ALGEMEEN > Ovens > kwaliteiten onderling

Zit er eigenlijk veel kwaliteit verschil tussen nieuwe ovens??
Mijn oude is op.Nu wil ik graag een nieuwe.
Vera
gevraagd

7 antwoorden

  • Dag Vera,
    Het simpele antwoord is ja.
    Maar daar heb je denk ik weinig aan.
    Je zal eerst voor jezelf een wensen/eisen lijst moeten maken waaraan je nieuwe oven moet voldoen.
    Daarna kun je gaan shoppen en kijken wat qua prijs en kwaliteit het beste bij je past.
    Je kan je lijstje op het forum zetten en anderen om advies vragen.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Wat ik graag zou willen is een deuroven van voren te openen.
    Hoogte 60 cm doorsnee 45cm.En de temperatuur toch 1300 graden.Ik zal toch aan de krachtstroom moeten.Dus ik zou willen weten of kwalitatief verschillen zijn waar je op moet letten.En heeft krachtstroom nog consequentie
    beantwoord
  • Dag Vera,
    Sinds 1986 stook ik op gas, dus de het huidige aanbod van elektrische ovens is mij niet zo goed bekend.
    Ik hoor goede geluiden over Toma ovens uit Veghel.
    Er zijn zeker anderen op dit forum die je voor een elektrische oven van advies kunnen voorzien.
    Even wachten tot er iemand reageert
    Succes
    Hans
    n.b.
    Je kan natuurlijk bij de diverse leveranciers op basis van jouw omschrijving offertes en informatie opvragen.
    Dat maakt het vergeleijken en kiezen straks een stuk makkelijker.
    beantwoord
  • Als je bij de verschillende leveranciers de nodige info-brochures hebt gesprokkeld, zoals Hans voorsteld, moet je volgende in acht nemen:
    - Gewone stopkontakten ( 2-fase 16A 2,5 dikte/draad ) kunnen een oven aan van 3500 Watt. Er mag dan geen gelijktijdig verbruik zijn door andere toestellen.
    - Indien je over "krachtstroom" beschikt ( 3-fase ) kun je zeker tot 18 KWatt. gaan, wat betreft ovenafmetingen zeker je wensen overtreft.
    - Ga na hoeveel Watt er nodig is per m³ per oven-merk. Meestal geeft
    men deze literinhoud op met het verbruik.
    - Kies een type oven waar een ontluchting op zit en een spionnetje ( inkijkgaatje waar je eventueel een smeltkegel kunt plaatsen ).
    - Geef de voorkeur aan een oven met gewelfde zoldering of een zoldering uit ovenwol, dit om minimaal kans op verzakkingen.
    - Kies een type met zoveel mogelijk roestvrij staal aan de kast.
    - Let op de deurlijst of die een goede afdichting heeft ( bv. vuurvaste koord ) en zie of de scharnieren en slot stevig zijn. Zo van die regelbare flutclipsen gaan echt niet lang mee.
    - Geef de voorkeur aan weerstanden in goten als het om een kleine oven gaat en op buizen als het om grotere ovens gaat.
    - Kies een zo eenvoudig mogelijke temperatuurs-regelaar. Ik bedoel hiermee eentje met een drie a viertal programma's en niet eentje met een dozijn of meer. Dit is een sterk verkoopsargument wat je in praktijk nooit zal gebruiken. Het keuken-robot-syndroom.
    - Zie ook eens over de landsgrenzen.
    beantwoord
  • Hallo Vera,
    Zoals Hans al schreef de ovens van Toma zijn kwalitatief bijzonder goed. Ik heb me verdiept in voorladers toen ik van plan was een grotere oven aan te schaffen. Ook in Duitsland verschillende merken bekeken en een vergelijk gemaakt. Je moet ook goed kijken of de spiralen rondom lopen en niet alleen aan de zijkant zitten ivm verdeling warmte. Ik heb wel gekozen voor een uitgebreide temperatuur regelaar, bij de eenvoudige regelaars is het bv niet mogelijk om de afkoeling te regelen zodat je ook met glas kan werken of bv kristalglazuren enz. Meestal zit er niet zo een gigantisch prijsverschil in je weet maar nooit in de toekomst of je het ooit wil gaan uitproberen. En dan is het jammer als je al een behoorlijke investering aangaat nog niet kan wat je wil. Heb bij Toma mijn oven op maat laten maken omdat het altijd dieren zijn die ik creeer en daardoor de breedte belangrijker was, dus ook dat is daar mogelijk.
    Succes! en groet,
    Marga
    beantwoord
  • Hartstikke bedankt voor de reacties
    Ik heb met een toma medewerker gesproken en die wil voor mij ook zolang een kastje leveren zodat ik mijn oude nog kan gebruiken terwijl een nieuwe voor mij maakt.Want dat duurt 10 weken. De computer had het namelijk begeven.En deze had ik al eens laten maken.
    beantwoord
  • Hoi Vera,

    Westeneng ovenbouw geeft ook erg goede adviezen en een heel goede service. Ook daar kun je op maat laten maken.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.