ALGEMEEN > Klei - algemeen > Klei voor tegeltjes

Hallo,
Ik wil graag zelf tegeltjes gaan bakken en glazuren voor decoratief gebruik.
Nou zit ik te denken aan witte charmotte klei, is dit een goede keuze en zo ja moet ik dan juist fijne of grove klei gaan gebruiken?
Ik wil graag gaan experimenteren maar wie kan me in de goede richting helpen???
Groeten, Carien.
gevraagd

4 antwoorden

  • Hoi Carien,
    Gezien dat je er niet bij vermeld dat het om steengoed of aardewerk gaat, ga ik er van uit dat het aardewerk is.
    - Zijn het tegels in een mal gedrukt of zijn het vlakke tegels of basreliƫf ?
    - Ik denk dat je best kiest voor een "magere" klei met veel chamotte ( < 0,5 mm, minimaal 30% )
    - Ik zou de klei niet "walsen", maar met een harp snijden om zo weinig mogelijk trekspanning te hebben, indien het hier om vlakke tegels gaat.
    - Als je er een tekening wil op brengen via een drukmal, en je kiest voor witte klei, heb je wel witte lijntjes, wat ik niet zo sterk vind. Rood of donkerbakkende klei vlakt dan weer de kleuren af, of je moet met dekkende glazuren werken.
    Zo zie je maar, veel iffen. Misschien helpen deze overdenkingen je al wat.
    beantwoord
  • Hallo,, bedankt voor je reactie, het gaat idd om aardewerk, De tegeltjes worden dmv een mal op maat gesneden. Het gaat wel om vlakke tegeltjes.
    Ik zou hierna er met glazuren graag een tekening op aan willen brengen met donkerelijnen die ik dan weer in kan kleuren met dekkende glazuur.
    Voor tips hierover zie ik graag reacties tegemoet.
    Groetjes, Carien.
    beantwoord
  • Hallo Carien,
    Vergeet ik er nog bij te vermelden; de klei zo droog mogelijk verwerken. Als deze biskwie gebakken is deze opschuren met korund zandpapier 80 mesh. Als volgt te werk: leg een vel zandpapier op je werktafel en schuur de tegel met de goede kant op het zandpapier. Reden: Uitvlakken van de goede zijde en betere hechting van het slib of glazuur. De tekening kun je aanbrengen met waskrijtjes www.ceraline.be , en zie op TIPS naar een sinterslibglazuur in geval je met donkere klei werkt.
    beantwoord
  • Hallo Lucien, bedankt voor je tips, ik heb er zeker wat aan en ben al op internet aan het kijken geweest voor de krijtjes en zo te zien kun je daar mooie dingen mee maken.
    Groetjes,
    Carien.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.