ALGEMEEN > Ovens > gas of elektrische oven ???

Graag had ik de voor- en nadelen geweten van een gas - en elektrische oven. Ik wil er eentje aankopen die tot 1300°C gaat. Zelf heb ik hier geen ervaring mee...
kan iemand me hierbij helpen. Wat raden jullie me aan???
Vriendelijke groetjes, Liliane
gevraagd

20 antwoorden

  • Liliane,
    De keuze zal ook afhangen van volgende info die je hier ook moet bij plaatsen:
    - De liter-inhoud die je nodig hebt.
    - Over hoeveel Ampére je kunt beschikken.
    - Of je aardgas-aansluiting hebt of met LPG wil werken.
    - Of je al dan niet wil reducerend stoken.
    Dit maakt advies meer gericht. Tot later.
    beantwoord
  • Ook ik ben me aan het orienteren op een oven. Ik neig naar een gasoven omdat je daar veel meer mogelijkheden mee hebt: raku stoken, oxidatief, reductief, bisquit en normale gladbrand (tenminste dat staat bij de beschrijving van de roderveld piramide ovens)
    Bovendien heeft de roderveld oven een grotere inhoud dan een electrische die op het lichtnet gaat. Die heeft dan hooguit 70 liter (wil geen krachtstroom in mijn huurhuisje laten aanmeten) De roderveld heeft een inhoud van 135 of 240 liter.
    Van andere gasovens heb ik geen informatie kunnen vinden op het internet.
    Nou heb ik nog nooit gestookt en weet niet of het voor een leekje wel te doen is zo'n gasgestookte oven.
    Of heb je daar een uitgebreide cursus voor nodig? Een electrische lijkt me eenvoudiger, vooral als het een voorgeprogrammeerde oven betreft.
    gr. Anita
    beantwoord
  • Anita,
    Misschien heeft Liliane wél 'krachtstroom' en ziet uit naar een grotere oven. Jou bedenkingen zijn wel zeer juist. En voor een gasoven moet je echt geen universiteit hebben gelopen hoor. Gasovens kunnen ook best al zeer automatisch werken, met de nodige veiligheden. De verkoper zal je zeker begeleiden bij de in gebruikname.(als het een toegewijde is :-) )In geval van gas heb je dan weer twee mogelijkheden; LPG of aardgas. Bij de laatste is de 'gasstraat' wel anders dan bij LPG, en kost ook wat meer. In verband met vergunningen kan ik je geen inlichtingen geven, maar dat zou bij aardgas wel kunnen dat de gasstraat onderhevig is aan zo'n keuring. Het is wel de veiligste gas-keuze. Maak alvast een lijstje van de pro's en con's. :-)
    beantwoord
  • hoi Lucien,
    grappig dat jij het over lpg of aardgas hebt, ik had daar nog nooit van gehoord dat er ovens zijn die daarop werken. Ik dacht meer dat ze stookten met propaan of butagas.
    Lijkt me evenwel super om een automatische gasoven te bezitten, kan je me wat "merken" doorgeven zodat ik informatie kan zoeken op internet alvorens naar een dealer te stappen?
    Veiligheid vind ik ook zeer belangrijk!
    Tis ook een behoorlijke uitgave en daarom wil ik me eerst goed voorbereiden voordat ik tot aankoop overga.
    beantwoord
  • Liliane,
    De roderveld piramide gas oven waarover ik het had gaat echter maar tot 1200 C volgens mijn informatie.
    electrische ovens die tot 1300 C stoken gaan (dacht ik) altijd op krachtstroom.
    beantwoord
  • Anita,
    Even verduidelijken:(L)iquid (P)etroleum (G)as. ( heb je het ?) Butagas kan je best schrappen, gezien die calorie-armer is dan propaan.
    Zal eens rondsurfen betreft degelijke constructies.
    beantwoord
  • thx :)
    (voel me wel een beetje dom blondje, wist niet waar de afkorting LPG voor stond, en dat terwijl ik net me haar heb laten verven!)
    beantwoord
  • Toch wel leerzame site, niet ? :-)

    Hier al enkele suggesties:

    www.zephyr-brennoefen.de
    www.rohde-online.net
    Dit zijn al enkele Duitse merken. Nabertherm ken je la vast wel.
    Voor Franse merken ( ea ) moet je eens surfen op:

    http://pagesperso-orange.fr/smart2000/ :ben je zoet voor enkele uren. Zie ook eens op de websites onder rubriek ADRESSEN van dit forum. ( wordt vervolgt )

    beantwoord
  • Dank je wel Lucien
    En idd.. Heb het al eerder opgenoemd maar kijk hier graag op het forum en leer veel ja :)
    beantwoord
  • Ik heb geen aardgas liggen en bovendien ook geen drijfkracht. Daarom wil ik eerst wat goede raad vooraleer ik aan deze onderneming begin. De inhoud van de oven had ik graag een 45 op 50 a 60 gehad. Reducerend stoken is niet zo belangrijk maar mooi meegenomen .
    Ik hoop dat jullie hier wat meer aan hebben.
    Grt Liliane
    beantwoord
  • Liliane,
    Dit begint zich reeds af te tekenen. Ofwel:

    -Een elektrische oven met een maximum vermogen van 3500 Watt.
    -Een LPG-gas-oven Van 130 à 150 liter.

    Voorlader of bovenlader?
    beantwoord
  • volgens mij is een bovenlader overzichtelijker om in en uit te laden, niet ???

    Ik denk dat ik dan zou kiezen voor de LPG-gas-oven.
    Kan je 3500Watt een beetje meer verduidelijken qua inhoud?
    beantwoord
  • Hallo Liliane,
    Voor schalen en tegels is een bovenlader zeker een voordeel, maar persoonlijk verkies ik een voorlader als het om beelden en vaasvormen gaat. Ik denk dat een bovenlader ook iets goedkoper is. Je hebt ook bovenladers op LPG.
    3500 Watt. is het max. verbruik op een 2-fase stopcontact. Als je kiest voor een temperatuurbereik tot 1250°C, kijk je uit naar de oven met deze beperkingen, naar de grootste nuttige literinhoud. Hoe betere isolatie, hoe meer literinhoud. Logisch toch? Zie vooral uit naar het type ovensteen. Deze moet licht zijn en tevens voldoende drukweerstand hebben.( duw je vingernagel even stiekem in de ovenwand en voel het verschil ). Hoe minder de steen weegt, hoe minder massa moet worden opgewarmd, en hoe meer Watt er nuttig kan worden gebruikt.
    Kies een sturing met net genoeg mogelijkheden voor jou behoefte. Meer dan nodig is meer kost-voor-niks.
    beantwoord
  • Even bijspringen:
    Mij is geleerd, wanner je kiest voor een oven die een maximum heeft van 1260 graden, het niet verstandig is om de oven dan ook op te stoken tot 1260 graden.....
    Zelf heb ik deze regel altijd keurig opgevolgd, maar is het ook zo??????
    Dit is natuurlijk ook van belang bij het kiezen van een oven....

    Marrie.
    beantwoord
  • Ik wil vooral 1300°C omdat ik veel met porselein werk. Nu is het zo dat ik met 1250°C ook al een eind op weg ben en mss moet ik dan geen drijfkracht leggen. Ik ben in ieder geval een stuk wijzer geworden.
    Het is dan ook allemaal niet simpel als je een beginneling bent.
    Ik ga er over nadenken, alvast bedank ik jullie van harte voor de nuttige uitleg...
    Grt Liliane
    beantwoord
  • Dat moet dan eens even nagetrokken worden, want als dat zo is moet ik voor men porselein toch tot 1300° gaan. Tjonge toch op den duur weet je het niet meer.
    Bedankt voor de tip...
    beantwoord
  • Liliane,
    1300°C is nodig voor "klassiek" porseleinaarde, maar nu heb je al zeer goed porselein voor 1250°C. En als je 1250°C wil, kies best voor een 1300°C, wat ze meestal wel halen. (de fabrikanten calculeren er een veiligheidsmarge in )En laat je niet van de wijs brengen. Neem je tijd om te winkelen. Elke dag ben je wijzer.
    beantwoord
  • Dat is een wijze raad Lucien en dat ga ik zekers niet in de wind slaan en neem er men tijd voor.
    Vriendelijk bedankt voor je hulp en inlichting.
    Grt Liliane
    beantwoord
  • Hoe minder een steen weegt hoe hoger de Rc waarde van de steen. Lucht is een betere isolator dan steen. Bij een keramiek oven is het warmteverlies van grote invloed op het verbruik. Een hogere Rc waarde betekend dus dat de oven beter isoleert (warmte in de oven houd). Meer massa betekent dat de steen beter warmte vasthoud (warmteaccumulatie) als hij eenmaal warm is, wat zou betekenen dat de oven minder gevoelig is voor temperatuurschommelingen en geleidelijker afkoelt.

    Of het uiteindelijk voor het verbruik gunstiger is om een lichte of een zwaardere steen te gebruiken blijft voor mij een vraagteken
    beantwoord
  • R,
    Als het de bedoeling is met je oven uw atelier te verwarmen kun je best voor een accumulatie-(zware)steen kiezen. Is het de bedoeling er enkel keramiek mee te bakken, zou ik voor een zeer lichte steen kiezen die net genoeg mechanische weerstand heeft overeind te blijven. Wat uw bedenkingen zijn ivm. warmteschommeling en snelle afkoeling is totaal ongegrond. 1- Een goed geïsoleerde oven kan geen warmte-schommelingen hebben, zeker niet als die gekoppeld is aan aan goede sturing. Zelfs een primitieve sturing met relais kan geen euvel zijn. 2- Een goede isolatiesteen maakt ook dat de opgeslagen warmte in de oven blijft. Hier ook weer een misvatting: niet de snelheid van afkoelen geeft problemen, maar wel onregelmatig afkoelen door kieren en spleten, waardoor koude lucht kan instromen. 3- Elke kilogram steen is er een te veel, gezien die net zo sterk te dienen opgewarmd als het werkstuk en daardoor ook langzamer gaat werken. Men heeft hierdoor ook meer verlies aan doorstroom naar de koude kant. Je denkt toch niet dat men lichte stenen heeft uitgevonden, enkel om te besparen op de transportkost ?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.