ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > raku glazuur is gekristaliseerd

Ik maakte raku glazuren van diverse samenstellingen. De glazuur van 60 procent 1451 en 30 procent 1510 en 10 procent kleipoeder was na een maand heel erg gekristaliseerd. Ik las ergens op dit forum dat dit vaker voorkwam bij deze frittes en dat au bain marie opwarmen de oplossing was. Dit werkte ogenschijnlijk goed, maar twee uur later: weer een klonterige kristallen massa. Weggooien en voortaan andere fritte gebruiken of...........?!
Graag commentaar.
gevraagd

4 antwoorden

  • Dag Tjalda,
    Een bekend recept, ik werk er al heel lang mee. Heb ik je dat vorig jaar gegeven ? Dat weet ik niet meer.
    Als ik het moet bewaren gooi ik het in de vriezer, dan kristalliseert het niet.
    Het is een goed werkend rakuglazuur maar dat kristalliseren is lastig.
    au bain marie of in de magnetron en dan snel gebruiken zou ik zeggen.
    Maar vooral maak niet meer aan dan wat je nodig hebt.
    Succes
    Hans.
    beantwoord
  • Tjalda,
    Een bekend probleem dat zich steld als er zouten mee gemoeid zijn. Frittes bv., worden gemaakt uit droge stoffen samen te smelten. Een van de reden om deze samen te smelten is om zouten te binden met veldspaten en kwarts of andere water-onoplosbare mineralen. Als deze versmelting niet degelijk is gebeurd zitten daar nog natrium, kalium, magnesium ed. in die terug zullen oplossen in water. Deze gaan achteraf uitkristaliseren met de gekende ongemakken. De kristallen eruit zeven is geen oplossing, gezien je er 'smeltstoffen' uit haald die nodig zijn. De oplossing is iets in het water doen dat tussen die zouten en het water gaat zitten. Er zijn heel wat producten die deze kristallisatie kan verhinderen, maar niet allen zijn onschuldig in gebruik. Zelf gebruik ik hiervoor, even diep ademhalen; carboxy-methyl-cellulose ( CMC ). Je kunt dit kopen bij de kleiboer onder een merknaam. Zie of deze naam ( CMC ) in het pakje zit. Los deze poeder op in heet water tot een dikke lijm en doe er wat boorzuur bij tegen schimmelvorming. Glazuur aanmaken met iets te weinig water. CMC al roerend aan toevoegen tot je een homogeen mengsel hebt. Als je teveel CMC toevoegd zal het glazuur te langzaam opdrogen en vervelend als je met het spuitpistool werkt. Met de borstel mag er wel meer in zitten en zal werken als 'brush-on-gazes'( wat niet meer dan dat is.) Hoe dan ook, dit goedje verbrand totaal en heeft geen effect op het glazuur. Heeft ook nog het voordeel dat het glazuur niet gaat bezinken en werkt uiteraard als lijm ter vervanging van arabische gom. Wat men op Wikipedia verteld is niet steeds correct. De definitie van CMC bv. Laat iets weten betreft je ervaring hiermee.
    beantwoord
  • Is CMC niet gewoon behangerslijm?

    Groetjes Let
    beantwoord
  • Neeeeee, CMC is niet gewoon behangerslijm, maar zit er wel in. Behangerslijm bestaat merendeel uit zetmeel. Niet voor niks dat je er houtlijm bij moet voegen om het bhang te doen kleven.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.