ALGEMEEN > Stoken > reducerend stoken

Ik vraag me af hoe dit in zijn werk gaat.
Bij Raku heb ik het wel eens toegepast door de zuurstof "af te knijpen" maar hoe het met een "echte" gasoven gaat (evt.computergestuurd) weet ik niet.
In "het glazuurboek" van Stephen Murfitt staat er bv bij stooktemperatuur
1280-1300 graden.Reductie vanaf 860 graden.
Soms staat er ook een stookcyclus bij vermeld van bv 12 uur.
Wat doe je dan precies ?
Kan zo'n proces dan wel computergestuurd gebeuren?
Met vriendelijke groet, Sonja
gevraagd

2 antwoorden

  • Hallo Sonja,

    Net als je hebt gedaan bij Raku. dus minder zuurstof in de oven laten.
    Wij kunnen het heel goed regelen met de stookcomputer.

    Er is een hele discussie geweest een poosje geleden.
    Heel leerzaam om daar eens te kijken.

    oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=2928#2949

    succes Frans
    beantwoord
  • Sonja,
    Zuurstof verminderen heeft zijn oorsprong bij hout gestookte ovens waar dit de enige controleerbare wijze was. Deze werkwijze heeft men (foutief) overgenomen bij gas-gestookte ovens. Als je zuurstof "reduceerd" heb je een warmte-terugval, w at logisch is, gezien een deel van de verbranding onvolledig is. Bij gasovens is de enige goede wijze de luchttoevoer behouden en de gasdruk opvoeren. De opwaardse curve blijft behouden, ondanks een teveel aan gassen. Deze zullen radeloos op zoek gaan naar zuurstof en deze vinden in het glazuur en de scherf. Reduceer nooit voordat het glazuur is uitgesmolten omreden dat die nog niet uitgesmolten glazuur zijn zuurstof niet kan koppelen aan het gas. Tweede reden om de werkwijze van S. Murfitt niet te volgen is dat de vluchtige stoffen in klei en glazuur op 860°C nog niet helemaal verdwenen zijn en alzo glazuurfouten ontstaan. Voor een goede stookcyclus moet je ongeveer, ik zeg, ongeveer 150°C per uur rekenen. Je kan ook sneller opgaan in temperatuur, maar dan moet je wèl de max.temperatuur een tijdje aanhouden (pendelen). Deze tijd hangt af van de stooksnelheid en het glazuurtype. Als je wil reduceren kun je beter het punt kiezen dat iets lager is dan de smelttemperatuur, t.t.z. even zakken in temp. en dan pas reduceren gedurende 15 à 20 minuten en dan je oven hermetisch afsluiten tijdens het afkoelen. Deze regels zijn dezelfde als bij raku-stook.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.