ALGEMEEN > Ovens > Vuurvast beton

Ik zou de toog van mijn oven wel willen maken van vuurvast beton omdat wigvormige stenen duur zijn en minder makkelijk tweedehands te vinden dan gewone. Een bedrijf als Kachelplaats.nl levert dit spul, maar garandeert het tot 1200 graden, terwijl ik op 1300 stook. Ook al hun stenen worden tot die temp gegarandeerd terwijl het toch soorten zijn die volgens mij gewoon de 1300 aankunnen. Heeft iemand ervaring met dit soort materiaal op die temp?
gevraagd

15 antwoorden

• Bert, wat is " de toog " van een oven ? Is het een elektrische- of gasoven ? Lichte isolatiestenen of montmorilliet-stenen ? Literinhoud ?
    beantwoord
  • Lucien, met de toog bedoel ik het dak. Voor het type oven zie vrijetijdspottenbakker.nl. Het gaat mij dus niet zozeer om de stenen, maar om ervaringen met vv beton op 1300 graden.
    beantwoord
  • Vuurvast beton wordt nog zelden gebruikt in keramiekovens, gezien we nu beschikken over lichtere en meer hittebestendige materialen.
    Vuurvast cement is in de handel tot 1700°C ( Al²O³.SiO² als binder).
    Als vulstoffen ( in plaats van grint ) kan men hier gepofte mica, argex of piepschuimkorrels gebruiken. Chamotte kan ook, maar maakt het beton zwaarder en daardoor ook minder isolerend. De Engelse firma KEITH heeft ook nog een holle porseleinkorrel ( tot 5mm.diam.) als vulstof, maar niet zo makkelijk aan te schaffen in kleine hoeveelheden. Uw leveancier werk vermoedelijk in de C.V.ketel constructie, waar 1000°C ruim voldoende is. Het zal even surfen worden wie in je directe omgeving dit vuurvast cement verkoopt. Ze gaan je ook wel informeren ivm. de hoeveelheid cement/vulmiddel. De beton zo droog mogelijk aanmaken en in een houten vorm goed aandrukken. De vorm direct verwijderen en handeling herhalen.
    beantwoord
  • Lucien, bedankt voor de info.
    beantwoord
  • Beste Bert ik heb een volledige houtoven in vuurvaste beton gemaakt en kan met gemak 1340°c bekomen
    1- als je het beton aanmaakt de hoeveelheid water op de zak niet overschrijden dan is het beton zoals een droge voeg massa.Dus het beton is niet gietbaar.
    2-in het beton kan je inox matjes leggen deze hebben dezelfde uitzetting als het beton .
    3-het beton goed aanstampen op de bekisting ,laten drogen 1 a 2 dagen ,dan heel traag droogstoken de eerste 3 keer max 100°c en terug laten afkoelen dan kun je de bekisting wegstoken maar ook dan maar 50°c per uur omhoog gaan .
    het beton kan je in belgie aan kopen bij Ivan tel nr 0477429859 deze hersteld industriele stoomketels en heeft een 10 tal soorten in huis van heel lichte isolatiebeton tot heel zware beton groetjes Dirk
    beantwoord
  • Dirk,
    Goed te horen dat het bestaat. Ik had ook al een reactie van kachelplaats.nl, die garanderen tot 1200 graden, maar het kan hoger gestookt. Voordeel van beton is toch dat je elke ovenvorm kunt maken zonder je om steenmaten e.d. te bekommeren.
    beantwoord
  • ja Bert geen enkel probleem en de bekisting kan je wegstoken dus geen getrek of geklop op je oven.mvg Dirk
    beantwoord
  • Hallo, klopt : de vuurvaste stenen die kachelplaats.nl verkoopt zijn gegarandeerd tot 1200 graden. De test liep tot 1400 graden, en zowel de vuurvaste stenen als de vuurvaste beton bleven goed. Zoals gebruikelijk is de gegarandeerde temperatuur lager als de test temperatuur.
    beantwoord
  • Hallo Bert, de vuurvaste stenen die kachelplaats levert worden gegarandeerd tot 1200 graden. Wij hebben de vuurvaste stenen getest tot 1400 graden, maar willen een marge houden.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hierbij nog een foto
    beantwoord
  • Hallo.
    Woon in Drenthe op een ruim perceel, zou graag info m.b.t houtgestookte oven, zelfbouw ( ook leemoven heeft mijn belangstelling )
    Met vriendelijke groet
    Iny van Tebberen
    beantwoord
  • beantwoord
  • Hallo Bert, de testen zijn tot 1200 gedaan. We hebben tot nu toe steeds goede ervaringen gehad. Er is wel een verschil met beton en stenen, beton heeft de neiging heel langzaam te slijten, dwz het wordt zeer langzaam iets dunner. Het mooist voor de koepel zijn de vuurvaste stenen die we hebben. (Let goed op met de kwaliteit van vuurvaste stenen, er is veel rommel op de markt) De voeg kun je in V vorm doen om een koepel te maken. (de vorm van de koepel van de oven of pizzaoven maak je eerst van zand, als het helemaal af is, schep je het zand weer weg) Vervolgens vermiculiete mortel om de koepel storten. De bodem maak je van onze vuurvaste tegels. Deze hebben de grootste vuurvastheid en maatvastheid die we hebben kunnen vinden in Europa. Let op, bouw de oven altijd los van de ondergrond, en plaats hem op vuurvast vilt. Dat voorkomt scheuren (de koepel zet altijd iets meer uit dan de bodem)
    beantwoord
  • Iny,
    Kijk eens even op www.vrijetijdspottenbakker.nl en als dat je aanstaat neem dan eventueel contact met mij op.
    Bert
    beantwoord
  • Overigens weet ik inmiddels dat vuurvast beton voor hoge temp (ook te gebruiken voor een zoutoven) geleverd wordt door o.a. Inov Constructions in Beek (L): www.inov.nl.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.