ALGEMEEN > Stoken > ombouwen branders van propaan naar aardgas

Hallo wie kan mij helpen. Ik heb een gasovens gekocht,een zogenaamde downcraft gasgestookte oven, nu is het zo dat ik een speciale nieuwe aardgasleiding heb laten aanleggen om de oven op aardgas te kunnen stoken. Ik heb alleen niet stil gestaan dat de branderset op propaan ging. nu is het zo dat de branders slechts heel flauw branden, ik realiseerde me dat de nippels van de branderset voor propaan zijn en dat er nippels op moeten voor aardgas.Ik weet dat ze er zijn. Wie kan mij helpen, om toch op aardgas te kunnen stoken?
Bijlagen:
gevraagd

9 antwoorden

  • Dag Martin,

    Ik heb een gasoven die ik ook van propaan naar aardgas heb veranderd.
    De propaanbranders zijn voor zover ik heb kunnen uitvogelen niet om te bouwen naar aardgas.
    De venturi groter maken was geen oplossing. De doorsnede van de brander is te smal waardoor deze niet voldoende lucht kan aanzuigen en de brander dus niet of niet goed werkt.
    Ik heb bij de firma Blaauw in Landsmeer destijds een aardgasbrander gekocht.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Ik wil Hans hierin bijtreden dat een propaan-straat niet kan werken op aardgas. Voor aardgas heb je een totaal andere branderstraat nodig met een gesloten noozle en extra luchtventilatiesysteen om de verhouding zuurstof/gas in de juiste verhouding te mengen. Hierbij komt nog dat deze installatie een goedkeuring dient te hebben, wat door de leverancier wordt bijgeleverd.
    beantwoord
  • hallo bedankt voor jullie reacties. Hans, ik heb idd contact gezocht met de firma blaauw, maar die leveren niet aan particulieren. Hoe heb jij dat dan gedaan? En wat kost zon aardgasbrander? ik wil steengoed stoken in mijn gasoven, dus heb temp nodig van minimaal 1260 gr. Of weet je of iemand anders waar ik aan zo,n aardgasbrander kan komen? ik hoor het graag
    met vriendelijke groet martin
    beantwoord
  • Martin, aardgasbranders kan je kopen bij groothandels. Google trefwoorden: aardgas-straat , gasbranders, atmosferische branders.
    beantwoord
  • Hallo Martin,

    de firma:Stordy Combustion Engeneer Ltd
    Witloofstraat 11
    1130 Haren (Brussel)
    Terl: 02/2151825
    zal je zeker kunnen helpen om de aangepaste koppen voor aardgas te leveren.
    Ikzelf heb daar mijn branders gekocht ook voor een downdraft oven en die mensen zijn daar heel deskundig.
    beantwoord
  • En voor Nederland heb je ook verschillende leveranciers van de firma STORDY COMBUSTION. Er zijn nog meer firma's die gas-straten leveren.
    beantwoord
  • Hallo leden.
    Helaas heb ik bot gevangen ,bij diverse leveranciers van aargas branders, Geen van de leveranciers leveren aan particulieren, ook niet de firma blaauw. wie heeft nog een idee om mijn downdraft oven, op aardgas te stoken? ik heb 300 euro neer geteld voor het aanleggen van een extra gasleiding,met 22 mm buis. alles is voor niets geweest, wie o wie kan mij verder helpen. groetjes martin
    beantwoord
  • http://thermisch-materiaal-en-installaties.europages.nl/bedrijvengids/did-therm05/hc-05815A/cc-NLD/Nederland/Branders-industrieel.html

    Martin,
    Surf eens dit lijstje af, wie weet.
    beantwoord
  • Het ombouwen van propaan naar aardgas kan niet omdat aardgas op een veel lagere gasdruk werkt.
    De weerstand van je bestaande gasapperatuur is te groot voor aardgas. Waarschijnlijk is je venturie van de propaanbranders ook te klein.
    Het lijkt mij het beste om een nieuwe branderinstallatie te installeren.
    De kosten hiervoor zijn sterk afkankelijk of je zelf instaat bent om de branderintallatie samen te voegen.
    De losse elementen zijn te koop:
    Atmosferische gasbanders kan ik je leveren a 75.- euro per stuk, dit is zonder vlambeveiliging.
    Een gasblok met een 1/2 inch aansluiting is waarschijnlijk voldoende
    De vlambeveiliging met thermokoppel op de jiiste wijze monteren is iets moeilijker
    Het afstellen van de weerstand in de oven is ook niet zo makkelijk als hwet lijkt.
    Een goed functiomerende aardgasbrander kost waarschijnlijk ca. 1000,- euro
    Indien je meer info wenst meld je dan.

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.