ALGEMEEN > Diversen > techniek gertraud mohwald

In één van de laatste nummers van het tijdschrift KLEI stond werk van Gertraud Mohwald. Heeft iemand een idee hoe zij verschillende materialen aan elkaar hecht? Welke hechtmaterialen? Wat zijn de bewerkingen voor de stook? Op welke temperatuur?
Haar bewerking van de huid vind ik prachtig.
gevraagd

5 antwoorden

  • ik wil graag dezelfde vraag stellen ???
    dank.
    beantwoord
  • Dag Therese en Jo,

    Wat je goed aan haar werk kan zien is dat ze als vakvrouw jaren bezig is geweest met haar eigen vorm- en beeldtaal te onwikkelen. daarbij hoort natuurlijk ook de ontwikkeling van de huid van het beeld en wat je dus ziet is het gevolg van een proces wat zich steed verder heeft ontwikkeld.

    de technieken die toegepast worden zijn engobe en glazuurtechnieken die in dit forum worden besproeken en eventueel vragen beantwoordt.

    de vraag hoe zo iets precies tot stand komt kan alleen de kunstenaar zelf vertellen. Dat wordt gedaan in de artikelenreeks decoratietechnieken.
    Niet alle kunstenaars zitten er op te wachten om op die manier in hun keuken te laten kijken.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Het is niet om hier de copie-cat uit te hangen. Ik geloof niet dat je zomaar met beeldtaal van een ander aan de haal kunt (of wil) gaan. Haar schitterende werk roept nu eenmaal een hoop technische vragen bij me op. Kijken is niet altijd spieken; je moet het als leren opvatten.
    Groet, Jo
    beantwoord
  • Jo, daar wil ik u in bijtreden. Het is niet de techniek die de kunstenaar maakt, maar wél wat die daar mee heeft gedaan.
    beantwoord
  • In een boek met een artikel van de hand van Gertraud zelf, schrijft ze:

    ‘I am now and then asked, how I plan the surface of my pieces. My answer is simple: I do not plan it at all. It grows and develops during the work-process. I work extensively on my pieces, adding clay, cutting it away, securing new, damper slabs of clay to dryer ones. They subsequently dry at a different tempo and cracks appear. This can also well happen in areas where I have added shards. This ‘injuries’, which appear during the drying and firing processes, I accept als ‘marks of life’ and they are of great importance to my work.’
    Verder schrijft ze geen technische details, behalve nog ergens over kleur en kleurgebruik
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.