ALGEMEEN > Tips > TERRA SIGGILATA polijsten

Om lederharde terra siggilata te polijsten gebruikt men meestal een gladde kei of polijststift ( gladgoud-sector ). Dit lukt ook met het gedeelte matte plastiek folie wat in "fijne vleeswaren"- papierverpakking zit. Draai dit rond je vingers en polijsten maar.

6 antwoorden

  • Ook de lichte plastic zakjes van de supermarkt (waarin je groenten en fruit stopt) zijn zeer geschikt om mee te polijsten.
    beantwoord
  • Moet te maken hebben met het opaak gemaakt oppervlak, gezien gewone folie dit effect niet heeft, of is het gewoon een ander plastiek ?
    beantwoord
  • Hoi Lucien,

    Ik zorg er voor dat mijn werken erg glad zijn, gewoon door gerbuik van een lomer. Laat dan het werk drogen en als het droog is kwast ik er terra siggilata op. Steeds een stukje en wrijf dit uit met een doek. Zo behandel ik het werk 3 - 4 keer. Kleine oneffenheden tip ik wat vaker aan in de 1e of 2e laag.
    Ik laat daarna het werk goed drogen en bak het bisquit. Het resultaat is een hoog glanzend werkstuk.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke,
    Jou werkwijze wijkt wel af van de klassieke terra siggilata, gezien steeds het fijne slib op lederharde klei aangebracht, en eens deze ook is aangetrokken, gepoleist wordt. De bedoeling is dat het oppervlak zo goed mogelijk "verzegeld" is (siggilata=verzegeld) door deze te polijsten. Ik zie niet goed in hoe je dit met een doek kunt. Ik denk zo dat hier een misverstand is omtrent het begrip 'terra siggilata'. Dit kun je er niet op smeren. Dit is het resultaat van een bewerking, waarbij zeer fijn slib de verzegelaar is.
    beantwoord
  • De plastiek waarmee je poleist moet knisperren bijna zoals je een papieren blad dat je tot een propje drukt dus knisperplastiek groetjes Dirk
    beantwoord
  • Ja precies Dirk, dit soort plastiekfolie heeft iets krokants. Heb ik in de ice-age van Tjok opgestoken. Gaaf terra siggilata.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.