ALGEMEEN > Stoken > Steengoed glazuurstook in een Nabertherm.

Hallo daar,

Allereerst, wat een een leuk forum is dit!

Ik wil voor het eerst steengoed stoken in de (industriële)oven van een vriendin. Het is een Nabertherm (max. 1340C) met regelkastje C7. Ik heb de handleiding opgevraagd. Er zijn ooit 6 programma's in gezet. Maar ik begrijp/zie de stookcurves niet. Voorbeeld:
-programma 1 type biscuit
-tijd I= 2.29
-tijd II= niet ingevuld
-temp I= 500C
-tempII=950C
-tijdIII= 1,5

In mijn beleving zijn (al) de stooktijden aan de korte kant maar ik heb er nog niet zoveel verstand van.

Mijn vraag is:
Hoe stel ik de oven in qua temp. en tijd bij een steengoedklei 0,5 met een max. temp. van 1180C ?

Ik hoop dat de vraag duidelijk is want voor mij is het allemaal nog erg nieuw!

Fijne dag en ik hoop op een reactie.

Gr. Jake.
gevraagd

2 antwoorden

  • Hallo Jake,

    IK ken deze regelapparatuur niet maar ik neem aan dat tijd 1 het aantal uur is voor het bereiken van temp 1
    en tijd 2 de tijd is naar temp 2
    tijd 3 is waarschijnlijk de pendeltijd, dus hoe lang de oven de eindtemperatuur vast moet houden.

    Het is inderdaad een vreemde stookcurve, maar misschien voor industrieel werk wel goed.

    Ik zou tijd 1 op 7 uur zetten en temp 1 850 graden
    tijd 2 of niet invullen en de eindtemperatuur bij temp 2 instellen of bij tijd 2, 2 uur instellen.

    Lijkt me een veilige curve
    Succes
    beantwoord
  • Hallo José,

    Dank je voor het meedenken.

    Ik ben eruit, denk ik. Ik heb net met I.B. Kracht gesproken. Bij Tijd II kan ik de tijd van Opstook naar Volvermogen instellen en Tijd III is toch echt de pendeltijd. Of ik ben erg kippig en moet 1,5 15minuten zijn of de installateur had een bakkie op...

    Ik ga de oven instellen.

    Gr. Jake.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.