ALGEMEEN > Diversen > Droge handen

De herfst en winter komen er weer aan. Dat betekent voor mij, en vast heeeeel veel anderen, hele droge handen door het gewroet in de klei.
Ik smeer mijn handen echt heel regelmatig in maar kan toch niet voorkomen dat mijn handen erg droog worden. Ik vraag me af of er "de perfecte handcreme" bestaat. Of misschien een ander middeltje?

Groetjes Let.

gevraagd

15 antwoorden

  • Heel toevallig is het bij mij deze week weer begonnen met de droge handen. Ik vet mijn handen elke nacht voor het slapen gaan in met vaseline en doe er dan sokken overheen zodat niet alles vet wordt.
    beantwoord
  • Schaapherders handcreme, een lekker vette creme die snel intrekt, ik heb de pot beneden staan en smeer gewoon regelmatig. succes Jeltje
    beantwoord
  • En hebben ze dat gewoon bij de Etos of het kruidvat?
    beantwoord
  • Beste allemal,
    een erg bekende kwaal... Iedere huid heeft zijn eigen handcreme nodig. Dus de goede keramiste-handcreme bestaat niet.
    Advies van mijn dermatolog: Koelzalf FNA van Fagron, zo vaak mogelijk.
    Heb je tendens tot kloven: ureumcreme 10 % van Bipharma. Voorzichtig gebruiken, gewoon zelf kijken of de dikke huid, eltvorming, wegtrekt.
    Zijn er al kloven: met sekundenlijm de kloven samenplakken. Even vasthouden tot het goed droog is. Voorzichtig dat je de hulpvinger niet vastplakt! De kloven zijn zo beschermd en de nieuwe huidvorming begint van binnen uit. Als je in de klei zit: chirurgenhandschoentje dragen. De lijm lost naar een tijdje op.
    ONVZ vergoed de Koelzalf en de Ureumcreme op recept van huisarts/dermatolog.
    Hopelijk heb je hier iets aan.
    Hartelijke groeten,
    Maya Wuhrmann
    beantwoord
  • Dag allemaal,
    Ik heb via de huisarts een ureumzalf.
    10 g ureum
    20 g vaselin album
    70 g cetomacrogol
    ook gebruik is latex (chirurgen) handschoentjes
    Vooral leerharde klei is funest voor mijn handen, daar krijg ik het snelst kloven van.
    Kloven pak ik in met vingertoppleister, het overbodige eelt knip ik weg.
    Dan genezen ze het snelst.
    Vastplakken ga ik in ieder geval proberen
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Dag allemaal,

    Wat heerljk dat er zoveel mensen reageren! Nu kun je zelf uitproberen wat voor jou de beste creme is en je beperken tot die cremes waar jullie al baat bij hebben. Dat scheelt toch een heleboel!
    We gaan lekker smeren!
    Alvast bedankt tot zover!

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • @maya.
    Meen je dat echt, met sekondelijm die kloven dicht lijmen?
    Ik ken alleen de chemische sekondelijm of gebruik je er een op natuurlijke basis (bestaat uberhaupt zoiets?)
    Dit kan toch niet gezond zijn? Pas maar op.
    beantwoord
  • Daar hechten ze ook kleine verwondingen mee in het ziekenhuis hoor. Het lost vanzelf op.
    beantwoord
  • Marion, ik doe het al 3 jaren lang. Deze tip is een paar jaren geleden aan alle huisartsen gegeven!
    De kloven groeien echt sneller dicht.
    Probeer maar, groeten
    Maya
    beantwoord
  • Dat klopt, mijn man is goudsmid en zaagt zich wel eens in zijn vinger. Meteen dichtdrukken en secondelijm erop!
    Hij doet het al heel lang op die manier en zo kan hij gewoon doorwerken!
    Maar inderdaad wel heel goed oppassen dat je er niet de hele boel mee aan elkaar plakt.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • de schaapherderscreme is te koop bij , ik noem het gezondheidswinkels, van alles te koop voor het alternatieve cirquit, thee, vitamines ........ etc. Ik heb geen last van kloven, maar van zeer droge handen in de winter. gr Jeltje
    beantwoord
  • Ik heb het nog nooit gehoord van die sekondelijm dus, maar, aangezien er meer ervaringen zijn ga ik het toch eens proberen....
    beantwoord
  • Hoi Marion,

    Secondelijm wordt gebruikt om bijvoorbeeld gebroken servies te lijmen en zit dus met een "seconde" aan elkaar.
    Het is best wel link als je het niet kent vind ik.
    Een vriendin van mij is verpleegster en ziet regelmatig mensen bij de polikliniek komen met de vingers aan elkaar geplakt. Je moet dus echt uitkijken dat je het niet aan je vingers krijgt.
    Je kunt het met aceton oplossen mocht je wat geknoeid hebben.

    Groetjes Let.

    beantwoord
  • Hallo Let,
    Ik maak zelf handcreme die bij mij heel erg goed helpt. En smeer het goedje s'avonds voor het slapen gaan, of overdag een aantal keer als het te erg wordt. Au bain marie vaseline, een beetje bijenwas, goudsbloem. Dit in een potje doen als het af begint te koelen, etherische olie toevoegen, van ieder 5 druppels lavendel, citroen, sinaasappel, sandelwood. Dit ontsmet, verzacht en geneest de huid. Het is even werk maar het werkt. Groet,
    Marga
    beantwoord
  • Hoi Let

    Toen ik van mijn man hoorde dat je kleine wondjes met secondelijm kan dichtplakken vond ik dat ook maf en dacht dat hij uit zn nek zat te kletsen.
    Het feit is,chirurgen gebruiken het welleens voor de kleine wondjes ipv hechtingen,ik las net dat de lijm voor dat doel voor het eerst is toegepast in de Vietnamoorlog in 1966.

    Inderdaad niet je vingers ermee aan elkaar vastplakken,daarom is t handig als iemand anders je wondje dicht lijmt,een paar seconden wachten et voila

    Groet Tiff
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.