ALGEMEEN > Diversen > welk rubber hittebestendig? (max. 220 graden)

Ik wil een rubberen mal maken die in de huishoudoven kan. Weet iemand welk rubber geschikt is om een soepele mal te maken en ook nog eens tot max. 220 graden verhit kan worden?

Marion
gevraagd

8 antwoorden

  • Enkel siliconen-mal kan dit aan. Bestaat in 1 liter met verharder. Hoor kleine,eenvoudige objecten kun je ook voegkit- siliconen gebruiken.
    beantwoord
  • Zie eens bij www.wilsor.nl : kunstharsen
    beantwoord
  • Ik was er al bang voor dat ik dan bij een siliconenrubber uit zou komen.
    Ik heb ook al een mal gemaakt van gips, maar de gietklei kwam er kapot uit, terwijl de vorm te lossen is.
    En gietklei kan toch allen maar gebruikt worden in een gipsmal? (in een mal van rubber kun je geen gietklei gebruiken?)
    beantwoord
  • Marion,
    Nee, in een siliconen mal kun je geen gietklei gebruiken. Maar dat was niet je eerste vraag waar ik een correct antwoord heb op gegeven. Wat is het probleem ? Waar wil je een siliconen mal voor? Waarom dient deze mal 220°C te halen ? Is het niet gewoon een "gietklei"-probleem ?
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Nee, op mijn eerste vraag heb je keurig een antwoord gegeven wat ik zocht.
    Mijn probleem is dat ik een vorm af wil gieten om te gebruiken als taartvorm. De bedoeling was dus om een vorm van gietklei te maken en zo als taartmal te gebruiken. Nu bedacht ik, misschien kan ik mijn taart in een rubberen mal gieten die ik ondersteun. (vandaar die 220 graden) Het heeft dan niks meer met keramiek te maken, maar goed. Ik ga toch weer eens verder denken. Bedankt alvast.
    beantwoord
  • Hooo, het heeft met taart te maken!
    OK, nou kan ik mee. Je bewuste vorm kan je alsnog afgieten in siliconen ( Wilsor harsen ). Vooraleer je de siliconenmal ontmanteld, giet je er een steunmal in gips over. Meng gips met grove chamotte 1/1 verhouding is ok. Kun je aanbrengen als slagroom met een plastic spatel. Eens het gips droog, rubber mal in plaatsen, deeg erin en ... 200°C. :-)
    beantwoord
  • Vergeet ik volgende tip nog: Druk in de nog weke gips 3 kroonkurkjes, triangelsgewijs met tandjes uiteraard naar de gips toe. Zo kun je deze mal netjes in de oven plaatsen zonder een krijtspoor achter te laten. Ook handig voor gipsmallen die je steeds in een droogrek moet schuiven. Voor de deeg moet je zelf wat verzinnen. :-)
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Tja, normaal houd ik me met heel ander werk bezig, maar als je kinderen hebt, wil je ineens je creativiteit ook kwijt op tractatiegebied..... Bedankt!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.