ALGEMEEN > Techniek > Stempel om werk te markeren

Dag,
Nu "kras" ik mijn initialen in de klei maar hiervoor zou ik graag een stempel willen gebruiken. Helaas kan ik niet vinden waar ik zo'n stempel kan laten maken en wat de kosten zijn. Zijn hier keramisten die een idee hebben?
Groet, Mirjam

32 antwoorden

  • Maak hem in klei , biskwiebrand en klaar. Let wel: spiegelbeeld ! Ofwel in klei, met een kokertje afdekken en met harde gips afgieten.
    beantwoord
  • Ik heb een houten stempeltje, gemaakt met sleutelvijltjes. Gaat al jaren mee.
    groeten Hans
    beantwoord
  • Leuk, als het maar niet in metaal of steen is, want die blijven in de zachte klei steken. Zo heb ik er eens eentje kado gekregen. Dit was gemaakt uit jade door een chinees stempelsnijder. Je weet wel, de stempels die men in rode inkt op caligrafie ziet. Mooi ding, maar het werkt niet.
    beantwoord
  • En als je het invet met een beetje olie?
    beantwoord
  • Omslachtig, niet ?
    beantwoord
  • Hallo allemaal,
    Inderdaad heb ik er niet aan gedacht om zelf zo'n stempel te maken van klei. Dat ga ik deze week nog proberen.
    Bedankt voor jullie snelle reacties!
    Groet, Mirjam
    beantwoord
  • Lucien, ik vind het nog niet zo gek, het idee van Carol.
    Jammer om een mooie stempel van gemaakt van Jade nutteloos te lagen liggen. Een stempeldoosje is immers zo gemaakt. Men neemt een doosje met een dekseltje, stukje spons of vilt er in, olie er op en stempelen maar... :-). Zou het niet werken????
    Marrie.
    beantwoord
  • Zó bedoelde ik het ook Marrie... maar ik denk dat Lucien dacht dat hij het hele stempel in moest gaan zitten smeren. En dán is het inderdaad omslachtig. ;-)
    beantwoord
  • Hallo Marrie,
    Dat vind ik nou eens lief van je, zie! Maar je moet dit in een atelier zien met klei, poeders, smurrie, enfin, je weet wel. Helemaal geen studio van een mode-ontwerper. Neem je dat stempeltje met modderhanden, het doosje met olie...waar heb ik dat nu weer gelaten? Gewoon te mooi om tussen spatels en moddersponsjes verloren te leggen. Ik wou met dit voorbeeld enkel aanhalen dat een stempeltje laten maken door iemand die een keramiekatelier nog nooit va de binnenzijde heeft gezien, best wel kan tegenvallen. Het stempeltje van Hans WERKT! en dat is voldoende. Ik weet ook niet goed wat er op moet komen. Is dit logo met een vijltje aan te brengen of zitten er lussen in. Het kan ook via een klei of gips-stempeltje. Mijn jade-stempel is nu een hebbeding en te mooi voor in de slibbak te verdwijnen. Misschien ga ik later nog wel op geschept papier werken en dan heb ik al een stempeltje als motivatie. :-)
    beantwoord
  • Hallo Carol, ook dank voor je tip, ik had je wel goed begrepen hoor. Mijn bezwaren was ik net aan het uittikken.
    beantwoord
  • Hahaha.... en ik nog denken dat je gewoon even onpraktisch dacht. ;-) Je hebt natuurlijk helemaal gelijk!
    Mijn "atelier" is ook mijn eettafel en die móet schoon aan het eind van de dag...(anders gaan man en kids lelijk doen) dus tja......
    beantwoord
  • Hallo Mirjam,
    Je kan een stukje van een wc-rolletje op een gladde ondergrond bevestigen (langs de buitenkant van het rolletje met klei aanwerken aan de ondergrond). Je mengt gipspoeder met water tot het een dik papje is en giet dit in het rolletje (enkele cm. hoog). Je tikt met je vingers tegen het rolletje zodat de luchtbellen naar boven komen. Laat de gips drogen en verwijder het karton van het rolletje. Laat de gips opstijven. Nu kan je er iets in kerven met een houten of metalen pen. Letters moeten in gewoon schrift. Als dit af is dan duw je een prop klei op de gips en je werkt dit stukje klei af als een stempel (een soort steeltje als handvat). Je laat de stempel drogen en bakt hem in de oven. Zo heb je altijd de gipsen stempel als origineel.
    beantwoord
  • Hallo Lucien.
    Ik zie mijn atelier: met klei, poeders, smurrie e.d. wat bovendien ook niet door mij alleen wordt gebruikt.....
    De stempel raakt op een gegeven moment, in het atelier, misschien zoek. Een GROTE opvallende doos om zo'n mooie stempel in te leggen, gecombineerd met de olie is óók geen optie want het stempeltje wordt er na bepaalde tijd, mogelijk niet meer in terug gelegd. :-) Dan is er alleen nog olie....
    Dat is de praktijk.

    Het stempeltje van Hans, is mogelijk goed zichtbaar, wat groter, handzaam én gemakkelijk in gebruik. Zijn naam staat altijd als hetzelfde gemarkeerd. Mijn afdruk wordt gerealiseerd met een pennetje of wat voor handen ligt en verschilt soms een beetje.

    Naar wat ik gelezen heb zou er in de stempel: initialen van Mirjam moeten komen en dat zou dan M S moeten worden. Er komen dus lussen in.....

    Je stempeltje, Lucien is ook te gebruiken om je boek te signeren... :-) Maar als ik eerlijk ben, zou ik het zelfs dáárvoor niet gebruiken....... Signeren met de hand?????????????
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Hallo Marrie, Mirjam, Carol, Ingrid et les autre,
    Nu nog het gebruik van dit stempeltje:
    Ik doe dit als volgt; Een klein bolletje klei druk ik op het stempeltje en tip het even aan in wat slib. Dan druk ik het tegen de lederharde klei zodat dit praktisch even diep zit dan het oppervlak van het werkstuk. Dit kan onderaan de pot, of net op de plaats waar het oor de tas raakt. Het effect is als een lakstempel op een oorkonde.
    beantwoord
  • Dag Lucien,
    Tijdens mijn reis in Japan heb ik een paar workshop calligrafie gehad. Tijdens deze workshop heb ik ook een inktsteen gesneden.
    Ik gebruik hem af en toe om bijzondere stukken te stempelen, in de juiste fase van leerhard krijg je een heel gave afdruk
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Een altijd exact dezelfde "handtekening" op je werk is natuurlijk mooi hoewel ik de handgeschreven markering ook weet te waarderen.

    Het effect als van een lakstempel is een leuk idee! Deze vorm van "handtekening" behoort bij jou, Lucien Een werkstuk of een "handtekening" mag een "stempel" zijn, van een stukje van jezelf in welke vorm dan ook gegoten.....
    Dus ik denk er nog eens even over na, wat nu werkelijk bij mij past.

    Een reisje naar Japan, is óók een optie, Hans.... :-)

    Ik heb echter géén idee wat inksteen is.
    Onder de mineralen kan ik deze steensoort niet vinden.
    Mogelijk is de naam inktsteen een begrip voor een andere benaming?
    Het zou goed mogelijk kunnen zijn dat inktsteen hier in Nederland bij een mineraalhandelaar te koop is, maar dan onder een andere naam?

    Marrie.
    beantwoord
  • Hans,
    De inktsteen is gevonden via "google".
    Daar is een brede uitleg bij en we hebben er kennelijk een keramiekoven voor nodig om inktsteen te maken.
    Inktsteen vind ik, om die reden dus niet onder de mineralen.
    Was erg interessant om te lezen .

    Marrie.
    beantwoord
  • Dag Marrie,

    Ik denk dat ik een verkeerde benaming heb gebruikt.
    Ik bedoel zo'n zelfde steen als waar Lucien over schreef.
    Alleen is deze niet van jade maar een wat zachtere steensoort.
    Ik het Japans heet het een "inkan"

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • How how, nu zitten we al op de caligrafische toer. Voor alle duidelijkheid en mijn "streekgebonden" benamingen:
    Hans heeft een stempel gesneden uit een gesteente (inkan) dat voor dit doel gebruikt wordt, zoals hij zelf zegt; gemakkelijk bewerkbaar, zoals oa. speksteen. Dit is dus steen in relatie tot inktstempelen: inktsteen.
    Een "inktsteen" is ook een blok gedroogde zwarte inkt, bij ons bekend onder de benaming'chinese inkt'. Deze wordt nat gemaakt met een KWAST :-), ook wel penseel ( voor de vlamingen 'borstel', zoals WC-borstel, kleerborstel ea.) :-) genoemd en tijdens deze handeling gaat men reeds over tot meditatie en oproeping van de muze. Wanneer zich voldoende 'zwarte pap' gevormd heeft, hetzij dik of waterachtig, gelang de voorkeur, gaat men over tot kwasteren ( zeg ik dat goed ?) of stempelen, wat men meestal ook met een rode inktversie doet. En nu terug naar de draaischijf.
    beantwoord
  • Fantastisch om te lezen welke opties en ideeen er allemaal zijn! Ga zeker wat proberen. Dank! Mirjam
    beantwoord
  • Oh ja, gewoon "schrijven" is natuurlijk ook erg mooi maar het lukt mij niet zo goed. Heb veel last van braampjes/klei die ophoopt. Misschien doe ik dat gewoon niet goed. Wanneer signeren jullie het werk en waarmee? Heb nog niet zoveel ervaring... Mirjam
    beantwoord
  • Mirjam,
    Met een stempel ? Dat kun je direct bij boetseerwerk of lederhard bij draaiwerk. Zoals beschreven hierboven.
    beantwoord
  • Mirjam,ik signeer mijn werk meestal ook door te krassen.Erg belangrijk is het juiste moment te kiezen ,de klei mag niet te zacht zijn maar ook niet te hard.Ik teken en schrijf met een etspen op de klei zonder braam doordat ik niet te hard druk en de pen het werk laat doen.Het is een bepaalde slag en een kwestie van oefening.Met draaiklei gaat het beter als met klei met chamotte erin.

    De braampjes kun je ook laten drogen en met een stug kwastje later verwijderen.Probeer het ook eens met een opengeknipte transparante plastic diepvrieszak tussen je schrijf gereedschap en de klei,hiervoor is een spatel met een punt als schrijfgereedschap weer handig.

    Rob
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dag Rob,
    Zo'n spatel heb ik dus met een diepvrieszak ga ik ook proberen.
    Dank, Mirjam
    beantwoord
  • Ik doe het meestal als volgt .

    Mijn werk glazuur ik altijd dus ik gebruik dan gewoon een kleurtje glazuur (of opglazuur als ik dit gebruik) om mijn initialen te schrijven(met de penseel ) en eventueel het jaartal erbij .
    beantwoord
  • x
    beantwoord
  • x
    beantwoord
  • Een voorbeeld van s'graffito;de letters zijn ingekerfd met modeleer gereedschap daarna is een onderglazuur ingewassen(wat de ingekerfde letters donker accentueert)gevolgd door een transparant glazuur.

    Rob
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hoi Mirjam,

    Je hebt al aardig wat reacties gehad, maar hier ben ik ook nog even. Ik ben zelf lang op zoek geweest naar stempels voor mijn initialen, en heb uiteindelijk bij Pipoos (zo'n hobbywinkel) rubberen letterstempeltjes gekocht. Na even oefenen kon ik er goed mee stempelen in de klei. Er zullen vast wel betere stempels op de wereld zijn, maar dit is een snelle, handige oplossing.
    beantwoord
  • Hoi Flora,

    Bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad ook een goed idee maar ik wou wel wel graag een "eigen" ontwerp dus niet alleen maar de letters MS. Het is mij inmiddels op een vrij simpele manier gelukt. Soms moet je even op weg geholpen worden....bedankt allemaal.
    Mijn stempel heb ik als volgt gemaakt:
    Ik heb wat klei uitgerold en deze laten drogen. Daarna mijn "ontwerp" erin gekrast (niet in spiegelbeeld, dat is toch wat lastiger, vond ik). Daar vervolgens klei in gedrukt en dit aan de achterkant een beetje afgewerkt als een stempel en deze na stempel heb ik gebakken. Heel mooi geworden, al zeg ik het zelf ;-)

    Groetjes, Mirjam
    beantwoord
  • Een mal van klei en dan bakken,een prima manier en zeker zeer slijtvast.Een ander materiaal wat ik graag zou willen noemen als de moeite waard,is om mallen(of stempels) te maken van silicone rubber of latex.

    Deze materialen (ondanks dat ze geen vocht absorberen)zijn wel degelijk als kleimal of stempel te gebruiken voor reliefs.Silicone rubber is zeer slijtvast,en geeft meer fijne details weer dan gips.

    Bij de traditionele stempel wordt een houten handvat aangelijmd,door dit echter weg te laten kan de stempel gebogen worden wat een flexibele mal op levert die zich aan de vorm van het(gebogen) werkstuk aanpast.

    De mallen zien er uit als een vel papier en kunnen met de hand aangedrukt worden of met een handrollertje.

    Rob
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Een flesje Latex is overal te koop.Je brengt met een kwastje een laagje aan over de in klei ingegraveerde letters.Als het eerste laagje droog is wordt een nieuw laagje aangebracht.De eerste laagjes dun aanbrengen en de luchtbelletjes er 'uitstrijken' met het kwastje.Na ongeveer 6 tot 10 laagjes is de dikte voldoende.Met wat babypoeder blijven de latexmallen soepel.

    Silicone rubber is te bestellen bij
    http://www.aff-materialen.nl/

    Rob
    http://robhendriks.blogspot.com/
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.