ALGEMEEN > Techniek > Zilverzand mengen met glazuur?

Kan je glazuur, voor het opbrengen, mengen met zilverzand? Of moet je het zand strooien over het nog natte glazuur net ná het opkwasten? Lijkt me namelijk wel een mooi korrelig effect geven? Of brandt dat zilverzand helemaal weg? Heeft iemand hier ervaring mee?

11 antwoorden

  • Hallo Monique,
    Ik zou het zand onder het glazuur mengen, maar met dien verstande dat deze op vrij lage temperatuur gebakken wordt, anders gaat het zilverzand wel versmelten met het glazuur en er deel van uitmaken. Je kan dit ook proberen met gemalen (gekleurde) glassteentjes, chamotte of gemalen natuursteen. Ik heb het ooit eens gedaan met zwarte chamotte. Bij de kleiboer kan je ook zeer grof gemalen pigment kopen. Je kan dit echter alleen met de borstel aanbrengen en doe er extra emulgator (zweefmiddel) aan toe.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Dank voor je reactie!
    beantwoord
  • Dag Lucien,
    taalverschil tussen belgie en nederland.
    borstel is hetzelfde als kwast
    voor de nederlanders lucien praat dus over een kwastglazuur
    groeten Hans
    beantwoord
  • Hans, even een "onbewaakt" moment. :-) Ik denk dat nederlandse lezers die om deze reden regelmatig op Wikipedia zitten. hahaha
    beantwoord
  • Glazuur gemengd met zand en opbrengen met een verfroller geeft ook leuke effecten.

    Frans
    beantwoord
  • Ja, dat lijkt me dus ook. Heb jij dat wel eens gedaan? Een lekkere dikke laag aanbrengen zodat er flink wat reliëf ontstaat?
    beantwoord
  • Is dat toch leuk, met zijn allen in de zandbak. :-)
    beantwoord
  • Toch fijn, dat Hans even een klein woordenboekje toevoegt!
    Hanneke Bruinjé
    beantwoord
  • Zeg dàt wel ! Toch handig als je wat talen spreekt. Op een haar na zat Hans met zijn atelier in Vlaanderen, en dan was de ramp niet meer te overzien. Klaatu barada nikto ! :-)
    beantwoord
  • dag Lucien,
    Ik ben erg blij met mijn buren, De Bierschuur.
    Specialiteit Belgische bieren.
    groeten, Hans
    beantwoord
  • Dan wordt het tijd dat we daar eens een Discussieforum voor oprichten. :-) Laat het je smaken met een Zeeuwse oester erbij.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.