ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > raku en luster

beste lezers, onlangs hebben wij raku en luster proberen te combineren. eerst hebben we de raku glazuur gebakken in de electrische oven op 980 °. daarna luster opgedaan en in de rakuoven laten opwarmen tot 750°,zoals de luster normaal zou moeten gebakken worden! de luster was toch weggetrokken!!!! is er iemand die daar ervaring mee heeft en ons op de goede weg kan helpen????
met dank : mieke
gevraagd

6 antwoorden

  • Dag Mieke,

    Lusters in raku zijn eenvoudig te maken met zilvernitraat.
    De gewone lusters zijn voor zover bij mij bekend niet in raku toe te passen.
    Zilvernitraat is wel een agressief goedje, het wordt ook gebruikt om wratten aan te stippen die dan zwart worden.
    Zorg er dus voor dat je handschoenen gebruikt en er geen spetters in je ogen kunnen komen.
    Je kan het met een penseeltje aanbrengen op de glazuur, het is nl in water oplosbaar.
    Je kan het ook door je glazuur mengen, tussen de 10 tot 15 gram toevoegen aan 500 gram glazuur. Je kan het oplossen in het water wat je voor het aanmaken van het glazuur gebruikt.
    In combinatie met koperoxide krijg je de mooiste lusters.
    Zorg wel voor een goede reductie in de zaagselton
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Beste Hans, weet je ook waar je het zilvernitraat kan kopen. Heb het bij ons in de buurt al geprobeert, zonder resultaat. Klopt het ook dat het beperkt houdbaar is? Ook als je al gemengd hebt met glazuur?
    alvast bedankt, groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Dag Jeltje,
    Het is inderdaad lastig om aan zilvernitraat te komen.
    Vroeger kocht ik het bij silex maar of ze het nu nog hebben betwijfel ik.
    De laatste keer heb ik wat via een collega gekocht.
    helaas is dat nu niet meer mogelijk.
    Als je het goed droog bewaard is het lang houdbaar, wordt het vochtig dan krijg je een grote harde klont.
    Aangemaakt is het het beste om het in een keer op te maken. het regeert met alles wat er mee in aanraking komt en op alles krijg je dan moeilijk te verwijderen zwarte vlekken.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • hallo, dank u wel voor het snelle antwoord!! maar kunt u me ook zeggen als ik die zilvernitraat bovenop de glazuur kan leggen als die al gebakken is , en daarna in de rakuoven zetten en op 750°laten opwarmen, en daarna reduceren?
    groetjes
    mieke
    beantwoord
  • Hallo Jeltje,
    Bij de apotheker is zilvernitraat te verkrijgen. Het is erg kostbaar. Ik denk niet geschikt voor het experiment. Wil je een luster, is net zoals Hans al aangeeft, een heel mooi resultaat te bereiken met raku stoken middels een koperglazuur en dan een snelle reductie. Groet,
    Marga
    beantwoord
  • Dag Marga,
    De kwaliteit(laboratorium) bij de apotheek is zo zuiver dat deze een stuk duurder is dan een mindere kwaliteit die geschikt is voor raku.
    Het bedrijf wat ik ken verkoopt echter alleen bij een minimale afname van 3 kilogram.
    groeten
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.