ALGEMEEN > Klei - algemeen > bevroren klei

Hallo
Had een aantal broden in de schuur staan en die zijn afgelopen bevroren.
Is het waar dat als klei bevroren is geweest, je het niet meer kan gebruiken?
Bij voorbaat dank voor uw reactie

8 antwoorden

  • Volgens mij kun je het, als het weer ontdooit is uiteraard, gewoon weer gebuirken hoor.
    beantwoord
  • Ik zou het wel even walken voor gebruik.

    Marrie.
    beantwoord
  • Je moet alles eerst goed doorkneden.
    Als je dit niet doet, merk je niets met het opbouwen van je werkstuk, maar kan je werkstuk met bakken als leisteen uit elkaar vallen. (van horen zeggen, niet uit eigen ervaring)
    beantwoord
  • hartelijk dank voor de antwoorden. Dacht ook na het walken het gewoon weer te kunnen gebruiken. De leverancier zei echter van niet.
    beantwoord
  • Viviane, zeg maar tegen je leverancier dat ontdooide klei wel terug kan gebruikt worden. In "klei" zijn jeugdjaren zal die wel meermalen bevroren zijn zeker ? Zelf heb ik eens bevroren potterie in ringen uit elkaar zien vallen bij het ontdooien. Kneden en hergebruiken.
    beantwoord
  • Wat ik doe met bevroren klei is uit voorzorg de klei in stukjes snijden en laten drogen,dan laten weken in een emmer en laten drogen op een gipsplaat en dan pas doorwalken en weer gebruiken.Heb dat gehoord op de SBB en tot nu toe is dat goed bevallen,heeft iets met kleiplaatjes te maken,weet niet meer precies hoe maar die zijn verschoven door de vorst.Had ook een pak of 9 in de schuur staan wat toch jammer is nietwaar?Is helemaal goed gekomen en het werkstuk van die hergebruikte klei is prima uit de oven gekomen.Succes...

    Caroline kuiper.
    beantwoord
  • nogmaals hartelijk dank voor de adviezen. had ook zo het gevoel dat het niet waar kon zijn. Ben dus enorm aan het walken.
    beantwoord
  • Hallo Viviane,
    Er is niks mis met klei die bevroren is. Het bevriezen van klei zorgt er eigenlijk voor dat de deeltjes waar klei uit is opgebouwd kleiner worden waardoor de klei wint aan plasticiteit. De klei dient inderdaad altijd opnieuw te worden gemengd; eerst drogen hoeft helemaal niet.
    Met groet Michel Kuipers
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.