ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Hoe kan ik mijn werk herstellen?

Ik heb een groot werk gemaakt maar tijdens de biscuitstook sprong er opbouwklei af. nu heeft het werk een plek waar lagen klei ontbreken alsook de opbouwlaag (kleipoeder en kwarts). Kan ik mijn werk nog herstellen? En kan ik het zodanig herstellen dat het nog kan gestookt worden (voor glazuur)?
Alvast bedankt, Lily
gevraagd

7 antwoorden

  • Maak eens een proefje met die klei/kwarts samenstelling die je aanmaakt met waterglas Lily
    Het wordt keihard en is te glazuren alleen de kleur kan anders zijn.
    Daar is met wat kleurstof o.i.d. wel iets aan te doen.
    Als het werkt dan wel er voor zorgen dat je geen lucht insluit als je tot reparatie over gaat.

    Frans
    beantwoord
  • Beste Lily,

    Ik ga dit weekend een werkstuk bakken dat uit elkaar gesprongen is omdat mijn kennis het luchtgaatje niet ver genoeg had doorgeprikt ! Heel jammer ,normaal zou het werkstuk echt verloren zijn geweest .Maar naar aanleiding van het volgen van een cursus papierklei zijn we nu toe aan ons eerste proefstuk:repareren met papierklei.
    Dit is een mogelijkheid van papierklei volgens onze lerares dus we gaan er nu ook voor.
    Het in elkaar gestelde werkstuk droogt mooi .Ik heb wel af en toe een scheurtje hier en daar moeten bijwerken Omdat er toch veel is bijgewerkt hebben we het hele opppervlak ruw gemaakt met papierklei zodat er niets van te zien is.Een kleiner vlakker stuk kun je gewoon glad bij werken.
    Het werkstuk kan daarna weer gewoon gebakken en met glazuur afgewerkt worden,zelfs steengoed .
    Ik zal je op de hoogte houden hoe het gegaan is.
    groetjes Sonja
    beantwoord
  • Frans, Bedankt voor de reactie maar ik ken geen waterglas. Kan ik hier iets meer over vinden? In ieder gval wil ik het zeker gaan proberen en proefjes maken.
    Lily
    beantwoord
  • Sonja,

    Repareren met papierklei ja dat heb ik ook al gedaan, meestal om kleine scheurtjes te vullen maar denk je dat paierklei ook een halve cm dik kan opgelegd worden?
    Ik ben benieuwd naar je resultaten.
    Bedankt, Lily
    beantwoord
  • Sonja, met papierklei kan je een en ander oplossen. Een gedeelte dat afgesprongen is of een scheurtje kun je dan ook zeker opvullen. Maar ik heb een poot (met alle respect) van een dierfiguur afgebroken, dit als experiment, weer met papierklei aan elkaar gemaakt. Daarna raku gestookt, het geheel zit mooi vast, maar als je enige druk uitoefend is het gebeurd. Heb vele experimenten gedaan, maar papierklei is niet helemaal 'heilig'. Ook zal een scheur bij steengoed temperatuur groter worden terwijl de papierklei krimpt. Maar goed het experiment zal het je leren. Succes.
    beantwoord
  • Waterglas of Natriumsilicaat wordt als defloctuant in gietklei gebruikt Lily.
    De meeste klei leveranciers hebben dit wel op voorraad.

    Frans
    beantwoord
  • Inderdaad ,er bestaat geen middel dat een werkstuk repareert zonder dat het sporen nalaat.Er blijft altijd wel een probleem bestaan.Maar zo'n grote reparatie,als in dit geval, kan volgens mij met geen enkel middel tenminste als je toch wilt glazuren.

    Het werkstuk is geheel uit de ovenstook gekomen ondanks problemen met de oven ,dit keer.De delen lijken goed vast te zitten,hier en daar zijn er toch wel scheurtjes te zien( had ik wel verwacht) maar die willen we weer bewerken met papierkleipulp en het werkstuk nog een keer opstoken.
    Tot zover...
    Groetjes Sonja
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.