ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > biscuit stook raku

Kan ik biscuit stoken voor raku op 1100°C? Ik maak zeer delicate figuurtjes die ik kopermat glazuur. Als ik biscuit stook op 960°C is mijn werk niet sterk genoeg.
Heeft iemand hier ervaring mee?
bvd
Lizzie
gevraagd

13 antwoorden

  • Dag Lizzie,

    Je kan wel iets hoger bisquit stoken, maar hoe hoger je stookt hoe lager de schokbestendigheid van de klei.
    Dat is voor raku dan weer een nadeel.

    Voor klei geldt het volgende:
    Als je hoger stookt wordt de de gebakken klei harder. maar de schokbestendigheid neemt af.

    Als je 1050 stookt is je werk wat harder, hoe het zich in raku gedraagt zul je moeten uitproberen.
    Om de schokbestendigheid van je klei te verhogen kan je tot 10% talk aan de klei toevoegen

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Beste Hans,

    Bedankt voor de snelle reactie. Ik dit eens uitproberen.

    mvg
    Lizzie
    beantwoord
  • Talk is een middel, maar heeft het nadeel dat het de klei ongeschikt maakt als je er mee wil draaien. De klei wordt blubberig en nog moeilijk op te trekken. Het zou nuttig zijn de samenstelling van je klei mee te geven. Indien niet gekend, dit opvragen bij je kleiboer. Het aandeel Al²0³ (aluminium) moet zeer hoog zijn, wat het geschikt maakt voor Raku en vuurvaste potterie. Zeker ongebonden kwarts vermijden. Dus; geen wit zand of iets dergelijks. Door een hoog Alu-gehalte gaat de klei ook reeds sterk zijn op lage temperatuur en kan gebakken worden op steengoed-temp. zonder vervormen. Chamotte is dan ook overbodig. Wil je toch iets toevoegen ipv chamotte: Mulliet grove korrel ( <1mm. )
    beantwoord
  • Beste Lucien,

    Ik gebruik steengoedklei 11sg weiss, max tot 1300°C,
    chamotte 25% 0-2,0mm. Ik maak delicate beeldjes, geen draaiwerk. Zie foto. Bedankt voor de reactie.
    Kan ik bij deze klei wél talk toevoegen?

    Mvg
    Lizzie


    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ik kan alleen er aan toevoegen; probeer het uit en zie of het werkt. Ik denk dat het zal volstaan wat hoger biskwie te stoken, zoals Hans voorsteld. Wat ik je wel wil afraden is chamotte boven de 1mm. te gebruiken. Bestaat dat type klei ook niet in fijne chamotte ? Klei gaat krimpen in drogen en bakken. Chamotte doet dat niet. Hoe groter de korrel, hoe meer spanning eromheen, en dat geeft rond die korrel mini-scheurtjes, die dan weer elkaar verbinden en de structuur verbreken. Snap je wat ik bedoel ? De percentage toegevoegde chamotte is van tel, niet de korrelgrootte. En de overige tips nog niet weggooien.
    beantwoord
  • Ho ja, nog dit, niet onbelangrijk: MOOI WERK !
    beantwoord
  • Ik ben erg blij met deze info en ga het zsm uitbroberen!
    mvg
    Lizzie
    beantwoord
  • Beste,

    Ik heb dit inmiddels uitgeprobeerd. Ik heb bisquit gestookt op 1050°C. Klei 40% chamotte en 0-1.0mm dik. In de raku stook is er niets kapot gegaan!

    mvg
    Lizzie
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Zie je wel Lizie, dat fijne chamotte ook voldoet en het op hoeveelheid op aan komt. Het zal waarschijnlijk ook prettiger boetseren zijn. Om koperreducties best te conserveren vernevel ik acryl-vernis in spuitbussen, van het type dat men in de autosector gebruikt. Enkel als je het dik aanbrengt zul je de vernis merken. Opbrengen in laagjes. Is in 5 minuten droog.
    beantwoord
  • Het kopermat wil bij mij wel eens tegenvallen.
    Hebt u een goed recept? Ook weet ik niet goed hoe het moet reduceren. Bedankt voor de tip van de acryl-vernis. Ik neem aan dat u dit doet als alles afgekoeld is?

    Mvg
    Lizzie
    beantwoord
  • Lizie,
    De vernis aanbrengen na koeling.
    Hier een basisrecept voor koper-mat patine:
    9 delen koperoxide en 1 deel high alkaline fritte.
    8 delen koperoxide , 1 deel ijzeroxide en 1 deel high alkaline fritte.
    8 delen koperoxide , 1 deel kobaltcarbonaat en 1 deel h.alkaline fritte.
    7 delen koperoxide , 1 deel bismuthnitraat , 1 deel tinoxide en 1 deel h.alkaline fritte.
    Het best is spraying ipv borstelen.
    Op max.temp. pas dan reduceren +/- 5 minuten. In een rooktonnetje plaatsen waar het beeld maar net in kan en zeer goed afsluiten. Op de bodem van de rookton een metalen rooster leggen bv. betonmatten 5cm-stap. Onder dit rooster zaagsel. Niks bovenop het werkstuk gooien. De hitte doet wel zijn werk en zal zo perfect zijn reductie houden. Uitnemen beneden de 200°C. Succes.
    beantwoord
  • Lizie,
    Wat een prachtige figuurtjes maak jij! Zijn de lichaampjes en armpjes helemaal van massief klei geboetseerd of zit er nog wat in als steun?
    Willy
    beantwoord
  • Beste Lucien, nogmaals dank voor uw antwoord!
    Willy, inderdaad armen en lichaam zijn massief, zonder steun.
    Lizzie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.