ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuurrecept 'egyptisch blauw'?
ik zoek glazuurrecepten 'egyptisch blauw' voor electrische stook op 1000 en 1200ºC.
4 antwoorden
-
dag JPCM,
Lucien heeft pas een antwoord gegeven op die vraag.
Dat heb ik dus voor je gekopieerd
succes
Hans
Ondertussen ben je er misschien al uit, maar alsnog een recept voor Egyptische pasta:
Basisrecept
Orton cone 07. blinkend wit
Natrium veldspaat 37
flint 31
Kaolien 11
Natriumbicarbonaat 10
CMC lijm 3
+ 4 % koperoxide : Turkoois
+ 2-4% mangaandioxide: Paars
+ 2-4% cobaltcarbonaat : Blauw
+ 1% rood ijzeroxide: Rose
Stoken op zilverzand, gezien anders verkleving.
Als het ging om een glazuur gebruikte men zout, kwarts en witte klei. Een beetje kopercarbonaat aan toevoegen volstaat om het typische 'Persisch blauw' te bekomen.
-
ik zoek het recept - niet alleen de materialen maar ook de juiste verhoudingen - voor het maken van egyptisch blauw voor stoken op 1000 en 1100º C.
in mijn vorige vraag zat dus een foutje (niet voor 1200º) -
Wat is CMC lijm 3, daar heb ik nog nooit van gehoord. Het lijkt mij mooi, egyptisch blauw, vandaar dat ik graag wil weten wat die lijm is. Verder ben ik gewend om de grondstoffen af te wegen, dat is hier niet het geval. Hoe moet ik de hoeveelheden van deze grondstoffen lezen? Ben benieuwd, groet Marieke.
-
Marieke,
De getallen zijn gewichtsdelen. Hiebij voeg je naar keuze van kleur de nodige percenten oxyde aan toe. Let wel, dit is het recept voor Egyptische pasta. Je kunt hiermee kleine sieraden en beeldjes vormen ( in een mal ) zoals je die in musea kunt zien. Misschien zoek je eerder een glazuur, en dan kan je dit ' Egyptisch blauw ' maken op basis van een zuiver Natrium-fritte en kopercarbonaat. En wat betreft CMC lijm ( Cellulose-Methyl-Chloride ) is in Nederland te koop onder zekere merknamen met zelfde inhoud. Let ook op de gegeven smeltkegel. Bak-rate: 150°C/h. Als er nog vragen zijn... yes.
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.