ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > engobe

op mijn zoektocht naar een goed engoberecept loop ik tegen een aantal begrippen op die voor mij verwarrend werken. Bv. Is boorzuur hetzelfde als borax? Is gemalen klei hetzelfde als chamotte? Is ballclay vette, halfvette of magere klei? In welk stadium kan het beste engobe aan gebracht worden?
Naar ik hoop kan iemand me helpen met de antwoorden op mijn vragen met eventueel nog wat aanvullingen.
b.v.d.
alfons
gevraagd

6 antwoorden

• Hallo Alfons,
    Boorzuur is niet hetzelfde als borax volgens mij, maar dit heb je ook helemaal niet nodig voor een engobe.
    Chamotte zijn kleine steentjes die in de klei zitten, die wil je juist niet in je engobe.

Wat het allerbeste past is kleipoeder van de gebruikte klei,
    dus fijn malen en zeven. (denk om goed stofkapje.)
    hier kun je dan pigmenten of oxides aan toevoegen en aanmaken tot magere yoghurtdikte.

Vind je dit te veel werk, dan gebruik je een kant en klaar kleipoeder. Halfvet voor handwerkklei, vet voor draaiklei.
    ball clay is volgens mij een vette kleisoort.

De engobe breng je het best op als de klei leerhard is.
    Voor een egaal resultaat in twee of drie lagen aanbrengen met een zachte kwast. Tussen de lagen door laten drogen tot het er weer een beetje mat uitziet.
    Denk er wel om dat het werkstuk weer water opneemt.
    decoreer je bijvoorbeeld draaiwerk aan beide zijden met
    een engobe, dan stort je potje door het vocht bijna in elkaar, je kunt tussen de lagen door ook de fohn er een poosje opzetten.

Succes, Jose
    beantwoord
  • Dag Jose
    dank voor je snelle reactie. ik gebruik de engobe om roodbakkende klei wit te maken, dus kan ik niet dezelfde gemalen klei gebruiken. In mijn uitgebreide kleiboekencollectie vond ik bijna net zoveel verschillende recepten als de boeken, die ik heb, Marylin scott geeft bv: porceleinaarde 50, ballclay 50, boorzuur 50. Cosentino geeft als recept: pottenbakkersklei 65, kaolien 35. Hildegard Storr-Britz geeft als recept: Bentoniet, magere klei, vette klei, gemalen klei. en zo kan ik nog even doorgaan
    Je begrijpt nu waarschijnlijk wel waar mijn verwarring vandaan komt. Welk recept zou ik in mijn geval het beste kunnen gebruiken, denk je?

b.v.d. vriendelijke groet
    alfons
    beantwoord
  • Hallo Alfons

In jouw geval zou ik een gietklei poeder gebruiken voor dezelfde temperatuur als je roodbakkende klei.
    je zou eventueel wat Nepheline Syenite kunnen toevoegen. 5 tot 15 %
    Dat maakt de engobe witter en wat meer smeltbaar

succes Frans
    beantwoord
  • Hallo Alfons,
    Ik weet het niet, ik zou Frans zijn advies proberen
    Jose
    beantwoord
  • Jose en Frans,
    Dank voor jullie meedenken en adviezen. Het recept van Frans klinkt heerlijk eenvoudig en ga ik beslist uitproberen.
    met vriendelijke groet
    alfons
    beantwoord
  • Dag allemaal! Ik heb deze discussie voor publicatie in KLEI uitgekozen. In het julinummer komt meer over engobes, vandaar.
    Ik ga ervan uit dat jullie accoord zijn!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.