ALGEMEEN > Klei - algemeen > Kurkklei

Heeft hier iemand ervaring met het gebruiken van kurkklei voor het maken van holle vormen?
gevraagd

12 antwoorden

  • Bedoel je klei met kurkkorrels erin?
    beantwoord
  • Nee, kurkklei, die wegbrandt op lage temperatuur.
    beantwoord
  • En wat is daar de bedoeling van als dat spul op lage temperatuur wegbrand ?
    beantwoord
  • Voor zover ik de vraag begrijp gaat het hier om kurk, waarover je zilverklei kan plaatsen??
    De bedoeling hiervan is dan, dat je bijv. een bolletje kurk maakt, daarover zilverklei plaatst en de kurk wordt gewoon meegebakken.
    Na de stook is de kurk verbrandt en houdt je een bolletje over van zilver.
    Wel moet je ergens een opening houden zodat het kurk een "uitgang" heeft anders gaat het zilver barsten.
    Dit kun je ook doen met bijv. blaadjes en besjes.
    Geeft mooie resultaten.
    Staat ook op mijn site: marrie.punt.nl
    beantwoord
  • Hoi Marrie, jij weet wat ik bedoel :)
    Maar dan wil ik het dus niet gebruiken voor zilverklei maar voor steengoed/aardewerk en/of porselein.
    Zou dat lukken denk je?
    Ik kan het uiteraard ook gewoon proberen....
    Maar hoopte op reacties van mensen die ier ervaring mee hebben.
    beantwoord
  • Grecha, ik heb er geen ervaring mee met het meebakken van kurk op hogere temperaturen en dan in combinatie met klei.
    Of het zal lukken, daarin durf ik je dus ook niet te raden.
    Wel zou ik er voor oppassen dat het werk kurk en kurk droog is.
    Wat de klei gaat doen in verband met de krimp om het kurk heen, zul je even moeten bekijken.
    Bovendien vind ik de verschillende temperaturen die je benoemd hebt (aardewerk / steengoed en/of porselein ) ook nogal ver uit elkaar liggen.

    Wanneer ik zelf met kurk werk, plaats ik de kleine werkjes soms onder een zelfgemaakte halve bol om de oven te beschermen, voor het geval dat ik een bommetje in de oven heb geplaats. Op die manier kan werk, die je eventueel niet vertrouwd, geen schade aan ander werk brengen.
    Veel plezier met experimenteren en we hopen te horen of het gelukt is of niet..

    Groetjes: Marrie.


    beantwoord
  • Hoi ik heb ooit kurk mee gebakken voor een structuur te krijgen en de juf dacht ook dat het door de krimp ging schuren maar het resultaat was goed
    Bijlagen:
    beantwoord
  • sorry die poes moet er niet op en ik krijg het er niet af :(

    De driehoek vorm is met kurk
    beantwoord
  • Mooi Vera!
    Dank voor de foto!
    Ik ga strakjes een stook doen van kleine balletjes, binnenin zit de kurkklei.
    Ben benieuwd.
    Ik zet er voor de zekerheid een kom overheen, moest het ontploffen... uiteraard zit er gat in maar je weet het nooit he.
    beantwoord
  • Ps, de tip van de halve bol (schaal) erover kwam van Marrie. Goede tip, thx.
    beantwoord
  • GrĂ©cha: Ik hoop dat ik dingen wel duidelijk heb geplaatst. De halve bol, schaal of overkapping in welke vorm dan ook is van keramiek.
    Marrie.
    beantwoord
  • Hoi Marrie,

    Dat had ik begrepen hoor, bedankt :))
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.