ALGEMEEN > Klei - algemeen > porselein in de raku oven

Heeft er iemand ervaring met porseleint TM10 in de raku-oven?

6 antwoorden

  • Dag Jolanda,

    In de jaren 80 van de vorige eeuw heeft Eddie Porck als eerste in Nederland (voor zover ik weet) met porselein naked raku gemaakt.
    Het kan dus, het was wel klein gedraaid werk.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Ja hoor. Dat gaat goed mits je je maar aan enkele regels houd wat volgens mij altijd telt met raku werkstukken. Namelijk dat het werkstuk overal even dik is!!!!!!
    beantwoord
  • Oke, dan ga ik het 25 mei uitproberen. Meld wel wat de resultaten zijn.
    beantwoord
  • Jolanda, ik ben benieuwd of het inderdaad gelukt is. Hoe groot was je werk, heb je nog iets specials gedaan (of gelaten).

    beantwoord
  • Het is gelukt, maar gelijke wanddikte is heel belangrijk. Ik had porselein gemengd met 0,5% koperoxyde, een witte porselein en een gemengd met 0,5% chroomoxyde. Alle werkstukken geglazuurd met een wit craquele.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Natuurlijk kan je porselein raku stoken. 1e- het is een klei op steengoed-temp. dus nog geen sintering op raku - temp. 2e - porselein bevat zeer veel Al²O³ ( aluminium ) en gaat daardoor de warmtegeleiding/verdeling zeer optimaal zijn. Wat betreft de dikteverschillen is dit niet anders dan bij steengoedklei.( aardewerkklei is minder geschikt door gevaar op sinteren ) 3e - porselein bevat geen ijzer of mangaan, wat nefast is bij raku, gezien dit plaatselijk gaat reduceren, vooral op dikteverschillen. Ijzer-rood (Fe²0³) gaat naar ijzer-zwart (FeO), wat de klei doet krimpen en zo spanningbarsten ontstaan. Eddy Pork was wel de eerste in Nederland, maar het was David Roberts ( GB ) die dit eerst heeft gedemonstreerd Nederland begin '80, als ik me niet vergis konden dan de dieren nog praten. :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.