ALGEMEEN > Stoken > klei bakken na langere tijd?

ik heb misschien een rare vraag.

Hoelang kan je een beeld van grove chamotte laten staan voordat je het bakt?

Ik weet natuurlijk dat de klei door en door droog moet zijn. Ik droog mijn klei zo langzaam en gelijkmatig mogelijk, dus mijn beelden zijn na 4-6 weken droog om te bakken.

Maar kan je een beeld na bijvoorbeeld een paar maanden of een half jaar ook nog bakken?

Die vraag speelt al een tijdje door mijn hoofd, dus vandaar dat ik hem hier toch maar stel.

groetjes Anne
gevraagd

5 antwoorden

  • Hoi Anne,

    Nou zijn er mensen op dit forum die nu nog meer verstand hebben van de technische aspecten van keramiek dan ik, maar ik zie geen reden waarom je iets na zo'n tijd niet kan bakken. Zelf heb ik dat ook wel eens gedaan, en dat is prima gegaan. Succes!

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • Dat na lange tijd nog bakken is geen enkel probleem, problemen zijn er pas als een werk niet goed droog is, of te snel gedroogd.
    succes
    beantwoord
  • Dank jullie wel, ik ga het uitproberen!


    De reden dat ik het vroeg is het volgende.

    Ik laat nu mijn werkstukken buitenshuis bakken, maar het vervoer vind ik altijd "brrr", zeker als de klei niet meer leerhard maar droog is.

    Keramikos heeft nu een leuke aanbieding bij de aankoop van een oven.
    Ik wil volgende maand een eigen oven gaan kopen.
    Ik bak alleen aardewerk dus ik wil een 70 liter 220v oven kopen.

    Ik zat dus te twijfelen of ik de beelden die ik nu te drogen heb staan, moest laten bakken of kon laten staan tot ik zelf een oven tot mijn beschikking heb.

    beantwoord
  • ik heb zelf werken die er een jaar stonden nog gebakken
    beantwoord
  • zolang zullen ze niet blijven staan, maar het is goed om te weten dat je zelfs na een jaar nog een werk kan bakken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.