ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > blaren en scheurtjes in biscuit gebakken werk

Na de derde keer dat ik mijn oven gebruik (tweedehands) heb ik een probleem met enkele werkstukken. Tijdens het biscuit bakken zijn er(veel) blaren ontstaan op de stukken met daarin scheurtjes. Ik heb fije chamotte 0,5 (Ve-Ka) gebruikt.stook temp tot 1000- 1180 graden. De stook heeft de stukken wat geel gemaakt, in vorige stoken was deze normaal wit.
In dezelfde stook heb ik stukken met rode chamotte 2,0 die volkomen normaal zijn.
Tot 600 graden heb ik een stooklijn aangehouden van 100 graden per uur.
-Is de stook temperatuur te hoog geweest?
Ik denk dat de eindtemperatuur 1060 graden is geweest(Ik weet niet of de meting geheel betrouwbaar is)
-Is de stooklijn tot 600 graden toch nog te steil??
Noa

3 antwoorden

  • Noa, heb je wel voldoende verluchting tijdens de biscuitbrand? De stookcurve is wel OK. Temperatuur ook. Vergeling en blaren. carbonisatie en gasvorming in de klei. Is er een uitgang in je oven ? Indien ja, zeker openhouden.
    beantwoord
  • Beste Lucien,

    Bedankt voor je reactie.
    We hebben een nieuwe stook gedaan, is nu prima gelukt.
    We hebben ontlucht tot ruim 600 graden. en op 960 graden voor een 15 min laten pendelen.
    De stukken zijn er wit en helder klinkend uitgekomen.
    groet Noa
    beantwoord
  • Noa, nog dit: De uitgang van de oven open houden gedurende heel de biskwiestook. Er zijn nog gassen die op 900 °C moeten ontsnappen ( nitraten en sulfaten ). Als je dan tot 950 °C gaat is pendelen niet meer nodig. In elk geval goed nieuws dat het nu beter gaat.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.