ALGEMEEN > Diversen > markten/exposities bezoeken

Ik ben altijd in voor een expositie of keramiekmarkt maar vaker moet ik lang rijden en dan komt de vraag in mij op ..... is het wel de moeite waard?! Klinkt misschien oneerbiedig ......
Onlangs ben ik in de Tiendschuur in Tegelen geweest, heb de keramiekmarkt in Maaseik bezocht en ben ook in Gorichem geweest voor de tentoonstelling Hedendaagse Keramiek in Nederland. Deze laatste was zeer zeker de reis waard!
Vorig weekend heb ik in Hasselt (BE) de keramiekdriedaagse bezocht maar eerlijk gezegd vond ik het erg tegenvallen. Weinig standhouders en veel van hetzelfde.
Komend weekend is er een festival/markt in Wachtebeke (BE), het is voor mij ver rijden dus nu is mijn vraag: Heeft iemand dit evenement ooit bezocht en wat is zijn ervaring/mening.
gevraagd

23 antwoorden

  • Hallo Sonja, natuurlijk is niet iedere markt even interessant. Het gaat er om wat je wilt zien en hoe je je dag verder invult. Ook ik moet een eind rijden om bv.naar Swalmen of Milsbeek te gaan maar maak daar een jaarlijks uitje van met een vriendin en gaan na afloop bv. onderweg lekker mosselen eten. En ook al zie je vaak dezelfde mensen op zo`n markt, tenslotte is het goede keramiek ook maar een klein wereldje, het gaat om de sfeer, ideen, en je krijgt zeker leuke contacten in de loop der jaren. Je praat wat vaker met een keramist en leert ook daar weer van. Mocht er een markt al vaker wat tegen vallen, sla je die toch gewoon over. Als keramist op zo`n markt is het zeker leuk om over je werk te praten, we doen niets liever, dus ga wel als je het de moeite waard vind!!
    Veel kijkplezier. Caroline Kuiper.
    beantwoord
  • Hallo Sonja,
    Op zoek naar verrassend werk voor onze komende expositie, ben ik ook in Hasselt gaan kijken, helemaal met jou eens, het was heel heel erg. Er stonden drie of vier marktkraampjes met 'keramiek'. Het was inderdaad allemaal hetzelfde. Demonstraties werden er zoals gezegd niet gegeven, het was in mijn ogen pure misleiding. En Caroline ik ben het met jouw verhaal eens, maar hier kon zelfs gezellig mosselen eten het niet meer goedmaken,ha,ha. Groet,
    Marga
    www.margahendrix.nl
    beantwoord
  • Nou dames, ben ik ook roerend mee eens dat er wat mis loopt met sommige keramiekmarkten. Heeft volgens mij voornamelijk te maken met het grote aanbod en de diversiteit per markt. Ik wil zeker geen enkele markt met de vinger wijzen, maar heb toch enkele suggesties om deze toestand te verbeteren. Zelf heb ik al jaren afgehaakt als deelnemer omdat ik toen reeds merkte dat er wat scheef begon te trekken. Stel dat je enkel bent geïnteresseerd in draaiwerk. Wat moet je dan met de rest van die markt ? En hoeveel markten moet je dan al niet bezoeken om te vinden wat je zoekt ? Men heeft toch ook geen markt met wat alles op vier wielen staat ? Zou mooi zijn; tractoren, auto's, truck's, trams en treinen, squads, kinderwagentjes, etc. Met keramiekmarkten is dit zo wel te vergelijken; beelden, potten, tegels, gevelstenen, sieraden, muziekinstrumenten, tuinmeubulair, etc. Waarom spreken de organisatoren niet onderling af om een thema of een sector voor hun rekening te nemen. Zo weet de bezoeker ten minste wat hij mag verwachten. Denken die organisatoren nu echt dat bijvoorbeeld galeriehouders of verzamelaars heel het land èn Europa gaan afhotsen van markt naar markt, week na week ? Kom nou ! Wat nog rest is volksvermaak met de standhouders als draaiorgel-aapjes. Nu gaan er heel wat lezers van deze mail uit hun wiek schieten. Iemand moet het toch eens aankaarten, of niet soms ? Of gaat dit orkestje ook spelen tot deze boot is gezonken ?
    Wat betreft Wachtebeke, dit is niet minder dan de andere markten.
    Gezellig even een kijkje gaan nemen...
    beantwoord
  • Sonja, ik ben zelf nog niet op de markt in Wachtebeke geweest. Wel heb ik informatie gekregen van iemand die er staat. Het betreft hier een markt met 50 pottenbakers/keramisten. Ik was er graag naar toe gegaan maar zoals Lucien al benoemd: We kunnen inderdaad niet heel Europa afhotsen. Vanaf onze woonplaats kan ik rekenen op een enkele reis van méér dan 2 uur..... Dat wordt het dus niet voor mij......
    Wanneer de bezoeker wil weten wat hij kan verwachten dan kan hij/zij in dit geval even kijken op: www.keramiekfestival.be
    Men mag volgens het bericht ook een aantal demonstraties verwachten van potten draaien, beelden opbouwen, naked raku, een glazuurtechniek en stoken met een papieroven.
    beantwoord
  • Beste Sonja,
    Wel een beetje een laat antwoord maar omdat ikzelf meedeed met de keramiekmarkt in Wachtebeke en demonstratie potten draaien gaf, wil ik toch even ook wat kwijt.
    Ik ben zelf al 25 jaar met klei bezig en dan zal het wel een passie zijn. Ik sta in het dagonderwijs en beoefen keramiek als (een uit de hand gelopen) hobby. Jaren ben ikzelf naar vele markten geweest en kon daar een hele namiddag rondslenteren en praatten met keramisten die ook graag hun geheimpjes prijsgaven. In Wachtebeke ben ik bijna elk jaar geweest en ik vond het altijd fijn dat Fernand Everaert en zijn vrouw Lieve steeds mensen vroegen om te demonstreren. Want zeg nu zelf ... ook grote mensen zien graag iets bewegen en demonstreren.
    Ik kreeg heel veel volk aan mijn "standje" want ik draaide niet alleen maar zette er meteen ook wat engobe op en boetseerde verder aan het draaiwerk tot ik een mooi ogend geheel had. Eigenlijk zou men steeds indien dit mogelijk is de aanwezigen moeten "animeren". Zo wordt het echt een keramiekfestival, zoals men het in Wachtebeke ook noemt.
    En nog dit ... op zondag 14 september vanaf 13.30 uur is er in Torhout (West-Vlaanderen) een keramiekhappening met een 15-tal keramisten en heeeeeel veeeel demonstratie: bakken, draaien, opbouwwerk, keramiekmuziek en -films, tentoonstelling, enz.
    beantwoord
  • Nu ja, Leo, zoals ik reeds had aangehaald: "animeren" en het aapje zijn kunsten tonen. Ik verwacht echt meer van een keramiekmarkt hoor! En is er nu ook al keramiekmuziek ? Dat is pas leuk.
    beantwoord
  • Gisteren de markt in Milsbeek bezocht.Heb mijn hartje er kunnen ophalen.Indrukwekkende werken gezien.Als handvormer heb ik toch mogen opmerken dat het veel draaiwerk is of dat draaiwerk de basis vormt voor een werkstuk.Het weer zat natuurlijk mee en voor diegene die het wel leuk vind was er voldoende animatie .
    Er heerste een gezellige sfeer en voor het innerlijke van de mens was ook goed gezorgd.Voor het uitwisselen van ervaring en opdoen van kennis waren er "workshops".De volgende keer ben ik weer van partij en plan dan zo in dat ik tijd genoeg heb om de voor mij interessante workshops te volgen.
    beantwoord
  • Hallo Sonja,
    Ook ik ben in Milsbeek geweest en heb genoten. Er waren veel bekende keramisten, ook uit het buitenland. Er werden demonstraties gegeven en er waren workshops. Een mooi opgezette ruime markt, waar je makkelijk bij iedereen kon kijken en een praatje maken.
    Vergeleken bij Dwingeloo was dit echt een topper. Maar dat blijft uiteraard altijd zeer persoonlijk.
    Voor mij is het een aanrader voor een ieder die in keramiek in geïnteresseerd.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Nogmaals een reactie op deze "discussie".Vindt het een beetje gemeen om het aapjes kijken te noemen als er demonstraties gegeven worden,want wat is er mooier dan een echte enthousiate ambachtsman/vrouw zijn/haar werk te zien maken?Wees blij dat er nog keramisten zijn die dit uit willen dragen zodat mensen kunnen zien dat niet alles bij Blokker gehaald hoeft te worden en dat door durf en lef veel uitgevonden wordt.Als je zelf cursus geeft is dat vaak ook een opmerking van de cursisten dat er zoveel nog bij komt kijken voordat het werkstuk klaar is,dat geeft me een goed gevoel dat men dan zeker anders naar zo`n markt gaat,iets meer waardering voor het vak.
    Milsbeek is zeker een mooie markt,maar ik vind zeker dat Dwingeloo ook een mooie en gezellige markt is met meer dan 100 kramen.Het is sowieso prettig dat de markten wat verspreid zijn over het land zodat je zoveel mogelijk mensen kan bereiken.Ook is het prettig dat er keramiekmarkten zijn en niet alleen kunstmarkten,je krijgt zo zeker meer geintresseerd publiek wat wel net zo prettig is.En met alles is het zo dat overdaad schaadt,als je 20 markten per jaar gaat bezoeken dan heb je het wel gehad,je ziet dan ook vaak dezelfde keramisten wat misschien bij jou wat verveling geeft.Maar als je van te voren zelf al gaat selecteren gun een ander dan nog wel het plezier van zo`n markt.De beste blijven dan bestaan en de mindere houden vanzelf op door gebrek aan belangstelling.
    Zolang de keramisten dit willen doen,hun vrije dag opofferen en het gesjouw van markt naar markt[en het kost altijd wat] vol willen houden mogen wij blij zijn dat er nog zoveel mooie dingen te zien zijn en er zoveel van hun vakmanschap leren want een keramist is overwegend gezellig en praat graag over zijn werk,laten we het zo houden.

    Caroline Kuiper.
    beantwoord
  • Beste Caroline,
    Blijkbaar heb je met te weinig aandacht mijn commentaar op de markten gelezen en dan zou je merken dat het net het misbruik van welwillige keramisten is dat ik aanklaag. Ik heb drie legislaturen lang de ministeries afgezeuld met dossiers ter erkenning en opwaardering van dit ambacht als bestuurslid van "Het Pottenbakkerscollectief". Wat heb jij al gedaan voor je collega's ? Even verduidelijken voor de misverstaander; Wij moeten ons niet laten gebruiken als aapjes op een kermis om toeristen een leuke dag te bezorgen. Sommige markten zien hierin een lucratieve actie. Niet voor de demonstrant, maar voor hun doel. Er komt nog eens bij dat wat men placht te demonstreren een totaal vertekend beeld ophangt van de werkelijkheid. Och, duurt dit maar zo lang om een pot te draaien ? Lijkt toch niet zo moeilijk toch ? waarom kost dit dan zoveel meer dan bij Blokker ? Wat men niet te zien krijgt is al het werk dat hierop volgt en de mislukkigen op het eind van de rit. Wil je echt zo nodig eens je kunnen laten zien ? Wel, leg een opendeur-dag bij jou op het atelier en laat de markten een ontmoetingplaats zijn voor keramisten en hun klanten. Wat wel zinvol is zijn de demo-workshops op bv. Swalmen en Milsbeek door gekende hot-shots uit de keramiekwereld. Zij brengen nog verantwoorde demo's en niet het vake geknoei wat ik ook moet aanschouwen. Ik strijk met deze mail wel velen tegen de haren in, maar ik denk dat dit een discussieforum is en geen "over-het-bolletje-wrijf-rubriek".
    beantwoord
  • Beste Lucien, wat betreft je opendeur dag bij jou op het atelier, geef ik je gelijk dat de ogen van de bezoeker dan geopend wordt. Ik doe nu voor de 9e keer mee met de atelierroute (11 en 12 okt) in Huizen. Heb dan de vele proefplaten met glazuren, opzetten van een werkstuk en foto's van het stoken liggen, om de bezoeker een kijkje achter de schermen te geven. Een veel gestelde opmerking is dan, dat hebben we niet geweten wat erbij komt kijken voordat een werkstuk klaar is. En dat je jaren van ervaring / doen / vallen en opstaan moet hebben voordat je als zelfstandige kunstenaar wat "goed"neer kan zetten.
    Wat betreft je opmerking over keramiekmarkten. Ik heb het gevoel dat je zo'n eigen stijl neer hebt gezet , door jaren ervaring van het werken met klei, dat je dan heel kritisch wordt wat wil ik wel en niet zien op een markt. Ik ben niet op veel markten geweest, bij degene waar ik ben geweest loop ik ook bij veel kramen dat is het niet, dat niet en ja dan zie je iets en dan ben je gegrepen door de schoonheid van een stuk. En dat hoeft voor mij als handvormster niet alleen hand opgebouwde stukken zijn, maar ook een schitterend stuk wat gedraait is en een eigen gezicht heeft gekregen door de gebruik van een glazuur of een engobe of wat voor afwerking ook. Voor mij hoeft dan een keramiekmarkt niet bestaan uit alleen maar gedraait werk of hand gevormd, maar een mengelmoes van alles. En zo heeft een ieder een eigen gevoel, hoe een keramiekmarkt er uit moet zien.

    groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Hallo Jeltje,
    Met dank voor je reactie, maar ik heb wel het gevoel dat we afglijden van het onderwerp. Wie kan er 20 markten per jaar bezoeken ? Hoeveel maal kom je dezelfde standhouder tegen op die 20 markten ? Er is geen enkel auto-salon/beurs waar je personenwagens leuk naast trucks en trekkers ziet staan. Vier wielen is geen criterium in deze. Voor keramiekmarkten is dit wel zo. Gebakken klei ; ok, schuif maar door. En dat organisaties de trots en goodwill van de deelnemers gebruiken als volkstrekker, daar gaat het me om. Deelnemers betalen, bezoekers betalen en vadertje staat helpt ook een handje met subsides. Ho ja, korting voor de demonstranten bij inschrijving. Of is het reeds zo ver dat een elektra-aansluiting wordt aangerekend ? En of het gaat om draaiwerk, boetseerwerk of gietwerk, daar gaat het niet om. Zolang men er geen 'potje' van maakt , want dan loopt iedereen verloren.
    beantwoord
  • Ook ik ben in Milsbeek geweest 190 km.Maar zeker de moeite waard.Voor iedereen wat wils en zeker de demonstratie.Ben er met een volle auto liefhebbers naar toe geweest voor het derde jaar.Er stond weer veel kwaliteit wat inderdaad elders wel eens tegenvalt.
    Ik vroeg me af of Milsbeek een goede keuringscommisie heeft voor toegelaten te worden op de markt.Misschien een tip voor andere markten.
    beantwoord
  • Beste Lucien, ik word nu wel heel nieuwsgierig , hoe jouw keramiekmarkt er uit komt te zien, waar je graag komt en die wat ik begrijp nu nog niet bestaat. groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Jeltje,
    Voor dat er een interesseverlies is voor keramiekmarkten door een overaanbod of gebrek aan doelgroep/thema moeten de organisatoren van deze markten eens rond tafel gaan zitten. Dit zelfde verschijnsel heeft zich ook voor gedaan rond muziekfestivals, tot men inzag dat elk een deel/specialisatie van de markt voor zijn rekening moest nemen en plots werkte alles weer en is het bezoek nooit groter geweest.
    Zo zou men kunnen werken op thema, bijvoorbeeld, alle draaiwerk en alleen dat. Of enkel sculpturaal werk, al dan niet met gebruik van de draaischijf, enkel murale keramiek ( bas-reliëfs en tegels ) enz. Men zou ook een markt kunnen organiseren enkel voor professionele bezoekers ( galeries, decorateurs, kadowinkels ed. ) of een markt waar scholen en clubs zich kunnen tonen. Keuze te over. Maar niet zoals het er nu aan toe gaat. Dat is echt amateurisme op vlak van marketing. Wij moeten puike produkten aanleveren en de organisatoren moeten een geschikt forum neerzetten. Bestaat dit nog niet, dan is het hoog tijd dat dit er komt. En met deze heb ik mijn mening duidelijk omschreven en dat men hier zijn voordeel uit haald voor iedere partij.
    beantwoord
  • Ik begrijp nu beter waar je naar toe wilt Lucien. Ik ben zo'n 8 jaar geleden voor het laatst naar een keramiekmarkt geweest en weet dus niet als erveel is veranderd in kwaliteit wat de kunstenaars aanbieden wat betreft hun waar.
    Ik vond zelf dat veel op elkaar leek, dus voor mij persoonlijk hoeft het niet op thema of op werkwijze te zijn, maar wat betreft de kwaliteit dat mocht van mij toen ook wel hoger zijn. Dat zie je ook bij een atelierroutes dat niet alles een bepaalde kwaliteit heeft. Maar aan de hand van een brochure en een overzichtstentoonstelling kan je al zelf bepalen waar je langs wilt gaan. Een atelierroute is vaak bij je in de buurt te vinden en niet zoals voor mij, dat ik voor een keramiekmarkt eind moet rijden. Dan krijg je nog, dat je van te voren niet weet wat je kan verwachten en een entreeprijs. Dat houdt me zeker weten tegen om naar zo'n markt te gaan, ook omdat ik een burn out heb gehad en nog zorgvuldig met mijn energie om moet gaan, gaat er als ik lees over een keramiekmarkt al snel een streep erdoor, moet keuzes maken.
    Voor mij is dus de conclussie dat je gelijk hebt wat betreft de kwaliteit, maar hoeft dus niet op thema, of werkwijze.
    Ben heel benieuwd naar de reacties van anderen en misschien lijdt deze diccussie als het gelezen wordt door een organisator van markten naar een betere kwaliteit.
    groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Nog even een reactie, en ik merk wel dat men zo zijn/haar mening heeft en het is ook van welke kant je het bekijkt. Lucien, je zegt dat er geen galerieeigenaren of wat dan ook naar die markten gaan en wat ik zelf gedaan heb voor anderen keramisten?
    Weet uit ervaring dat de galeries hier in het Oosten van het land, die ik dan ken, zeker naar de betere kunst/keramiekmarkten gaan (Dwingeloo, Enschede, Ootmarsum) want beginnend talent is zeker de moeite waard voor een galerie wat prijzen betreft en ook omdat het iemand uit de buurt kan zijn, wat sommige ook prettig vinden. Doordat ik cursus geef vind ik dat ik mensen laat zien dat het allemaal niet zomaar aan komt waaien, dat je er wel wat voor moet weten om een mooi werkstuk te maken. Heb zelf de SBB in Gouda gedaan en geef ook op die manier les zodat men door wat meer "vakmanschap" beter werk maakt. Wat over het algemeen goed gewaardeerd wordt, maar dat is mijn eigen keuze om zo les te geven en niet zo van... daar staat een pak klei, begin maar. Omdat ik ook af en toe in een galerie sta of op een kunst/keramiekmarkt vertel ik mensen hoe het werkstuk gemaakt wordt wat zeker gewaardeerd wordt en je werkstuk anders bekeken wordt, daar gaat het tenslotte om dat je wat waardering voor je werk krijgt. Ook promoot ik andere keramisten in die galeries of markten want je kan zeggen dat het een concurrent is maar je kan het ook zo zien dat men dan ook de verschillende stijlen kan zien en de keramiek actueel blijft.
    Ik snap dat ik die kleine druppel op die plaat ben maar op mijn manier en met mijn mogelijkheden probeer ik de keramiek wel te promoten. Heb best zelfkritiek, maar omdat de reacties leuk blijven denk ik dat ik op de goede weg ben? Er zijn er maar weinig die hiervan kunnen leven maar iedere hobby kost ook geld en wat is er mooier om in je eigen atelier/wereldje je te kunnen uitleven? En ik woon helaas in een gebied waar kunst met een grote of kleine K erg ondergewaardeerd wordt dus een open atelier heb ik geprobeerd maar dat is geen succes geworden. Doe in ieder geval wel mijn best.

    Maar na al deze kritiek op de medekeramist, wat heb jij voor ideeën om er toch een mooie hobby/ambacht van te blijven maken? Als je naam eenmaal gevestigd is of je hebt een goede baan in het keramiekvak, dan hoef je niet meer zo nodig dit hele gebeuren te volgen, maar tot het zover is moet je toch iets proberen? Laat maar weten wat "wij" dan verkeerd doen. Volgens mij blijven de goede toch wel over of zie ik dat verkeerd?

    Caroline Kuiper
    beantwoord
  • Hallo Caroline,
    Ik heb met veel aandacht je reactie gelezen.
    Ik heb nooit beweerd dat er geen galeristen naar de markten komen. Zelf hebben we jaren een galerie gehad tot mijn echtgenote is overleden, en niet omdat dit geen haalbare kaart was. Zelf ben ik mijn loopbaan als keramist begonnen ( 1980 ) in een vakbeurs waar enkel detailhandels en galeries toegang hadden. Daar kon je je prijzen adverteren naar deze sector zonder met particulieren te moeten rekening houden. Dit gaf ook een bepaalde vrijheid in handelen. Je wist wie er voor je stond. Gezien deze vakbeurzen (Frankfurt, Parijs, Milaan, Brussel, Rotterdam ) voor ons, kleine garnalen, onbetaalbaar zijn geworden, zou een keramiekmarkt hier het alternatief zijn. Deze vakbeurs was toen DE springplank. In twee jaar tijd had ik een vol agenda met spullen waar ik me nu voor zou schamen. Als galeriehouder is het genant over voorwaarden te spreken waar uw potentiele over de schouder staat mee te luisteren. Met enkele markten en enkele tentoonstellingen per jaar haal je het niet. Je bent meer bezig met aan en afzeulen. Wat wél werkt is in interieurzaken staan met je keramiek. EN ..betaald !, niet in consignatie. De rest van hun goederen ( meubels ed.) krijgen ze ook niet op zicht. Met een portefeulle aan vaste klanten en af en toe een tentoonstelling voor de prestige geloof ik dat keramiek maken nog een haalbare kaart is en niet als je her en der tussen de "waterfluitjes" staat leuren. ( niks tegen waterfluitjes, maar horen niet in Milsbeek of Swalmen ). Ik beweer ook niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar wél een jarenlange ervaring die ik graag wil delen. Het wordt tijd dat hier eens door de markt-organisaties én de deelnemers een debat komt over hoe men de toekomst ziet.
    beantwoord
  • Hoi Jeltje,
    Jammer dat je niet in Milsbeek bent geweest. Hier leek echt niet alles op elkaar. Er waren veel nieuwe afwerkingstechnieken te zien. Voor mij hoeft een markt ook niet op thema. Juist de diversiteit maakt een markt interessant, geeft je nieuwe impulsen, nieuwe ideeën die je later thuis mogelijk ooit eens uit gaat werken. Een atelierroute is leuk, maar hoeveel keramiek kom je daar tegen? 95% is "verfers" en de overige 5% is beeldhouden, keramiek, glas, sieraden etc.
    Nee, als ik keramiek wil zien ga ik naar een markt als Milsbeek, waar ik gedraaid werk zie, tegels, handgevormd etc. Natuurlijk spreekt het één mij meer aan dan het ander, maar juist de diversiteit van een markt maakt het voor mij bijzonder.
    En wat de kwaliteit betreft, deze was naar mijn idee van een hoog niveau.
    Eén, 2 markten per jaar, hooguit, moet je bekijken, meer niet. Dan blijft het leuk en spannend.
    Zelf doe ik er altijd 1 in Frankrijk, leuk overigens dat 2 van de keramisten daar ook in Milsbeek stonden, en dit jaar voor het eerst 2 in Nederland (dus 1 teveel).
    Maar zoals eerder gezegd de markt in Dwingeloo vond ik van een minder hoog niveau en zal ik ook niet gauw weer bezoeken.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke ik ben het volledig met je eens!!!

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Hoi Hanneke,
    Als je in een burn out zit moet je keuzes maken en een keramiekmarkt is niet bij ons in de buurt te vinden. Een reis naar Milsbeek , lopen over de markt en inspiratie/ indrukken op te doen, dan de reis terug is dan veel te veel, eigenlijk onmogelijk. Ik ben wel in deze jaren bezig gebleven met de keramiek en om dan inspiratie op te doen , haal ik dus dicht bij huis. En dat is dus o.a de schilderijen, de sculpturen en al die andere kunstvormen die er zijn. Wat ik van de schilders heb geleerd is de textuur, en omdat om te zetten op je keramische vorm is niet te vinden in boekjes, maar heel veel proeven doen en gewoon doen.
    Ik zal Milsbeek in mijn gedachten houden en succes met alles Jeltje
    beantwoord
  • Hoi Jeltje,

    Omdat ik er niet van houd om op een drukke markt te lopen, zijn wij vrijdags al naar Milsbeek gegaan, daar heerlijk wat rondgelopen, gegeten en geslapen. De volgende ochtend lekker ontbeten en naar de markt gegaan. Zeer ontspannend! Nog even rustig gezeten, een en ander kunnen overpeinzen, nog even terug naar een van de deelnemers en dan terug naar huis.
    Mogelijk een idee voor jou?
    Succes met alles,
    groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Ik wil jullie niet onthouden dat er in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden de tentoonstelling 'Gebakken aarde' te zien is tot en met 13 juni 2010.
    www.rmo.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.