ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > recept sinterengobe voor 1040 graden
Dit onderwerp is zeker niet nieuw. Maar na het lezen van allerlei oude berichten uit dit Forum ( en aantekeningen van cursus docenten) ben ik toch in verwarring.
In een aantal recepten is sprake van kleipoeder ( b.v. half vet; westerwalder; gietkleipoeder) en een zeker percentage fritte, 10 à 20 %. Genoemd wordt 1510. En dan natuurlijk een zeker percentage oxide of kleurpigment toevoegen.
Maar ik kwam ook recepten voor sinterengobe tegen zonder fritte.
b.v. 60% kaolien en 40% nepheline syeniet
of kali veldspaat, neph. syeniet en kaolien .
Geen fritte nodig? Ook niet later een transparante glazuur erover?
Wat ik wil is vrij grote beelden van grove witte klei ( een mens figuur en vogels) met de spons en kwast met een aantal sinterengobes naast en over elkaar bewerken. Er mag wel iets van glans te zien zijn na het stoken, , maar niet te veel. En ik kies voorlopig voor 1040 graden. Wie kan uitleggen of de tweede serie recepten ( zonder fritte) toch klopt.
En wie heeft goede ervaring met een bepaald recept.
Bij voorbaat dank, Tjalda
In een aantal recepten is sprake van kleipoeder ( b.v. half vet; westerwalder; gietkleipoeder) en een zeker percentage fritte, 10 à 20 %. Genoemd wordt 1510. En dan natuurlijk een zeker percentage oxide of kleurpigment toevoegen.
Maar ik kwam ook recepten voor sinterengobe tegen zonder fritte.
b.v. 60% kaolien en 40% nepheline syeniet
of kali veldspaat, neph. syeniet en kaolien .
Geen fritte nodig? Ook niet later een transparante glazuur erover?
Wat ik wil is vrij grote beelden van grove witte klei ( een mens figuur en vogels) met de spons en kwast met een aantal sinterengobes naast en over elkaar bewerken. Er mag wel iets van glans te zien zijn na het stoken, , maar niet te veel. En ik kies voorlopig voor 1040 graden. Wie kan uitleggen of de tweede serie recepten ( zonder fritte) toch klopt.
En wie heeft goede ervaring met een bepaald recept.
Bij voorbaat dank, Tjalda
2 antwoorden
-
Ik vergat te vermelden dat het om reeds biscuit gestookte beelden gaat. tjalda
-
Tjalda,
Er staat een uitstekend recept op www.ceraline.be op page TIPS. Lijkt me sterk op wat je zoekt.
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.