ALGEMEEN > Ovens > reparatie oven

Ik ben van plan om een oude oven te repareren ,een aantal ovenstenen waar de spiraal in een gleuf door heen loopt zijn door een verhuizing kapot gegaan .
De bodem van de oven is heel maar de stenen zijn wel behoorlijk aangetast geworden door het stoken ,maar ze zijn nog heel .
de deksel lopen wat scheurtjes doorheen ,maar zijn waarschijnlijk te dichten met vuurvast cement .
Mijn vraag is nu heeft iemand hier ervaring mee ?
de ovenstenen moeten die geplakt worden ?of er tussen geduwd worden .
Het is een ronde metalen oven van Keramikos .
ik heb uiteraard even gebeld met ze ,maar als ik het helemaal door hun zou laten doen ben ik een behoorlijk vermogen kwijt .
Wie heeft er tips ?
Bij voorbaat dank .
gevraagd

31 antwoorden

  • Hallo Anne,
    De deksel lijmen of vullen heeft geen zin, het laat toch weer los dus gewoon laten zitten, het kan geen kwaad.

    Het lijmen van stenen heeft ook geen zin, je kan het beste keramische biusjes in de elementen stoppen, zodat ze niet meer doorakken of uit de groef springen
    (maar dit kan je alleen als ze nieuw zijn anders zijn ze te bros en breken), ook kan je ze met kanthal draad vstzetten let ook op ze zijn breekbaar de elementen.
    De bodem zou ik ook gewoon zo laten en als er teveel scheuren inzitten er een laagje zilverzand in strooien.
    Ik hoop dat je hier wat aan heb.

    Groetjes, John.
    beantwoord
  • Doorzakken ovenspiralen komt door:
    Oververhiting van de spiralen, deze oververhitting komt meestal door:
    Veroudering van de spirelen.
    Lang op volstand stoken versneld de veroudering.
    Een verkeerde ovenstapeling versnelt de veroudering.
    Te weinig ventilatie in de oven tot ca 900 gr. C versnelt dit ook.
    Groeten Leo Eussen
    beantwoord
  • Leo, de laatste opmerking is zeer terecht. De trend van de oven-fabrikanten is gewoon het ventilatiegat achterwege te laten ( in deksel bij bovenlader ). Die veroudering treed op doordat het aluminiumoxyde dat zich gevormd heeft als protectie van de spiralen door reductie verdwijnt. Donkerkleurige spiralen is hiervan een indicatie.
    Zelf een ventilatiegat in het deksel maken is een goede zaak.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    hoe groot moet het gat dan ongeveer zijn?
    Mag het gat dan gewoon openblijven gedurende de ganse stook?
    Mijn oven is een 8 hoekige bovenlader van 70 liter.
    Alvast bedankt voor de info

    Els
    beantwoord
  • Els, voor dit type is een gat van 3 cm diam. voldoende. Nooit dit gat afsluiten.
    beantwoord
  • Ben heel blij met dit bericht !

    Ik heb al met verschillende oven gebruikers het probleem van de spiralen besproken ,waar ook zij allemaal last van hebben en vooral bij de ovens van de laatste 8 jaar ?(allemaal nieuw gekochte ovens).

    De nieuwe ovens van Keramikos (zowel glas als keramiek ovens ) vertonen allemaal hetzelfde euvel :het uit de zijkant komen (flubberen ) van de spiralen .

    Als je de firma hier op aanspreekt krijg je een zakje krammetjes mee ( canthal draad )die je dan maar om de spiralen in de stenen moet drukken (of hameren )
    Vind het zelf een flut oplossing .

    Mijn ouwe trouwe Prins oven uit het jaar 1985 heeft dit euvel nog nooit gehad .
    Het is inderdaad opvallend dat de Prins oven een gat heeft en de andere ovens niet .
    Ik zal de tip ter harte nemen en maar een gat gaan boren
    Wel vind ik het een slechte zaak dat een bedrijf dat ik hoog in het vaandel heb staan op dit gebied(vaktechnisch ovenbouwers) toch een steek laat vallen .
    beantwoord
  • Tja Anne, de trent om geen verluchtingsgat in het deksel ( of het plafond ) zet zich algemeen door. Dit heeft twee redenen; - de indruk wekken dat er geen energieverspilling is en productie-vereenvoudiging: werkuren. Er lopen tegenwoordig ook ovenbouwers rond die deze naam niet verdienen. En waar is de tijd van die oerdegelijke Prins-oventjes. Ik denk niet dat de oventjes van heden hun dertigjarig jubileum zullen vieren.
    In het beste geval gebruikt men het Kanthal type A1. Maar al meer dan 20 jaar bestaat er een verbeterde versie van d A1 die niet meer gaat uitzetten bij verhitting. ( A1 20% ) Dit geeft het voordeel dat de spiralen niet meer gaan " wandelen " in de groef of buis. Dit materiaal kost wel iets duurder en laat zich merken in de eindprijs. En dat is net wat de klant ziet. Niet het kwaliteitsverschil . Hetzelfde verhaal bij aanbesteding door een school. De goedkoopste is meestal de aankoop.
    Het is de klant die zichzelf beet neemt. Net hetzelfde verhaal met de draaischijven of wat er nog moet voor door gaan. Mijn eerste draaischijf heb ik aangekocht in 1976 ; merk Alsager. Ik heb nooit een tweede schijf hoeven aan te kopen en werkt nog feilloos als de eerste dag, zonder enig onderhoud!! De uren dat dit ding gedraait heeft zijn niet meer te tellen. ( wordt nog door Scarva verkocht en heeft een houten karkas ) Is wel een stuk duurder, maar eigenlijk goedkoper op het eind van de rit.
    beantwoord
  • Beste keramisten
    Het is gemakkelijk om de schuld aan de ovenbouwers te geven, terwijl het grootste probleem bij jullie zelf zit.
    Het enige wat genoemd werd, de ventilatie werd echter door jullie aangegrepen als de veroorzaker van jullie probleem met de spiralen. Ook dat probleem kunnen julie zelfregelen met de opstookcurve.
    Als men te weinig ventilatie mogelijkheden heeft moet men in deontgassensingfase langzamer stoken.
    Groeten
    lleo Eussen
    beantwoord
  • Leo, als men een ontluchtingsgat voorziet kan men een normale stookcurve aanhouden, ttz. 100°C/uur tot 600°C en dan vol vermogen naar 900°C met wat pendelen. De enige fout wat de keramist maakt is zich aan de aankoopprijs laten vangen, gezien die niet altijd de kwaliteitsverschillen kan beoordelen. En of nu die gassen snel of langzaam de klei en glazuur verlaten en op welke temperatuur dit gebeurd doet hier niks ter zake als die gassen enkel door de ovenwanden kunnen.
    beantwoord
  • Lucien
    k ben voorstander om na 600 gr. C nooit met volle capacieit naar 900 gr. c te gaan.
    in deze fase moet het scherf ontgassen en moet men daar ook de tijd voor nemen. De meeste stookproblemen ontstaan door een slechte ontgassing. Glazuur -problemen en zelfs scheuren ontstaan door een slechte ontgassing
    Tevens voorkomt men een extra slijtage van de gloeispiralen, door een oxyderende atmosfeer in deze fase bij te weing ventilatie.
    Groeten Leo Eussen
    beantwoord
  • Leo, weer eens naast de kwestie!
    Misschien ken je iets van ovenbouw, alhoewel ik daar ook wel wat van ken hoor! Maar van stoken heb je geen kaas gegeten zo te merken.
    De meeste gassen vormen zich tot 350°C ( decompositie-fase ). Tussen de 350 en 700°C is het de minerale structuur die verandert door het moleculaire water dat ontsnapt. Op ong. 570°C hebben we nog de, wat we noemen de kwartssprong. Boven de 700°C is er nog een geleidelijke afbouw van carbon-en sulfaaatverbindingen en die ten einde lopen op ong. 900°C. Er is geen enkele reden om tussen de 700°C en de 900°C de oven nog in vermogen te beperken, of het zou om reden zijn dat de spiraaldiameter wat krap genomen is door de ovenbouwer en dit vol vermogen niet aan kan. De meeste schade gebeurd echter door een slechte ventilatie van deze gassen én waterdamp, wat door een gebrek aan ventilatie aan de bovenzijde de oorzaak is. Niet de snelheid van stoken. Dit heeft enkel effect op het uitsmeltproces van klei en glazuur, gezien tijd en temperatuur samenhangt. Het is de ovenbouwer dan ook ten stelligste aan te raden zulk een ventilatieopening te voorzien, en daar ging het hem om. De samenwerking van Microtherm en Naber staat op mijn naam en is toen Nabertherm gaan noemen. Dit ter illustratie.
    beantwoord
  • Ik denk dat je vies vergist lucien
    Gtoeten
    Leo Eussen
    beantwoord
  • Lucien
    Ik dicscussier alleen op feiten.
    Tijdens een biscuitstook, tussen 600 en 900 gr.c. ontwijken o.a. brandbare-gassen uit organische bestanddelen van de kleimassa. Deze gassen verbranden bij voldoende ventilatie.
    Voor het geval dat je aan mijn kennis twijfelt, je kunt deze brandbare-gassen ook meten.
    Verder verwijs in naar Physikalische und chemische grundagen in der karamik van Prof. H. Salmang.
    Groeten Leo Eussen
    beantwoord
  • Leo, lees mijn laatste antwoord nog eens rustig over. Voorzie jij een ventilatie-opening in uw ovens ?
    beantwoord
  • Lucien
    ik begrijp je opmerking niet.
    Groeten Leo Eussen
    beantwoord
  • Leo, dit had ik reeds geschreven. Niet gezien ?
    "Boven de 700°C is er nog een geleidelijke afbouw van carbon-en sulfaaatverbindingen en die ten einde lopen op ong. 900°C."

    En nu nog mijn vraag eens herhalen: voorzie jij een verluchtingsgat in je ovens ?
    beantwoord
  • "brandbare-gassen uit organische bestanddelen van de kleimassa."
    Leo, moet je mij eens duidelijk maken over welke brandbare gassen en organische bestanddelen je het hebt.
    beantwoord
  • Lucien
    De organische bestandelen in klei zijn plantenresten e.d. Ik vermeld dat o.a. in deze brandbare gassen ontwijken omdat ik weet dat er ook nog andere reacties plaats vinden
    .
    Ventilatie in kleinere en middel grote ovens vind plaats voor het merendeel door leklucht van de oven, de opening van enkele cm heeft meer een commercieel waarde dat een effectieve .
    De ventilatie-lucht van de gangbare ovens is meestal te klein, waarom men zeker niet met volle capaciteit moet stoken tussen 600 en 900 gr
    Het aanpassen van de stookcurve is dan ook de enige mogelijkheid om een slechte biscuitstook te voorkomen en de spiralen een langere levensduur te geven.
    Groeten Leo Eussen
    beantwoord
  • Lucien
    De organische bestandelen in klei zijn plantenresten e.d. Ik vermeld dat o.a. in deze brandbare gassen ontwijken omdat ik weet dat er ook nog andere reacties plaats vinden
    .
    Ventilatie in kleinere en middel grote ovens vind plaats voor het merendeel door leklucht van de oven, de opening van enkele cm heeft meer een commercieel waarde dat een effectieve .
    De ventilatie-lucht van de gangbare ovens is meestal te klein, waarom men zeker niet met volle capaciteit moet stoken tussen 600 en 900 gr
    Het aanpassen van de stookcurve is dan ook de enige mogelijkheid om een slechte biscuitstook te voorkomen en de spiralen een langere levensduur te geven.
    Groeten Leo Eussen
    beantwoord
  • Leo, zoals je kunt lezen in mijn posting (2-2-11) is de decompositie-fase ( plantenresten ) ten einde op ongeveer 350°C en niet zoals jij beweert tussen 600 en 900°C. Blijkbaar is prof. H.Salmang toch niet zo een goede raadgever.
    Als de ventilatie enkel kan gebeuren via lekken, zegt dat toch wel iets over de kwaliteit van de oven, of niet ? En nu heb je me nog steeds niet geantwoord op de vraag of de oventjes die jij maakt voorzien zijn van een ventilatie-opening.
    beantwoord
  • Leo, nu zitten we nog met de vraag: wat bedoel je met " brandbare gassen " ?
    beantwoord
  • Lucien
    Ik vermeld dat je het onverbrand gas ook kunt meten in fase 600 -900 gr. C. Het lijkt mij het beste dat eerst deze meting uitvoert voordat een conclusie trekt.
    Groeten Leo Eussen
    beantwoord
  • Leo, in een electrische oven heb je geen onverbrand gas. Tussen 600 en 900°C heb je nog enkel wél het decompositeren van carbonaat- en sulfaatverbindingen. Zonder verluchting gaan deze de spiralen aantasten en corrosie in de hand werken. Oventjes zonder bovenaan een verluchting is af te raden. Jij hebt die verluchting op uw ovens toch voorzien, mag ik hopen ?
    beantwoord
  • Voor keramiste met snelle slijtage van ovenspiralen en problemen met biscuit- en /of glazuurstook

    De aanleiding voor deze discussie was toch oplossingen aan te reiken om te voorkomen dat ovenspiralen minder snel defect raken.
    Ik heb oplossingen aangeboden om door een goede biscuitstook en een goede ovenstapeling, veel problemen tijdens de glazuur-stook te voorkomen en de levensduur van de ovenspiralen te verlengen.
    Raak hierover met Lucien in eindloze discussie over de eindfase van de biscuitstook. Hij geeft hierover geen inhoudelijk geen oplossingen, behalve dat hij van mij overneemt dat de ovenventilatie meestal te klein is.
    Lucien ontkent dar er in de fase tussen 600 – 900 gr.C onverbrande gassen vrijkomen.

    Koolstofatomen komen veelvuldig voor in het plantenrijk
    De planten nemen koolstof op door assimillatie of fotosynthese .
    Deze koolstofatomen worden in de planten opgeslagen als:
    • Koolstofketens, dit kunnen vele lange ketens van koolstofatomen zijn.
    • Koolstofverbindingen, dit zijn koolstofatomen verbonden met andere elementen.

    Bij verbranding van plantenresten op lagere temperaturen blijven de koolstofketens intakt, omdat koolstofketens pas verbranden bij een temperatuur van doorgaans hoger dan 1000 gr.C , met voldoende zuurstof., waarbij koolzuur vrijkomt
    Bij en goede biscuitstook verbranden deze koolstofketens door vergassing
    De verbranding van koolstofketens door vergassing kunnen plaats vinden op lagere temeraturen, n.l. tussen 750 en 900 gr. C
    Koolmonoxyde CO heeft een onstekingstemperatuur van 609 gr. C. en kan dus verbranden met de zuurtstof bij deze temperaturen.
    De vergassingsreactie van koolstofketens verloopt langzaam van wege de trage reactiesnelheid vooral bij lange koolstofketens. Een snelle opstook in deze fase is niet bevordelijk voor een goede biscuitstook.

    Lucien staat echter (nog) niet open voor mijn oplossingen en de discussie komt op doodspoor.. .

    Lucien verwerpt biscuit-stooktechnieken die in de keramische industrie algemeen toegepast worden, tevens verwerpt hij de theorie van Prof Salmang over dit onderwerp.

    Voor mij is hiermee de discussie met Lucien afgesloten
    Voor de keramisten die hier wel voor open staan, doe er je voordeel mee, verleng de levensduur van je spiralen en voorkom minder problemen in de glazuurstook.
    Groeten Leo Eussen


    beantwoord
  • Voor mij nog niet. Heb jij een verluchtingsgat voorzien in uw ovens, of reken je enkel maar het slecht sluiten van de oven als ventilatiemogelijkheid. Deze vraag staat nog steeds open.
    beantwoord
  • Tussen 750 en 900 graden komt er nog veel koolzuur vrij uit de klei. De biscuitstook dient niet al te snel te zijn in dit temperatuursgebied omdat er dan koolstof opgesloten kan blijven in de scherf. Opgesloten koolstof kan aanleiding geven tot problemen bij het sinteren van de scherf en soms ook bij taaivloeibare glazuren. Niet alleen een langzame stook is dan vereist, maar ook een goede ontluchting van de oven (liefst naar de buitenlucht).
    beantwoord
  • @ leo Eussen, op 4 - 2 - 11 schreef ik :

    Tussen 600 en 900°C heb je nog enkel wél het decompositeren van carbonaat- en sulfaatverbindingen. Zonder verluchting gaan deze de spiralen aantasten en corrosie in de hand werken.

    @ Michel Kuipers, open deuren instampen is echt overbodig.
    beantwoord
  • Na de storm zou ik graag nog willen weten hoe een goede ovenstapeling er uit moet zien? Kan iemand mij dat vertellen?
    Alvast bedankt.
    beantwoord
  • In elk geval het werk goed verdelen Inez.
    Niet eerst half vol met bv tegels en daar boven op een paar potten.
    En probeer binnen de ovenplaten te blijven dus niet te dicht op de ovenelementen.

    Frans
    beantwoord
  • Inerz Wisse
    Een effectieve ovenstapeling voor keramsche ovens is iets ingewikkelder.
    Daarom verzorg ik workshops ovenstapeling.
    Voor meer info leo-eussen@hetnet.nl
    beantwoord
  • Bedankt, nooit aan gedacht maar ook nooit iets over gelezen of gehoord. Kan ik er misschien hier of daar iets over vinden?
    Maar een heuse workshop??
    Inez
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.