ALGEMEEN > Ovens > Down draf gasoven

Hallo,

Ik ben voornemens een kleine down draft keramiekoven te bouwen, met als richtlijn de bouwtekeningen uit het glazuurboek van Karel Kurstjens. Heeft iemand daar ervaring mee die hij/zij wil delen?

Godfried
gevraagd

8 antwoorden

  • Halo Godfried Dols
    wat wil je juist weten? groetjes Dirk
    beantwoord
  • Hallo Dirk,

    Dank je wel voor je reactie.
    Nou, alles :-). Ik heb een technische achtergrond, maar ervaringsgegevens en tips over het bouwproces, de do's en de don'ts zijn welkom. Bijvoorbeeld ook van welk materiaal (metaal) de ovenmantel het beste gemaakt kan worden. Het lijkt me dat het bouwen van een vierkante oven makkelijker is dan een ei-vormige, zoals die van Karel Kurstjens. Maar, is in een vierkante de temperatuurverdeling wel gelijkmatig? Zijn de KK-ovens nog te koop? Welk type branders gebruik je? Kan ik volstaan met een 'rookgasvangkap' boven de ovenpijp (ik bedoel dat de vangkap met een pijp naar de dakdoorvoer is verbonden, maar dat de ruimte tussen de ovenpijn en de vangkap open is zodat je de kleur van de rookgassen kunt zien). Als laatste, waar zijn voordelig goede ovenmaterialen te verkrijgen?

    Dat lijken me meer dan voldoende vragen voor deze keer.

    Groeten,

    Godfried
    beantwoord
  • Op mijn site vrijetijdspottenbakker.nl staat een werktekening plus foto's. Vragen? Mail dan naar het adres onder Contact.
    Bert
    beantwoord
  • Hallo Godfried,
    Naar mijn mening is de CATENARY KILN downdraft de ideale constructie, daar deze zelfdragend is en betreft vorm perfect als downdraft geschikt . Je kunt hierover literatuur vinden op het net en onder boekvorm bij de leveranciers keramiekbenodigdheden. Het zwakke punt bij ovenconstructies is het dak. Dit gaat verzakken als het ontwerp niet deugt. De kathedraalbouwers wisten dat ook al, en zie, deze kenden ook al het catenary-principe. Geloof maar niet dat een metalen versteviging aan de buitenkant het zaakje bij elkaar houd. Je weet toch wel dat metaal meer uitzet dan steen. Op het moment dat deze metalen versteviging zou moeten werken, is deze reeds te veel uitgezet door de warmte. Bij een catenary-constructie heb je dit probleem al niet.
    beantwoord
  • Ik heb eigenlijk geen zin om op dit laatste te reageren, het is te grote onzin wat er staat. De buitenkant van de oven wordt niet heet genoeg om het metaal te beinvloeden. De hele wereld werkt op die manier en het voldoet gewoon. Een catenary is een goed model maar heeft als nadeel dat er vaak weinig ruimte is boven de bagwall omdat de boog direct al naar binnen komt.
    beantwoord
  • Beste Bert,
    Het is niet mijn gewoonte onzin als raad mee te geven, of het moet als grap bedoeld zijn. De vorm alleen al leent zich perfect voor downdraft. Een verschil van 30°C is reeds voldoende om spoorrails te vervormen, en dat zal ook wel onzin zijn. Ik denk niet dat ik over uw ovenconstructie een opmerking gemaakt hebt, maar de meeste dak-verzakkingen zijn wél te wijten aan zich te vertrouwen op externe metalen verstevigingen. Men verliest altijd nuttige ruimte voor de bagwall en scherpe hoeken in een downdraft zijn zowiezo ongunstig.
    beantwoord
  • Zal ik me nog 1 keer laten verleiden om te reageren?
    Elke commerciele oven heeft een metalen buitenkant. Wie heeft ooit gezien dat die vervormt?
    Ook een kettingboog- of catenary oven heeft een metalen frame nodig, namelijk om de voor- en achterwand tegen de boog gedrukt te houden. Anders kijk je na twee keer stoken al naar binnen.
    Spoorrails vervormt omdat die opgesloten ligt, een metalen frame om een oven kan in de ruimte uitzetten en krimpt met het afkoelen.
    Overigens hebben proeven uitgewezen dat de ideale downdraft oven een kubus is met het ronde dak nog binnen de kubus. De ronde vorm van het dak (niet te vlak en niet te hoog) geleidt de vlam 'de bocht om' naar beneden. Als een klein temp verschil tussen onder en boven geen probleem is (bijv. 1/2 kegel verschil) dan kun je de oven best iets hoger maken.
    Gelukkig heb ik dit niet allemaal zelf bedacht, maar komt het wel overeen met mijn ervaringen.
    beantwoord
  • Beste allemaal,

    Ik bedank iedereen voor de bijdragen aan dit blijkbaar ietwat controversiële onderwerp. Ik heb er weer veel van opgestoken.
    Ik sluit wat mij betreft bij deze dit onderwerp af. Als ik weer vragen heb, en dat moment zal ongetwijfeld komen, dan meld ik me weer.
    Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen van de oven zodra die praktische vormen aannemen.

    Groeten,

    Godfried
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.