ALGEMEEN > Stoken > kapot springen bij biscuitstook.

regelmatig springen werkstukken kapot, en het is typisch, meestal van dezelfde mensen, heb nl. 25 hobbyisten die hier werken,
gaat van deze mensen een werkstuk naar de steenfabriek, waar het in een hele grote oven meegebakken mag worden, breken ze zelden,
hoe kan dit ?
ik stook langzaam op ,kijk met glaasje tot er geen condens meer uitkomt en dan weer 100 gr, hoger.
zuigen de stenen het vocht op? want de werkstukken nemen ook de kleur aan van de lading stenen, is heel mooi. bij gele stenen worden de werken zalmkleurig.
weet iemand wat hier de oorzaak van is?
gevraagd

3 antwoorden

  • Dag Els,

    Als het werk in jouw oven stuk gaat, zijn het dan grote stukken of ook veel kleine scherfjes.
    Als je veel kleine scherfjes hebt dan is het probleem vocht, heb je alleen grote stukken dan is het ingesloten lucht.
    In een steenfabriek gaat het proces zo langzaam dat lucht en vocht in de klei kunnen ontsnappen voordat dat problemen gaat opleveren.
    Waarom de kleur wordt overgenomen van de stenen weet ik niet
    Groeten
    Hans
    beantwoord
  • dag hans,
    dank voor je bericht , ja, het zijn grote stukken ,dus ingesloten lucht, wat kan ik hier aan doen? de werkstukken worden meestal nog doorgeprikt zodat een luchtkanaaltje ontstaat, maar je hebt me wel gerust gesteld dat het niet aan mijn oven of stoken zal liggen.
    beantwoord
  • Dag Els,
    De beste oplossing, je cursisten beter laten boetseren zodat er geen lucht ingesloten wordt.
    Je kan ook kijken of je de meest geschikte klei gebruikt.
    Hoe dikker de wand hoe meer en grover de chamotte.
    succes
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.