ALGEMEEN > Klei - algemeen > porcelein

Heb onlangs een aantal gegoten potjes gebakken. Deze zijn allemaal wat ingezakt en door het glazuur vastgeplakt aan de ovenplaat. Ik heb ze dan ook met een beitel los moeten hakken. De potjes waren bisquit gebakken op 980 gr. en daarna gedompeld met een zelfgemaakte glazuur overgenomen uit "het glazuurboek" Wat rood moest worden werd blauw. De potjes werden gebakken op 1280 gr.De platen waren ingesmeerd met kaolin en kwarts. Het glazuur moet er afgehakt worden? Of is er een andere manier? Dit was overigens mijn eerste glazuurbrand op gegoten porcelein.
gevraagd

4 antwoorden

  • Hallo Arie

    Was het wel porceleinklei die je hebt gebruikt?
    dat zou bij 1280 graden niet mogen vervormen
    Hoe lang heeft de oven erover gedaan voordat die zijn eindtemperatuur had bereikt?
    hoelang heb je de oven na laten stoken?
    d.w.z. hoelang heeft de oven nog gebrand nadat die de eindtemperatuur had bereikt.
    en die glazuur was die voor 1280 graden en was het misschien een reductie glazuur?
    een reductie glazuur wordt n.l groen tot blauw als er niet gereduceert is.
    graag antwoord op deze vragen dan kan ik je misschien verder helpen
    een goede manier om het werk niet aan de platen te laten vastbakken zijn tri-angels
    verkrijgbaar bij b.v keramikos.
    Had je de porjes wel schoon gemaakt op die plaatsen waar het potje de plaat raakte dus de onderkant .
    Als je dat niet doet zal elke pot vastbakken.

    Ik hoor nog van je

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Beste Arie,

    Steengoed en porselein wordt aan de onderkant ( bodem of standring) schoongemaakt zodat daar geen glazuur meer achterblijft.
    Triangels worden slechts bij hoge uitzondering gebruikt omdat de klei (zowel steengoed als porselein) op de hoge temperatuur vervormt.
    Wat is er bij jou fout gegaan.
    Je schrijft de onderkant is geglazuurd, watje dus niet meer moet doen, maar je schrijft ook dat je potjes vervormd waren.
    De eerste mogelijkheid is dat je te hoog heb gestookt, sommige porselein mag maar 1250 celsius hebben. De tweede mogelijkheid is dat je porselein niet overal even dik was of het model dusdanig dat de porselein door de zwaartekracht vervormd is tijdens het bakken.
    Je moet je daarbij voorstellen dat op de toptemperatuur de klei weer helemaal week wordt door het sinterproces.

    Volgende keer meer succes.
    beantwoord
  • Hallo Frans
    Het was porceleingietklei en het stookproces in een elektrische oven was als volgt: 4.30 uur naar 650 graden 3 uur naar 1280 en 1.30 uur naar 1060 graden en vervolgens af laten koelen. Wat de kleur betreft ben ik er nu achter dat dit in een reductieoven had moeten gebeuren. De potjes waren gedompeld in een (waarschijnlijk te dik glazuur) en de onderkant was niet schoongemaakt maar ze stonden wel op triangels. Weet je misschien ook hoe ik de ovenplaten schoon krijg? Het glazuurrecept had ik uit "het glazuurboek" van Stephen Murfitt. De kleur groen was overigens perfect.
    Alvast bedankt
    M vr gr
    beantwoord
  • Ik heb net mij eerste porcelein gestookt. Althans geprobeerd.... Ik had mijn oven op 1250 graden ingesteld. Maar rond 1000 graden is mijn oven ermee op gehouden. De spullen zien er wel gebakken uit en klinken helder als je ertegen aan tikt. Kan het kwaad om alles nog een keer te stoken?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.