ALGEMEEN > Gips > grote drukmal
Ik wil een grote drukmal maken. Bekisting is 1x1m en 60 cm. hoog. Bedoeling is dat ik een "trimbal" met doorsnede 70 cm. als vorm gebruik. Deze wil ik tot de helft in het gips duwen zodat ik een grote komvorm krijg. Ik ben onzeker of mijn plan kans van slagen heeft.
Vraag:
Is een trimbal (gevuld met lucht) stevig genoeg om dienst te doen als model?
is de mal niet te groot? is het een idee om het gips te "wapenen" met vogelgaas?
Hoe snel moet ik achter elkaar werken? Is het erg als de eerste laag al aan het drogen is voordat de tweede laag er op komt?
Ik hoop heel erg dat iemand hier al ervaring mee heeft en mij wat tips kan geven.
Vraag:
Is een trimbal (gevuld met lucht) stevig genoeg om dienst te doen als model?
is de mal niet te groot? is het een idee om het gips te "wapenen" met vogelgaas?
Hoe snel moet ik achter elkaar werken? Is het erg als de eerste laag al aan het drogen is voordat de tweede laag er op komt?
Ik hoop heel erg dat iemand hier al ervaring mee heeft en mij wat tips kan geven.
3 antwoorden
-
Dag Carien,
Een waanzinnig plan. Niet doen hoor.
- je mal wordt waanzinnig zwaar
- de trimbal in een keer in de gips drukken vergt een kracht van ongeveer 180 kg. Daardoor zal de bal vervormen.
- in laagjes opbouwen komt niet ten gunste van de kwaliteit van de mal.
Alternatief:
1 - De trimbal zelf als mal gebruiken, heb ik zelf gedaan maar is niet ideaal ivm vervormingen.
2 - op de trimbal een gipsen mal maken door er een laag van 4 cm gips op aan te brengen, versterkt met gipsverband. Dit kan je laag voor laag opbouwen waardoor er geen vervorming plaatsvind.
stappen;
- een laag gips aanbrengen, dikke gips met een spatel
- een laag gipsverband
- een laag gips met de spatem
- een laag gipsverband
- een laag gips met de spatel
dikke gips:
als je de gips aanmaakt is die vloeibaar, tijdens het verhardingsproces wordt de gips steeds minder vloeibaar. Op het juiste moment kan je dan met de spatel de gips uitsmeren. De smeerbaarheid is dan vergelijkbaar met pindakaas.
succes
Hans
-
Dag Hans,
Hartstikke bedankt voor je reactie. Je bespaart me een teleurstellende actie, waar ik ook al tegenop zag: ik werd al zenuwachtig als ik berekende hoeveel kilo gips ik moest gebruiken.... Ik ga op jouw manier proberen.
Groet, Carien -
Bij het zeer deskundig antwoord van Hans wil i nog volgende tip meegeven. Gelijkaardig probleem heb ik jaren geleden ook voorgehad. Als je deze mal hebt gemaakt moet je ze nog manipuleren en dat is geen sinecure als je de klei-massa er nog bij rekend. Nu bestaan er in de betere doe-het-zelf zaken en speciaalzaken bouwmaterialen ( stuc-werken ) bekistings-profielen uit roestvrij metaaldraad in driehoek ed. Je kunt het zo wat vergelijken met een antennemast. Als je die in gewenste vorm plooid en met stukjes gibsverband aan de buitenzijde van de mal aanbrengt verstevig je in grote mate de mal en heb je een soort beugels om de mal te manipuleren. Nog een probleem is het werkstuk uit de mal halen. Je zou in dit geval een (reuze-)ballon in de binnenzijde leggen die zowat dezelfde diameter heeft als je werkstuk. Nu kun je de mal aan de metalen versteviging vastgrijpen en over laten rollen met de ballon aan de binnenzijde. Het drogen zal ook beter verlopen. Succes.
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.