ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > 'Blazen' in gebakken klei

Hallo, ik heb van Robbelien chamotteklei fijn K012 (o-0,5mm) gebakken op 1200 gr. De baktemperatuur van deze klei is 900 - 1250 gr. Toch lijkt het of de klei is gaan koken. Er zitten namenlijk allemaal "blazen" in de gebakken klei. Hoewel ze niet hol klinken, verbaast mij dit. Heeft iemand een verklaring?
gevraagd

4 antwoorden

• Dag Tiny,
    De blazen die je omschrijft zouden eigenlijk niet mogen ontstaan omdat de klei op 1200 is gestookt.
    Ze ontstaan als de scherf is dichtgesintert en er alsnog gasvorming plaatsvindt binnen in de scherf.
    Omdat de klei op die temperatuur weer week is ontstaan zo die blazen.
    Een oorzaak voor die blazen kan zijn dat de bisquit niet voldoende oxiderend gestookt is.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hoi Hans,
    bedankt voor je reactie. Dit was de eerste (bisquit) stook.Waarom zou de klei dan niet voldoende geoxideerd kunnen zijn? Heb jij enig idee wat te doen aan de klei, want zo kan ik met deze klei niets steengoed stoken.
    Gr.
    Tiny
    beantwoord
  • Dag Tiny,

sommige klei bevat organisch materiaal wat tijdens de stook verbrandt.
    Als je bv borden gestapeld bisquit brand, dan kan er niet voldoende zuurstof tussen de borden komen en door het verbranden van het organische materiaal krijg je dan plaatselijk reductie.
    Aangezien je slechts een keer gestookt heb verwacht ik niet dat dit de oorzaak is.
    Eigenlijk sta ik voor een raadsel, weet je zeker dat die klei zo hoog gestookt kan worden ?
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hoi Hans,
    Ja, want op de verpakking staat aangegeven 900 - 1250 gr. Ik zal maar eens contact opnemen met de fa. Robbelien, misscien weten zij raad. Ik dank je in ieder geval voor je antwoorden. Tot nog eens.
    Gr.
    Tiny
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.