ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > RAKU stook

Hallo, ik heb mijn RAKU gasoven vorige week voor het eerst gebruikt. (Ik heb al vaker gestookt maar altijd met anderen).Na langzaam opstoken tot 200 gr, wilde ik daarna in een uur naar 1000 gr. Dit lukte niet. De temp. bleef hangen bij 700 en kreeg hem niet hoger. Totdat ik ontdekte dat ik de druk van de manometer te hoog had (2,5mb). Nadat ik hem had terug gebracht tot een half en langzaam opvoerde naar 1,0 kwam hij snel tot 1000gr. Na een blik in de oven (op het laatst had ik de afdekkende ovenplaat op de oven eraf gehaald, hierdoor ging de temp. ook sneller omhoog) zag ik dat de glazuur goed gesmolten was. Toch was ik enigszins teleurgesteld toen bleek dat niet alle stukken goed gesmolten glazuur bevatten. Enkele hadden ook blaasjes. Kan iemand mij zeggen wat de oorzaak hiervan is. En ten tweede: heeft het zin deze stukken opnieuw te bakken? Ik zou graag een reactie op mijn voor de eerste keer RAKU stoken. Want ik vind het een ontzettend leuke en spannende manier van stoken. Groeten Lies
gevraagd

9 antwoorden

  • Hallo Lies,
    Je ziet dat je met raku je niet te veel moet haasten. Laat je oven gewoon zijn ding doen. Wij stoken in het begin, zeg maar tot 300 à 400 graden met 0.2 bar. Daarna een beetje opdrijven. Boven de 600 graden doen we het wat sneller. Na een uurtje bereiken we 950 graden, laten dan afkoelen tot 850 graden en doen dan pas het vat open om de stukken eruit te halen.
    Die blaasjes komen voor op plaatsen waar de glazuur veel te dik is. Had je langer op 950° C gebleven dan zouden die blazen wel weggetrokken zijn omdat het glazuur dan volledig "gezet" zou zijn.
    Mijn ervaring met opnieuw stoken is dat het meestal nog verergert. Om een niet te dikke glazuurlaag te hebben, kan je je werkstuk een beetje nat spuiten, dan zal de scherf niet zo sterk aantrekken en dus de glazuur minder dik liggen.
    beantwoord
  • Hallo Lies.

    Van deze stook heb je heel veel geleerd!
    Doordat er geen zuurstof in je oven kwam had je vermoedelijk geen voldoende verbranding en gaat de temperatuur op een gegeven moment niet meer omhoog.
    Wat betreft je blaasjes in je glazuur, daar is vast wel iets aan te doen. Ik begrijp uit je schrijven, dat enkele werkstukken blaasje hadden en niet alle werkstukken.
    Vanuit dat gegeven, denk ik dat het een belangrijk onderdeel is, dat de werkstukken niet in aanraking mogen komen met de vlam.
    Het is belangrijk om je werkstukken binnen de ovenplaat te plaatsen. Zéker op het stuk, waar de vlam tegen de achterwand de oven binnen komt!
    Ik zou even na gaan hoe je de werkstukken in de oven hebt geplaatst. Mogelijk ligt daar het probleem???
    Daarnaast stook ik nooit met een afdekkende ovenplaat, mag ik vragen of jij die ovenplaat hebt gebruikt omdat je schoorsteengat te groot is??? Ik begrijp anders de reden er niet van.

    Groetjes: Marrie
    beantwoord
  • Hallo Lies, ik ga nog even iets aanvullen.
    Persoonlijk denk ik niet direct aan een té dikke laag glazuur maar zoek ik het even in andere dingen.
    Dat wil niet zeggen dat ik dit uitsluit.

    Ik zoek het nog het meest in die ovenplaat die op de oven lag en in de werkstukjes die eventueel in de oven, buiten de ovenplaat uit kwamen.
    Omdat het vuur geen "trek" had naar boven (vanwege die afgedekte schoorsteen) is het verloop in de oven anders gegaan dan hoort?
    Ik sta nog even stil bij:
    - Ik maak zelf altijd mijn werkstukken stof en vetvrij, vóórdat ik ga glazuren.
    - Zijn er verschillende glazuren gebruikt waarvan sommige hoger gestookt zouden moeten worden?

    Nu weet ik niet of je iets kunt met mijn informatie want ik weet ook niet welke glazuur je gebruikt of wát voor raku oven. Sommige gebouwde raku ovens zijn mogelijk toch weer anders dan die van mij en krijg je daardoor ook weer een ander stookproces.

    Marrie.
    beantwoord
  • Dag Marrie,

    De glazuurlaag was zeker niet te dik. Ik vond achteraf dat deze zelfs te dun was aangebracht. Omdat ik bij een bol op een plaats twee lagen had aangebracht, kon ik het verschil goed zien: allebei mooie glazuur. Dit was ook de tweede stook; toen zaten er bijna nergens blaasjes in. Ik denk toch dat het komt door de ovenplaat en door de manier van stoken de eerste keer. Tja en om op je vraag terug te komen waarom ik een ovenplaat op het gat doe. Ik weet het eigenlijk niet. Ik dacht dat de temp. dan sneller omhoog zou gaan. En bij eerdere RAKU workshops had ik dat ook gezien, dus. Ik heb trouwens een RAKU oven die van een oliedrum is gemaakt.
    In elk geval ben ik wel weer veel wijzer geworden uit jouw antwoord. Binnenkort ga ik weer stoken en ben benieuwd naar het resultaat,
    groet,
    Lies
    beantwoord
  • Dag Marrie,

    ik reageer ook nog even op bovenstaand bericht:
    - ik heb geen verschillende basisglazuren gebruikt, wel dezelfde en dan met andere oxides
    - de stukken heb ik voordat ik ze glazuurde niet met een natte spons afgenomen. ik dacht dat dat niet nodig was, omdat ik ze net een dag ervoor uit de bisquitoven had gehaald. Moet het dan toch nog?

    Dankje nogmaals voor je reactie,
    groet, Lies
    beantwoord
  • Hallo Lies.

    Normaal gesproken maak ik mijn werkstukken altijd schoon vóórdat ik ga glazuren. Ik maak ze schoon met spiritus.
    Meestal hebben mijn werkstukken een tijdje gestaan in een stoffige omgeving.
    Wanneer jij de werkstukken niet in een stoffige omgeving hebt staan, hoeft het niet beslist om de werkstukken na zo'n korte tijd tussen de biscuit en glazuren in, schoon te maken. Waarmee ik maar wil zeggen dat de blaasjes die je had op het werkstuk in dit geval vast niet zijn ontstaan, door het werkstuk niet te hebben "schoongemaakt".
    Zo blijft naar mijn idee alleen nog de fout te zitten in de manier van stoken.
    Ik wens je de volgende raku stook meer geluk toe en probeer het maar eens zonder het schoorsteentje af te dekken!
    Heel veel succes!
    Groetjes:
    Marrie.

    beantwoord
  • Ik ga eind deze week weer stoken. En ga een aantal adviezen zeker toepassen. Dank je wel voor de tips en je hoort nog wel hoe het is verlopen.

    groetjes
    Lies
    beantwoord
  • Beste Lies, ik denk dat de blaasvorming in je glazuur ontstaat door de verschillende oxiden die je gebruikt. Vooral rood ijzeroxide gemengd met andere oxide's heeft dit. groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Dag Jeltje,

    Dat zou best kunnen, want het is met name de glazuur met rode ijzeroxide samen met mangaanoxide die blaasjes gaf, maar ook weer niet op elk produkt. Ik zal er op letten en dankje voor de tip,

    groetjes,
    Lies
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.