ALGEMEEN > Stoken > raku oven, hout gestookt

Met de raku oven, volgens tekening van rakuvaria, heb ik het probleem dat ik hem niet heet genoeg kan opstoken. De temp.-meter geeft wel hoger aan, ( 1080) maar de glazuur is niet goed gesmolten . Wellicht komt de vlam aan de voeler. Kan iemand me hier een oplossing voor geven?
gevraagd

6 antwoorden

  • Kan het zijn dat je de oven te snel opstookt Miek?
    Glazuur heeft wel tijd nodig om te gaan smelten.

    Frans
    beantwoord
  • Dat dacht ik eerst ook. Met gasoven doen we ongeveer 35 minuten. Met hout hebben we al verschillende tijden geprobeerd. Het object koud erin en in ongeveer 45 minuten opstoken. Het object in een verwarmde oven( zo'n 500 graden) half uur laten staan en dan opstoken tot de gewenste temperatuur.
    Het is een keer goed gelukt. 1 stuk midden op de ovenplaat, half uur in voorverwarmde oven en dan in een half uur opstoken
    beantwoord
  • Zou het kunnen dat je schouw te klein in diameter is ? Hout produceert veel CO en gaat hierdoor het glazuur beletten uit te smelten en de temperatuurs-rate gaat stagneren. En wat een thermokoppel in en raku-oven doet ontgaat me volledig. Wat als je nou langzamer gaat stoken, of net sneller, nu je oven meer zuurstof krijgt, ga je dan steeds op dezelfde temperatuur werken ?.....Laat me wat weten.
    beantwoord
  • hallo Lucien,
    De schouw heeft de doorsnede zoals aangegeven in rakuvaria deel 2.
    Ik heb een thermometer in de oven, ook zoals aangegeven, om te weten hoe snel, en wanneer ik bij de juiste temperatuur be,
    Overigens als ik rustig opstook en de temperatuur vast houd, zo goed als het kan, lukt het aardig.
    Al doende leer ik. In ieder geval bedankt voor je reactie, en tips zijn altijd handig.
    beantwoord
  • Hallo Miek,
    Rakuvaria deel 2 ?? zegt me niks.. een boek ?
    In elk geval, zorg dat de uitgang ( schouw ) dubbel zo groot ( cm² ) dan de ingang. Je vergroot zo het rendement van je oven door een betere verbranding. Wat betreft "de juiste temperatuur", je meet enkel de hitte van de lucht in de oven en niet het werkstuk. Je geeft zelf reeds het antwoord: " meter wijst 1080°C en toch is mijn glazuur niet gaar ". Glazuren smelten op een bepaalde temp. in combinatie met tijd en atmosfeer. Normale stijging is 150°C/h. Nu ga je met raku een heel stuk sneller, wat betekend dat de temperatuur ook een stuk hoger zal liggen. Komt hierbij nog het reductiekarakter door vermoedelijk te kleine schouw-diam. Een thermokoppel in een raku-oven is totaal zinloos. Leer op de kleur van de bereikte gloed te werken en het glimmen van de glazuren.
    beantwoord
  • Hallo Lucien
    Rakuvaria deel 2 is een boek over raku door Ed Knops.
    Staat veel in o.m.het zelf bouwen van raku ovens, glazuren en eventuele problemen oplossen.
    Ik zal volgende stook letten op de glazuur zelf.
    Bedankt Miek
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.