ALGEMEEN > Diversen > Ervaring met website maken?

Hallo, ik heb in 2007 de opleiding afgerond bij SBB Gouda.
Omdat ik nu regelmatig exposeer heb ik behoefte aan een website. Een vriend van mij heeft al een leuke opzet gemaakt maar hoe nu verder?

Wie heeft hier ervaring mee of weet de weg die ik moet bewandelen?

Groet,
Marjan Beussen
gevraagd

19 antwoorden

  • Je kunt heel makkelijk je website maken met Maakum.
    Meer info op: http://www.maakum.nl/home/index.php
    Ze hebben ook een speciale uitprobeersite: www.probeerum.nl

    beantwoord
  • Blogger zou je ook kunnen proberen, is gratis en een half uur later staat je site online.
    https://www.blogger.com/start

    Rob
    beantwoord
  • Ik heb zelf mijn website gemaakt via www.strato.nl
    Je betaald maandelijks een klein bedrag en kan via hun systeem heel makkelijk een leuke site maken. Heel gebruikersvriendelijk, helemaal in eigen beheer.
    Groeten Yvonne de Matter
    beantwoord
  • Kijk anders eens op exto.
    Hier staan veel kunstenaars en de site wordt goed bekeken.
    Ik heb een eigen site (www.keramiekraku.nl) maar sta ook bij exto onder mijn eigen naam.
    Succes,
    Hanneke
    beantwoord
  • Dag Marjan,
    Als beroepsmatig keramist heb ik ervoor gekozen om een professionele website te hebben.
    De uitstraling is nl je visitekaartje.
    Ik heb hem dus laten maken door een ontwerpbureau in Tilburg (aceview) en sta via de server van hen online.
    een deel beheer ik zelf en een deel wordt door de ontwerpers gedaan.
    Dat kost dus wat, gemiddeld € 600,00 per jaar.
    Die haal ik er dubbel en dwars uit.
    Via de website die dagelijks gemiddeld 70 keer bezocht wordt krijg ik veel klanten.
    Succes
    Hans
    beantwoord
  • Mijn vraag aan de anderen zijn, is het bij jullie ook, want wat ik zo begrijp is Hans de enigste die een echte professionele website heeft, dat jullie merken dat jullie door een website klanten krijgen. Ik heb jaren op een laag pitje gedraait door mijn burn-out en merk dat ik nu meer energie krijg en daardoor me meer naar buiten wil promoten. Ik heb tot nu toe : er zijn zoveel websites , ook over keramische kunst , heeft dat nog wel zin.
    Ben heel benieuwd naar jullie antwoorden, en zal zo eerst alle websites even bekijken die genoemd zijn en vergelijken, groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Hallo Jeltje,omdat er al zoveel keramisten zijn zoals je al zegt,moet je proberen om je zo orgineel en duidelijk mogelijk naar buiten te brengen.Als mensen je willen vinden moet dat makkelijk en herkenbaar kunnen.Ik merk dat men niet zo ver wil zoeken dus kijken ze op internet bij google naar een keramist bij hun in de buurt en als je dan een mooie site hebt reageren ze wel.Mijn werk spreekt ze niet/wel aan dus bellen ze wel om wat te vragen.Bij veel dingen moet je eerst veel tijd,energie en geld investeren voordat het resultaat eruit komt,dat is nu eenmaal zo.Sta je op een markt,geef je folder of kaartje met je site,men gaat je werk herkennen maar het komt echt niet zomaar vanzelf.Ik deel soms 100 foldertjes uit en hoor daar bijna niets van, soms 10 en dan komt er wel reactie...je weet het echt nooit vooruit.

    Ik heb een site laten maken bij wepdiezain.nl,stond de volgende dag al op internet,en laat ieder jaar de site bijwerken met nieuwe foto`s.Je kan bij haar een cursus erbij nemen om je eigen site actueel te houden maar dat lukt mij niet,daarom doe ik het zo.Eigenlijk ben ik niet veel geld kwijt voor een goede service en het leverd zeker naamsbekendheid op.Men kijkt tegenwoordig makkelijker op internet dan dat men belt.Moet zeggen dat ook ik dat erg leuk en makkelijk vind,misschien gebruiken veel mensen het als voorbeeld,zet dan ook niet alles op internet maar net genoeg om iemand nieuwsgierig te maken zodat men reageert.
    Zoals alles heeft ook dit zijn voor en tegen,maar als je niets doet weet je zeker dat er ook niemand daarop kan reageren.Gewoon uit proberen,van alles leer je.
    Kijk maar op www.carolinekuiper.nl .Ik ben er tevreden mee en zie mijzelf in die site weer.Veel succes.
    beantwoord
  • Hallo Caroline, ik heb zonet wat gegoogeld, ook jouw site opgezocht en die van de anderen hierboven. Die van jou ziet er heel kleurrijk, gemakkelijk te bedienen eruit. De site van exo of expo oid, zou hier veel op gekeken worden? en word de voorpagina regelmatig verwisseld, want deze kunstenaars vallen direct goed op.
    Die van Hans spreekt me het meest aan, het rustige beeld en gemakkelijk te overzien.
    Ik had er ook één aan geklikt en daar kom je direct op een reclame pagina, waarschijnlijk moet je doorklikken, maar dat staat me al zo tegen, dus dan haak ik al af.
    Bedankt voor je reactie, ben benieuwd nog naar andere en zal me erin verdiepen. vriendelijke groeten Jeltje
    beantwoord
  • Hans,

    Jouw website ziet er goed uit, absoluut. Maar zoals je zegt kost deze al 600,00 euro per jaar.
    Mijn website, kun je minder van kwaliteit vinden, kost gelukkig "slechts" 105,00 per jaar.
    Maar er is één groot verschil:
    Jij betaalt niet alleen 600,00 voor het onderhoud van je website. Zij zorgen er tevens voor dat jij hoog in de googles staat. Anders kun je niet een gemiddeld aantal van 70 bezoekers per dag krijgen.
    En dat is het meest belangrijke met een website.
    Zorg voor een goede naamsbekendheid.
    En, tja, als je 600,00 uit kan geven voor het onderhoud van je website,... waar hebben wij het dan nog over?
    Niet een ieder werkt professioneel!
    Sorry Hans, ik denk niet dat dit een reeël antwoord is naar een niet prof. keramist, die zijn al blij als er voor 600,00 op jaarbasis verkocht wordt (netto).
    Maar uiteraard zijn er ook prof's die op dit forum kijken, dus voor deze categorie geldt dit mogelijk wel.

    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hallo Jeltje,

    Je klinkt wat kleinerend over Exto.
    Ik begrijp dat absoluut niet.
    Je hebt dus nooit gebruik gemaakt van exto?
    Ik heb een eigen site, www.keramiekraku.nl.
    Maar ben ook via exto te vinden op mijn eigen naam
    hannekebruijnje (jou vast wel bekend)
    Ik zie duidelijk dat er via exto gezocht wordt. Nou is het natuurlijk dat keramiek minder vertegenwoordigd is bij (noem maar op) exto e.d. , dus mogelijk daardoor minder reacties van geïnteresseerden, galleries etc.,
    maar ik ben toch diverse malen benaderd.
    Ook via mijn eigen website krijg ik reacties, maar andere dan via exto.
    Buiten exto heb ik mijn naam op nog andere sites gezet.
    En dan, heb je het verschil.
    Hans betaald 600,00 en heeft daar heel veel baat bij, een goede site, veel naamsbekendheid op de sites etc.
    Maar,
    dat heb jij niet,
    tenzij je eveneens 600,00 per jaar wil/kunt betalen.
    Dus zoek naar alternatieven.
    exto
    seesle
    combiart
    kunstinzicht
    art-boulevard

    En dan nog een punt:
    Hans heeft al naam!

    Zoek gewoon hetgeen bij je past. Als je een eigen webiste verkiest, denk aan je eigen naam! Maar dat weet de websitedesinger (JIJ) vast wel.

    Succes,
    Hanneke Bruijnje
    www.keramiekraku.nl


    beantwoord
  • Dag hanneke,
    Je hebt volkomen gelijk. In die € 600,00 zit inbegrepen dat ik hoog kom te staan in de zoekmachines.
    Typ je pottenbakken of pottenbakker bij Google dan sta ik meestal op de eerste plek.
    Bij andere zoekopties meestal op de eerste pagina
    groeten
    hans
    beantwoord
  • Dag Hanneke,
    Natuurlijk begrijp ik dat semi-professioneel en amateurs er moeite mee zullen hebben om dat bedrag op tafel te leggen.
    Toen ik voor de keuze stond om dat wel of niet te doen heb ik ook ernstig getwijfeld of het dat wel waard zou zijn.
    Ik wil bij dit onderwerp alleen maar duidelijk maken dat een goede website, die goed gevonden en bezocht wordt, geld kost.
    In mijn geval is de directe omzet op basis van de website
    ongeveer € 15.000,00 op jaarbasis.
    De indirecte omzet is moeilijk te meten.
    Wat misschien goed is om te weten:
    Via de website verkoop ik nauwelijks kermisch werk, ik boek vooral workshops en cursisten via de website.
    Misschien dat mensen die ons werk op de website zien naar de winkel komen en wat kopen, maar dat valt onder de noemer moeilijk meetbaar zoals ik al eerder noemde.
    Voor mij is een ding zeker, ik heb in de afgelopen 23 jaar dat ik zelfstandig keramist ben heel wat dingen geprobeerd om de klant te bereiken. het meeste daarvan is weggegooid geld geweest. De website is echter zijn geld dubbel en dwars waard.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Ha Hanneke, jammer dat het bij jou kleinerend overkomt wat ik vroeg over exto, want dat is helemaal niet mijn bedoeling geweest. Waarschijnlijk omdat ik gokte naar de naam exto, en schreef exo oid. Ik had die naam niet meer in mijn hoofd en in het stukje wat boven het vak staat als je reageert/schrijft werd die naam niet meer genoemd.
    En je vraag als ik ooit gebruik heb gemaakt van exto is nee. Zoals ik al schreef heb ik jaren op een laag pitje gestaan en heb me niet verdiept in exto of in die andere sites. Ik ben wel een keer op een dergelijke site geweest, maar het was voor mij toen gecompliceerd en ben er snel weer af gegaan. Ik zocht ook niet gericht en had zoiets wat een kunstenaars, kan je hier als leek wat tussen vinden. Dus ik was heel benieuwd hoe de reacties van anderen zijn. En wat ik dus begrijp bevalt het jou prima.
    Mijn vraag is nog wel wat voor verschil in reacties je krijgt op je eigen site en die van exto.

    vriendelijke groeten Jeltje
    beantwoord
  • Beste Hans, ik zie dat we gelijk aan het schrijven waren, wat leuk.
    Wat ik dus uit jouw verhaal begrijp is dat je voornamelijk cursisten aantrekt. Dat is dus ook een punt van mij, ik geef geen les meer, dus ik doe het dan om meer naar buiten te treden en kan je dan naamsbekendheid krijgen via internet. Er staan zoveel kunstenaars op internet, ik ben zelf geen figuur die lekker achter de computer kunst ga kijken. Wel om te kijken hoe en wat cursusen, wat over restaurants, je vakantie ed. gr Jeltje
    beantwoord
  • Dag Jeltje,
    De workshops zelfs nog meer als cursisten.
    Als je op onze website kijkt kan je zien wat het aanbod aan workshops is
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hoi Hans,
    Toch is mijn site ook redelijk goed te vinden. Tik raku in en op de 1e pagina sta ik. Bij het intikken van keramiek, staat er onderaan de 1e pagina iets als aanverwante onderwerpen, waarbij keramiek raku genoemd wordt, klik je dit aan staat mijn site wederom in beeld.
    Dus, niet slecht gedaan, denk ik.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hoi Hans,
    Hierbij heb je dus duidelijk het bewijs dat de site voor jou van groot belang is. Je trekt hierdoor in ieder geval veel nieuwe mensen die een workshop willen volgen, of een cursus.
    Ik geef slechts 1 - 2 keer per jaar een workshopje, dus daar hoef ik de site niet voor te hebben. Ik gebruik hem meer als reclame voor mijn werk. Verwijs geïnteresseerden en galeries naar mijn site. Dat geeft vaak positieve reacties/resultaten.
    Maar dit alles staat absoluut niet in verhouding tot hetgeen de site jou oplevert. Voor jou is het wel heel pleziering, temeer omdat jij professioneel bent en het voor mij in principe een uit de hand gelopen hobby is.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hoi Jeltje,

    Op mijn eigen site krijg ik meer mensen die gewoon aan het googelen zijn en dan op die manier op je site terecht komen. Die mensen bekijken je werk, de één bekijkt alles (kan ik volgen via een teller) en de ander is er direct weer af.
    Via exto ben ik al een paar keer benaderd door een galerie. Die zoeken binnen exto naar iemand met keramiek en kunnen dan in een redelijk snelle tijd een hoop zien. Dat zou langer duren als ze dit via google doen.
    Verder gebruik ik, zoals ik al in het vorige bericht zette, mijn site als reclame/promotiemiddel.

    Hoop een en ander duidelijk te hebben uitgelegd.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Ha Hanneke, bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik zie nu het voordeel om je aan te melden bij een kunstsite, zoals exto. Ik heb ook jouw site bekeken. Een duidelijke site, goede indeling en leuk dat je de verschillende stooktechnieken laat zien door behulp van foto's en tekst. succes met je werk en ik vind het leuk om te zien hoe je het doet. groetjes Jeltje
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.