ALGEMEEN > Ovens > elektrische oven ombouwen tot gasoven

Kan iemand mij vertellen hoe je het best een elektriche oven om bouwd tot een gas oven ?
gevraagd

10 antwoorden

  • Jeroen,
    Hoe groot is deze elektrische oven ? ( eventueel type opgeven ).
    beantwoord
  • De oven heeft binnen maten van 70 op 50 op 40 cm en het is een wegner maar al een zeer oud type (als ik mij niet vergis al mer als 30 jaar oud)
    Ik heb een foto van de oven bij gevoegt dit kan meschien helpen
    bedank voor de reactie al
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Jeroen,
    Als je handig bent kun je die oven wel ombouwen naar gas.
    Ontmantel alles van weerstand en bedrading. Gezien zijn kleine inhoud zou ik de schouw met vuurvaste cassettes aan de buitenkant bevestigen. De schouwingang helemaal onderaan via een reeks boorgaten. De bodemplaat boven deze gaten en de branders links en rechts onder de bodem. raadpleeg eerst eens het boek THE ENERGY-EFFECIENT POTTER by R. C. Brodie ISBN 0-8230-1614-5
    beantwoord
  • Ik heb een ronde (zeskantige) oven
    binnenmaat breed 34 cm
    binnenmaat hoog 47 cm
    Kan ik deze nou ombouwen door ;
    Gat onderin voor de brander
    Gat bovenin voor de ontluchtig
    eventueel met pijp
    beantwoord
  • Ja natuurlijk Sonja, maar die pijp kunt u beter weglaten.
    beantwoord
  • hoi lucien
    bedankt voor je antwoord
    kan ik de elektrische bedrading gewoon laten zitten, of beter weghalen,
    zijn de maten voor de gaten, onderkant 6 cm diameter, bovenkant 10 cm diameter
    en weet je ook hoeveel kracht de brander moet hebben.
    Ik ga wel naar keramikos voor de brander, maar ik weet graag eerst wat meer,
    groetjes sonja
    beantwoord
  • Sonja, best de bedrading er uit halen en de groeven vullen met strips ovenwol. Als de bek van de brander 4 cm diam. is, komt 6 cm. goed uit. War ik had opgegeven was een verhouding invoer-uitgang.
    beantwoord
  • hoi lucien,
    ik heb het bijna allemaal voor elkaar, maar kan je me nu vertellen, waarom de draden er uit gehaald moeten worden. wat gebeurd er als je ze laat zitten. ben zeer benieuwd.
    beantwoord
  • Sonja, ik bedoel wel de weerstandsdraden die vermoedelijk in goten liggen en dan weer door een piepklein gaatje naar buiten gaan om daar met elekrische bekabeling te worden verbonden. Ik bedoel alles van draad IN de oven. Er zit dan nog zo een bakje op waar al die bedrading zit. Gewoon afbreken en overboord die ballast. Het moet er uit zien als een gas-oven en wérken als een gasoven. :-)
    beantwoord
  • hoi Lucien
    Daar we er erg tegenop zagen om de draden weg te halen, hebben we ze laten zitten.
    met angst en beven de eerste stook tegemoet gezien. Niets aan de hand, niet ontploft en verder alles goed gebleven.
    als het lukt hierbij een foto
    groetjes sonja
    p.s. ik heb veel aan deze site.
    Bedankt voor je aandacht.
    Nu ga ik me meer met het glazuren bemoeien, dus zal je me daar nog wel eens tegenkomen.
    groetjes sonja
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.