ALGEMEEN > Klei - algemeen > draadjes

ik heb geprobeerd dunne porseleinklei draadjes direkt op de ovenplaat te spuiten ( is niet verplaatsbaar ) om het daarna te stoken.
Maar dan kan de klei tijdens het drogen niet krimpen.
Enig idee hoe men dat doet ?
Ook geprobeerd op een mengsel van kaolin en kwarts maar dat bakt toch enigzins vast.
In de bijlage een foto met 2 voorbeelden gekopieerd van het net.

Petrus.
Bijlagen:

10 antwoorden

  • probeer eens aluminiumoxide Petrus


    Frans
    beantwoord
  • Dank je Frans ...zal het aanschaffen.

    Petrus
    beantwoord
  • Petrus,
    kaolien + ziroon ( ipv kwarts) gaat misschien ook.
    alu-zirkon fiber-papier gaat zeker. Te koop bij refractaire producten, ovenbouw en sommige kleiboeren. Herbruikbaar.
    beantwoord
  • Lucien,
    is er een andere naam voor ziroon met google vind ik die niet !?

    Voor het alu-zirkon fiber-papier zal ik eens informeren bij Keramikos ik woon daar kort bij.
    beantwoord
  • Petrus,
    probeer eens onder Zirkoniumoxyde.
    Je kunt ook eens proberen met enkel Mulliet. Bij Keramos hebben ze dat ook.
    beantwoord
  • Lucien,

    Dan begin ik met Mulliet dat lijkt me samen met het voorstel van Frans ( aluminiumoxide ) de eenvoudigste weg.
    Ik houdt jullie op de hoogte.
    beantwoord
  • Dag Petrus,
    Heb je al sukses geboekt met Mulliet en aluminiumoxide? Ik werkte met 1/3 kaolien en 2/3 aluminiumoxide. Dit papje in de steunvorm aangebracht en het porselein darop "getekend". Meestal scheurde het al tijdens het drogen.
    Maar: het lukte wel 3 keer! Nu ben ik zo'n ongedisciplineerd mens dat ik nu niet meer weet welk porselein het wel en welk het niet doet. ik gebruikte ook merken van duitse firma's.
    Sukses, Maya
    beantwoord
  • Hallo Maya,

    rechtstreeks op een papje van aluminumoxide op de ovenplaat gaat goed al is het bij 1 poging gebleven.
    Het schrijven lukt me niet dus doe ik het met een ringeloor.
    Alleen na het bisquit bakken op 1020 was ik wat overzichtig en bleef er vab de 30 x 30 maar 10 x 30 over.
    Ik werk met limoges TM 10 .
    Bij gelegenheid zal ik de resrtanten hier laten zien.

    groet Petrus.
    beantwoord
  • Petrus,

    Probeer eens het volgende:
    Dompel een stuk katoen-textiel met het gewenste patroon in porseleinslib ( gietporselein gaat ook ). M.a.w.; wat u als eindresultaat wil in porselein, maar dan in katoen.
    Laat na de eerste onderdompeling drogen op een krant ( eventueel in een steunwal met de gewenste vorm ). Lederhard , dompel een tweede maal en herhaal deze handeling tot het gewenste. Het textiel gaat opbranden. Zo omkomt u aan het omslachtige ringeloren.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Ook dat schept mogelijkheden en is nieuw voor mij.
    Wat ik nu probeerde was zoals in het linkergedeelte van de foto in het begin van deze discussie.
    Maar dan met wat veschillende patronen in 1 raam wat verkeerde spanningen gaf vandaar dat het uit elkaar viel bij de minste aanraking na het bisquit bakken.

    Petrus
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.