ALGEMEEN > Ovens > ovenbouw

Waar kan ik informatie vinden om een stenen oven te bouwen voor raku die met gas gestookt wordt.
gevraagd

5 antwoorden

• Hallo Paula,

Google weet er alles van. Mijn absolute voorkeur voor een type gasoven met steen is een "Ketting-oven". Info zat in bib. en internet.
    beantwoord
  • Vermoedelijk geef je de voorkeur aan steen dan aan ovendeken om gezondheidsoverwegingen. Daar heb je dan een punt. Het moeilijkste deel om bouwen van een bovenlader is het deksel in steen. De vraag allleen al stellen doet me ook vermoeden dat je geen ovenbouw-ervaring hebt. Precies daarom raad ik je een "ketting" type-oven aan. ( een kleintje op LPG )Je kunt die oven dan ook gebruiken voor ander werk dan raku, en deze constructie is doodeenvoudig en oersterk.
    beantwoord
  • Er zijn diverse boeken over ovenbouw uitgegeven o.a.
    - Alternative Kilns & Firing Techniques, James C Watkins
    - Kiln construction, Joe Finch
    - Alternative Kilns, Gregory
    Ga eens kijken bij de diverse leveranciers voor pottenbakersbenodigdheden.
    Bijna allemaal hebben ze een afdeling boeken. Een aantal adressen kun je vinden op de KLEI-site onder de link: Commerciƫle links. Of anders in de bibliotheek.
    Ook in boeken over Raku staan vaak beschrijvingen en bouwtekeningen over zelf een raku-oven bouwen.
    beantwoord
  • 'k Wil zelf een gasoven bouwen met een inhoud van 4m3. Nu blijken er vrij eenvoudige procesgestuurde brandersetjes te zijn. Echter, nu heb ik begrepen dat dergelijke setjes veel onderhoud vergen, storingsgevoelig zijn en voor de wat kleinere ovens zijn bedoeld. Vandaar dat ik op zoek ben naar een professionele set met industriĆ«le 4 tot 6 branders. Weet iemand waar ik een dergelijke set kan kopen?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.