ALGEMEEN > Stoken > alluminium papier meestoken?

ik heb een aardenwerk beeldje gemaakt waarin ik een stokje heb gebruik als steun bij het opbouwen. Om het beeldje makkelijker te kunnen verwijderen van het stokje had ik het omwikkeld met alluminium folie.
Mijn plan was om beeldje door te snijden, uit te hollen de folie verwijderen en weer in elkaar te zetten.
het beeldje was echter al te droog om uit te hollen.
Het lukt mij nu niet om alle alluminiumfolie te verwijderen. Mijn vraag is kan ik het beeldje bakken met de folie er nog in? Het is 25 cm hoog, doorsnee 8cm,
en in ieder geval de dikte van het stokje, nu dus uitgehold.
gevraagd

10 antwoorden

  • Ika,
    Het aluminium op zich zal geen probleem geven. Het stokje zal op tijd wegbranden voordat de klei tijdens het bakken gaat krimpen en zo ruimte geeft aan de folie.
    beantwoord
  • Het stokje is er al uit begrijp ik.
    Zat het er nog in zou het door gebrek aan zuurstof niet verbranden.
    Als het aluminiumfolie niet te dik is komt het wel goed Ika

    Frans
    beantwoord
  • Het stokje is er uit: Rest de alu-folie. Keuken-alu-folie? Van welke dikte af zou dit problemen geven ? Wie heeft daar ervaring mee ?
    Het stokje ( of een andere organische stof ) zit er nog in: Zit dit totaal opgesloten in klei ? Verbrand dit niet door zuurstofgebrek? Wat met papierklei? zit dat daar onverbrand in? In geval deze organische stoffen wél verbranden ( 900°C), wat blijft er over? In geval dit stokje niet zo verbranden, zal het werkstuk hierop stukkrimpen? Toch ernstig genoeg hierover een antwoord te krijgen. Ik zie met spanning uit naar ieders mening.
    beantwoord
  • Bij het bakken van geboetseerde koppen waarin nog veel papier zit verbrand het papier niet geheel.
    Bij volledige verbranding krijg je witte as.
    Uit de koppen komt witte as en stukken zwart niet volledig verbrand papier.
    Het gebrek aan zuurstof veroorzaakt deze onvolledige verbranding.
    Op dezelfde wijze wordt houtskool gemaakt.
    Hitte en een tekort aan zuurstof veroorzaakt dus een onvolledige verbranding.
    In klei heeft dat tot gevolg dat er zuurstof onttrokken wordt aan de klei wat daarin zit in de vorm van bv ijzeroxide. Het ijzeroxide zal dan reduren van rood ijzeroxide tot zwart ijzeroxide.
    Het zwarte ijzeroxide geeft tijdens een glazuurstook bij steengoed problemen omdat het een heftig vloeimiddel is. Daardoor zal de klei een zwarte kern krijgen en in ernstige gevallen blaasvorming vertonen
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Dank je Hans voor deze grondige uiteenzetting waardoor niet enkel Ika er iets aan heeft. Indien er voldoende opening in het werkstuk is, door bv. een open onderzijde van bv. een geboetseerde kop, kan er wél voldoende zuurstof aan. Een goede verluchting in de oven bij biskwiestoken is natuurlijk ook een vereiste. Ik denk ook dat houtskool produktie niet de 900°C haald en een goede brandhaard-afdichting ook een vereiste is om houtskool te maken. Maar dit terzijde.
    beantwoord
  • Het stokje was omwikkeld met alu folie.
    Hoeveel keer omwikkeld 2 keer of .... keer
    Waren de uiteinden vrij of samengeknepen?
    Indien samengeknepen zit er dus een obstakel die een scheur kan veroorzaken.
    Ik zelf denk dat een stokje omwikkeld met alu folie in het geheel niet zal verbranden door het eerder genoemde gebrek aan zuurstof.
    Papier in papierklei is iets anders dat wordt niet geheel omsloten door klei maar maakt deel uit van die klei.
    Eerst zal het papier aan de buitenkant verbranden en zo ruimte geven aan de hitte en lucht om dieper gelegen papier te verbranden.


    Frans
    beantwoord
  • Nou Frans, dat waren ook de vragen die ik me stelde. Het is dan ook nuttig meerdere vragen en mogelijkheden aan te brengen om geen misvattingen de wereld in te sturen. Samen met uw antwoord en dat van Hans zijn we weer heel wat wijzer geworden. Zeker omdat dit een scene is die zich regelmatig voordoet in ateliers en scholen.
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    ik heb even gegoogled op houtskool branden en het volgende gevonden.
    Het volume van de brandstapel zakte tijdens het brand-proces op ca. eenderde van zijn oorspronkelijke grootte. Binnenin ontstonden temperaturen tot 1000°C.
    Zit toch aardig hoog
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Hans, die temperatuur had ik niet verwacht! Deze info kan dienen voor rookstook. Stadjongen en houtskoolbranden, gaat niet samen. :-)
    beantwoord
  • bedankt voor zoveel reacties!
    Voor alle duidelijkheid ik heb het alluminium folie 2 x om het stokje gevouwen, niet erg dik dus, ik heb het stokje uit het beeld verwijderderd, er is nu binnenin een ruimte van een ongeveer een cm doorsnee. In de bovenste helft van het beeldje is het folie blijven zitten, onderin kon ik het wegpeuteren.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.