ALGEMEEN > Klei - algemeen > bone china clay

Ik heb een emmertje Bone China Clay, gietklei, gekocht. Ik ben wel een beetje geschrokken van de prijs, 43 euro voor een emmertje van 5 liter. Kan ik deze niet zelf maken, zou het dan goedkoper uitkomen? Op internet heb ik een formule gevonden van 25% China Clay, 25 Cornish Stone en 50 Bone Ash. Heeft er iemand ervaring mee?

9 antwoorden

  • In Haarlem verkopen ze de Bone China ook in poeder vorm. Je moet het dan zelf aanmaken.
    Ga je zelf experimenteren met gietklei maken,gebruik dan in eerste instantie oude mallen.Sommige eigengemaakte mengsels 'lossen' namelijk niet of slecht met als gevolg een beschadigde mal.
    Zelf gietklei maken is zeker de moeite van het proberen waard en bespaart je veel geld.
    Rob
    beantwoord
  • Ik heb er al een paar gegoten, ik heb een eenvoudig malleke. Dit giet ik helemaal bolvol en dan dadelijk terug uit. Dan laat ik het omgekeerd uitdruppen. Als de klei mat is geworden, dan giet ik een tweede laag in een gekleurde gietklei, ook helemaal vol. Dat giet ik ook terug uit. Een gietmond heb ik niet, dus snij ik als het een beetje is uitgedroogd met een mesje mooi af. Maar de rand is niet overal schoon gelijk, als ik de rand met een mesje in 1 beweging afsnij een halve cm onder de bovenrand, dan is wel alles goed en kan ik het mooi afwerken maar dan schend ik mijn mal. Hoe doen jullie dit? Vooral het leeggieten?
    beantwoord
  • Ik giet niet gelijk terug maar laat de gietklei in de mal staan 5 -10 minuten,en vul nog gietklei bij in de tussentijd als het 'peil' begint te zakken.Weer even laten staan;dan de mal uitgieten en omdraaid laten drogen.

    Voor een mooie afwerking is een aangietstukje in the mal wel noodzakelijk,dit wordt er dan naderhand afgesneden.

    Rob
    http://www.reliefs.nl
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Bedankt voor je reaktie, dat ziet er een mooi eekhoornbeestje uit. Ik ga het eens vragen in de klas om een mal te maken met gietmond (vanavond). Nu ben ik een paar kommetjes aan het maken, de binnenkant is lichtblauw en de buitenkant wit en aan de buitenkant ga ik er afhalen om het lichtblauw en licht door te laten. Ik ga ze dan bakken in dezelfde vorm van gewone klei, ik ben benieuwd of ze niet gaan vervormen of in stukken springen.
    beantwoord
  • Met deze gietklei heb ik geringeloord tot ik de kramp kreeg. Ik vraag mij wel af, tot hoe dik kan ik gaan, of zal dit breken in de oven, want het wordt wel een blokje?
    Gisteren heb ik een gietmond gemaakt van klei en dit ging ook goed.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Liliane,ik vindt dit wel een leuk werkstuk met al die gaten.Het werk heeft zogezegd negatieve ruimte. Niet te snel laten drogen en anders in het vervolg chamotte aan de klei toevoegen.

    Rob
    http://www.reliefs.nl
    beantwoord
  • Ondertussen heb ik al wel 15 schaaltjes gegoten en gebakken. Testje van een haakwerkje en een gegoten werkje met bolletjes in. Ik ga er nog een paar voetstukjes aan maken.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • nummer 2
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hai Liliane,
    Ik begrijp dat je nu met een eenvoudige mal zit waar geen giethuis in zit. Je kunt dat redelijk eenvoudig oplossen door in een los gipsblok een enigdzins conische opening te maken die net iets groter is dan de opening van je gietmal. Door deze zg. gipsen trechter met wat banden aan de bestaande mal te binden krijg je zo toch nog een giethuis.
    met groet van Michel Kuipers
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.