ALGEMEEN > Klei - algemeen > porselein stoken

Ik heb een cursist die porselein gietklei in een halfronde gipsen mal heeft gegoten, een schaaltje dus en ook nog bekers.
Ik heb zelf nog nooit met porselein gewerkt dus ik heb de volgende vraag: Ik heb, dacht ik, eens gelezen dat je porselein eerst hoog moet biscuit bakken, op 1240 graden, en daarna pas moet glazuren. Klopt dat?
Als ik dat eerst zo hoog stook gaat dan zo,n halfrond schaaltje niet helemaal inzakken omdat ik geen tegendruk geef? Zou het dan een oplossing kunnen zijn om de schaaltjes en bekertjes op de kop te stoken? Hebben ze dan minder kans om in te zakken?
Hoop dat iemand mij kan helpen!

Groetjes Let.

10 antwoorden

  • Hoi, je ziet je vraag beantwoordt als je naar de datum 13-07-2002 gaat.Succes.
    beantwoord

  • Dankjewel voor het meedenken maar het is niet echt
    een antwoord op mijn vragen tenzij ik verkeerd kijk , natuurlijk.
    Wel gelezen over glazuur en krimp op aardewerktemperatuur maar dat is niet wat ik bedoel.

    beantwoord
  • Ja sorry ben ietswat onduidelijk geweest het staat wel onder de vraag van 13-07-2002 maar dan helemaal onderaan beantwoord door Frans Boot 25-03-2007,in ieder geval een gedeelte van je vraag is dan beantwoord.Over het inzakken heb ik niets kunnen vinden.
    beantwoord
  • Hallo Let

    Volgens mij bak je porselein op de normale bisquittemperatuur rond de 980 a 1000 graden.
    "Bone China"een apart soort van porselein wordt inderdaad op 1250 bisquit gebakken en daarna op 980 graden gladgebrand.
    Het is dus de vraag of het dus bone china of een gewone soort porseleinklei is waar mee is gewerkt.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans,

    Er staat alleen maar witbakkende gietporseleinklei op de emmer. 1250 graden. Keramikos.
    Bij de vorige schaaltjes van haar, is de transparant glazuur allemaal gaan craqueleren. Dit wilde zij niet en daarom dacht ik dat het misschien beter was om het eerst hoog te stoken en dan pas de glazuur erop te doen. Ik heb een transparant glazuur wat tot 1140 gaat, vandaar. Zou ik een steengoed transparant voor die schaaltjes en bekertjes moeten gebruiken? Ik ben zo bang, dat als ik het met die glazuur hoog stook, de boel in elkaar zakt. Ook zonder glazuur trouwens hoor.
    En wat vind jij van het op de kop stoken? Is dat zowiezo beter?

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Het beste is om gewoon een porselein of steengoedglazuur te gebruiken Let

    Ga je eerst hoog bisquit bakken dan zal het moeilijk worden om er glazuur op te krijgen omdat het werkstuk geen water meer opzuigt en je werkstukken moet gaan verwarmen voor je gaat glazuren.

    Op zn kop bakken van b.v. kopjes of schaaltjes op gladbrand temperatuur zou ik niet doen i.v.m. vervorming.

    Als er op de emmer staat dat de klei geschikt is voor 1250 graden zit er nog een marge op.
    Geen angst voor inelkaar zakken van het werk dan moet je veel hoger gaan dan die 1250 graden.

    Hoog bisquit bakken en op 1140 afbakken geeft geen garantie dat de glazuur dan niet gaat craqueleren.

    Frans
    beantwoord
  • Geweldig bedankt Frans!

    Ik ga het gewoon biscuit stoken en een transparant steengoed glazuur gebruiken.
    Ik dacht dat porselein altijd een soort van steunmal nodig had als je het aardig recht zou willen houden tijdens de stook.
    Is dus niet nodig, een pak van mijn hart!

    Dankjewel hoor!
    beantwoord
  • Hallo
    ik gebruik bone china. Eerst heb ik gebakken op 900°, daarna op 1160. Het porselein was mooi wit en onvervormd. Dan heb ik geprobeerd op 1260° en was het porselein gedeeltelijk ingezakt. Op de emmer staan geen baktemperaturen en in de winkel zeiden ze me dat ik kon bakken tot 1300°.
    Wat bedoel jij Frans met een gladbrand na hoog stoken, wat zijn de resultaten?
    Groetjes!
    Chis
    beantwoord
  • Bone China is een heel aparte vorm van porselein Chris
    Die bak je eerst op hoge temperatuur en een eventuele glazuurbrand gaat dan op 1060 graden of iets dergelijks.

    Er is al eens een discussie geweest over dit onderwerp, kijk maar eens op op de volgende link:

    http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=9263

    succes Frans
    beantwoord
  • Dank je wel Frans voor de informatie! Ik geef de resultaten door als ik zover ben!
    Chris
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.