voor steengoed en porselein.De modellen lossen beter uit de mal,de klei is plastischer.

    Rob
    http://www.reliefs.nl
    beantwoord
  • Hallo Flora,

    Als deze klei een baktrajekt heeft van 1020°C tot 1300°C betekend dit dat je een uitstekende klei in huis hebt. Dit baktrajekt wijst aan dat het klei is met hoog Al²O³ - gehalte. Indien je geen gebruikskeramiek zal dit geen probleem vormen, echter voor gebruikskeramiek zou ik je toch adviseren op Orton cone 6 te stoken. Ik denk dat je er zelfs uitstekend raku mee kan stoken, mits toevoegen van chamotte <1mm. 30%. Wat betreft de glazuren; deze klei is zeer elastisch en zal mee krimpen ivm de temperatuur. Steengoedklei dat enkel boven 1200°C dient gestookt, bevat weinig Al²O³ en zal nog weinig krimpen tt tot het aardewerkglazuur, wat zoals reeds vermeld, danig zal craqueleren.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,

    Het is toch gaan craqueleren, dus ik bak de klei nu op steengoedtemperatuur. Scheelt weer een hoop moeilijkheden. Maar bedankt voor je antwoord, het is een interessant verhaaltje. De klei die ik gebruik heeft trouwens wel een baktraject van 1020 tot 1300 graden.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • Flora,
    Als uw werkstukken geen gebruiksgoed is, kun je ook veranderen van glazuur ipv temperatuur. Dat is energie-zuiniger. Het glazuurtype zou wat minder moeten krimpen tijdens het bakken of wat elasticher zijn, zoals voorgaanden reeds hebben gesuggereerd. Een lood-boor-fritte glazuur met zo weinig mogelijk Si0² en veel Al²0³. Enkel gebrande kaolien gebruiken. Enfin, in èèn woord; de oppervlaktespanning wegwerken. Succes ermee.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.