ALGEMEEN > Ovens > aanschaffen oven - welke maximale temperatuur?

Hallo!

Ik wil binnenkort graag een oven aan gaan schaffen, dus ben me druk aan het oriënteren.

Waar ik nu tegenaan loop is dat ik niet weet welke maximale temperatuur ik moet kiezen. Ik wil graag steengoed gaan bakken dus dan zou een oven van maximaal 1260 voldoen. Of is een oven van 1290 of 1320 beter zodat ik dan niet steeds op vol vermogen stook?

Kan iemand mij verder helpen?

Groeten,
Annemarie
gevraagd

8 antwoorden

  • Een beetje marge is altijd goed Annemarie.
    Op vol vermogen zal je altijd uitkomen bij die temperaturen.
    De mate van isolatie van de oven is het criterium voor de hoogte van de temperatuur.
    Als je tegen de maximum temperatuur aanzit zal de oven op den duur zijn warmte verliezen.
    Hoe beter de isolatie hoe makkelijker je oven de eindtemperatuur bereikt.
    Te veel isolatie geeft weer problemen met het afkoelen.
    Kies de gulden middenweg dat is mijn mening.

    Frans
    beantwoord
  • Tja, wat Frans je meegeeft is juist, Annemie. Maar hoe dit in praktijk zetten, kan ik me best voorstellen dat dit een bos is om je weg in te verliezen.
    Vergelijk 1- de nuttige liter-inhoud.
    2- het vermogen, nodig om de max.temp. te halen.
    3- het vermogen vergelijken met de max.aangeboden temp.
    Conclusie: eenzelfde literinhoud met het laagste vermogen en het hoogste temp. bereik.
    Een extra-goed geïsoleerde oven zal wel wat meer tijd nodig hebben om af te koelen ( enkele uurtjes), maar er staat tegenover dat je energierekening een stuk lager is indien je nog op zonnepanelen bent overgeschakeld.
    beantwoord
  • Bedankt voor de reacties! Vermogen en isolatie is inderdaad ook iets waar ik rekening mee moet houden.

    Ik heb nu 2 opties:

    1. 40 liter, 3450 Watt, max. 1290 graden
    2. 50 liter, 3300 Watt, max. 1260 graden

    De prijs ligt ongeveer gelijk, die 50 liter is iets duurder.

    Ik weet dus echt niet wat ik doen moet. Ik dacht dat de hoogte van de temperatuur misschien de doorslag zou kunnen geven. Wat raden jullie me aan?

    Bedankt maar weer!
    Groeten, Annemarie
    beantwoord
  • Annemie,
    Nu kun je nog op kwaliteit kiezen. Als je het merk en type geeft, kan u hier ook reactie op krijgen.
    Betreft het 30°C-verschil; als dit echt moet, nou ja, dan maar keuze 1. Maar ik denk toch niet dat voor de enkele keer je 1290°C wil halen, oven 2 dit niet zou halen. En in stoken is niet enkel de temperatuur, maar ook de tijd die een rol zal spelen. Je kan toch niet hetzelfde resultaat verwachten van een stook op 1290°C in 3 uur, of een die er 6 uur over doet. Maw.: hoe langer de stook, hoe minder hoog de temp. moet zijn.
    beantwoord
  • Jeetje, het is nog niet zo makkelijk om een geschikte oven uit te zoeken! :-)

    Optie 1: L&L Fuego van Ve-Ka
    Optie 2: Economy Favourite 1200-1260 van Keramikos

    Bij de Fuego zit er een eenvoudige computergestuurde temperatuurregelaar in de prijs, bij die van Keramikos volgens mij nog niet maar ik denk dat ik daar dan voor de kilnsitter zou kiezen.

    Maar goed, eerst maar eens duidelijkheid over de maximale temperatuur, de temperatuurregeling is een keuze die daarna komt.

    Groeten, Annemarie
    beantwoord
  • Annemie,

    Ik zou kiezen voor optie 2. het is de kilnsitter die me over de streep heeft gehaald. Mogen ze hun computer-gestuurde-met-sateliet-verbonden-afstandsbediening-regelaar-met-voorgeprogrammeerd-voorwas-en-spoellen-randaparatuur houden.
    beantwoord
  • Haha, dat is duidelijk taal!!

    Dank je wel voor de informatie. Ik merk wel dat hoe hoe meer in geïnformeerd raak, hoe meer mogelijkheden er zijn, hoe moeilijker de keuze wordt....

    Groeten, Annemarie
    beantwoord
  • Dat is mijn handelsmerk. :-)
    Annemarie,
    Indien het zou gaan om een grote (>200 liter) is een automatische regelaar tegenwoordig vanzelfsprekend. Ik ga er dan wel van uit dat men nog een proef-oventje van 50 lt. heeft met een kilnsitter.
    Wat maakt het verschil? : Een kilnsitter laat zien wat het glazuur heeft ondergaan betreft temperatuur in relatie tot de nodige tijd. In geval van reducerend stoken neemt die dit verschil met oxiderend stoken er nog bij. De reden is dat er met een smeltcone gewerkt wordt en een automaat enkel de luchttemperatuur meet. Goede naslagwerken met recepten, drukken die steeds uit in cones, hetzij in Orton of in Seger. Eens men resultaten via een kilnsitter heeft bekomen kan men die perfect in een automatische regelaar steken. Daarvoor zijn er verschillende stappen en programma's ingegeven. maar zonder cone-gegevens is dit blind werken en heb je maar een deel van het verhaal. Als beginnend keramist kun je hier ontzettend veel uit leren en krijg je doorzicht in het bak-proces. Nou, je ziet maar. Ik kom echt niet meer onder de indruk van een 100-stappen-automatische-regelaar , met of zonder 4x4-aandrijving en zijdelingse airags. :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.