ALGEMEEN > Stoken > zoutglazuur

Al jaren stook ik zoutglazuren in een gasoven. Ik doe dit met potjes keukenzout te plaatsen in de oven. Wat ik echter nooit bekom zijn de "appelsienpel effecten". Wie kan me uitleggen hoe dit komt.
gevraagd

15 antwoorden

  • Meer zout inbrengen; Strooi het zout in de oven boven de 900°C. Zout in potje is niet agressief genoeg.
    beantwoord
  • 'Orange peel' krijg je alleen als er voldoende zout als damp kan reageren met de klei. Toevoegen van zout in potjes is prima mogelijk, maar zal in een open oven slechts plaatselijk effect geven. Met een open oven bedoel ik een gewone oven en niet een pyroclaaf. Deze laatste is een type oven dat veel meer interne circulatie van de lucht heeft, waardoor het zout veel langer als damp in de oven blijft en meer tijd krijgt om te reageren. Voorbeeld: een pyroclaaf van ongeveer 300 liter vraagt voor een orange peel maar 150 g zout in potjes (ervaring van een collega), terwijl ik in een houtoven van 450 liter vele malen meer nodig heb. Je zult waarschijnlijk dus meer zout moeten gebruiken en dat zal wel niet lukken met potjes. Kun je niet gewoon pakjes zout in papier inbrengen. Of een verzadigde zout-oplossing inspuiten, dat geeft ook een goede verdeling. Dit doe je dan boven 1200, want de klei moet op dat moment vitrifieren om te kunnen reageren.
    beantwoord
  • Wat ik natuurlijk nog vergeet: niet alle kleisoorten reageren hetzelfde op zout. Ik ben geen chemicus, maar de verhouding kwarts en aluminium heeft ook te maken met het al dan niet verschijnen van orange peel. Voor details daarover zou je misschien Phil Rogers of Rosemary Cochrane moeten nalezen.
    beantwoord
  • Nu begrijp ik het niet meer: ik kijk op je site (nieuwe oven ziet er goed uit, trouwens) en ik zie dat je zout inblaast en helemaal niet met potjes werkt! De verdeling van je zout ziet er goed uit, alleen geen orange peel. Dan is mijn vraag: heb je al eens (veel) meer zout geprobeerd te gebruiken?
    beantwoord
  • ondertussen heb ik mijn oven helemaal opnieuw gebouwd en sindsdien gebruik ik potjes. (Doen ze ook in La Borne). Toen ik zout inblaasde had ik dat effect ook niet. Ik heb al Westerwald klei gebruikt en nu draai ik met de frans zwarte klei uit St-Amand. Ik heb nog geen tijd gehad om de tekst in mijn website aan te passen.
    beantwoord
  • Bert,
    Ik denk dat je keukenzout reeds met succes kunt inbrengen boven de 900°C, gezien dit op deze temperatuur reeds uiteenvalt in Natrium (wat neerslaat op de klei en deze laat sinteren) en Chloor (wat verdampt ). Door dit zout in een vroeg stadium in te voeren, is de sintering ook grondiger dan wanneer de klei amper de tijd heeft hierop te reageren.
    Vraag: stookt u met zout in een pyroclaaf ? Kan die dit hebben ? Zit daar ook niet "ovenwol" in als isolatie? Hoe gedraagt zich de ovenmantel ?
    beantwoord
  • Beide kleisoorten die je noemt, maken een orange peel. Helaas heeft de collega die zout stookt in een pyroclaaf geen internet, dus ik kan je daar niets van laten zien. Zij gebruikt dezelfde gres als jij, met duidelijk orange peel.

    Volgens mij is het inbrengen van zout op een temp lager dan 1200 niet zinvol omdat de klei nog niet reactief is, daardoor zal alles wat al verdampt, verdwijnen uit de schoorsteen en geen glazuur vormen. Onnodig veel verlies van zout, dus.
    Er bestaat dekenmateriaal dat zoveel aluminium bevat dat deze tegen zouten bestand is.
    beantwoord
  • Bert,
    Het enige wat zal verdampen is de Chloor of het Carbon ( in geval u natriumcarbonaat gebruikt ). Het actieve smeltmiddel, Natrium is dan reeds vloeibaar en valt als een nevel op de werken. En wat betreft het dekenmateriaal; ik zou van u graag het type kennen dat voldoende weerstand kan bieden aan zouten. Ik ben al oor en oog. En wat betreft de klei zou ik uitkijken naar een kwartsrijke mengeling, met zo weinig mogelijk vrije Kwarts en een laag Aluminiumgehalte. Voor al de andere klei-toepassingen is dit net andersom.
    beantwoord
  • Het bedrijf dat de pyroclaaf levert met een deken die een Al-gehalte heeft dat hoog genoeg is om in te zouten, heet Nederlandse Ovenbouw (vroeger Energietechniek) in Bemmel. Hij is behoorlijk aan de prijs, gezien het speciale materiaal.
    Overigens heb ik begrepen dat als je orange peel wilt, je een klei moet hebben met zowel veel kwarts als behoorlijk aluminium: de kwarts trekt het zout (Na) aan en de Al stoot het af. Dat geeft het typische effect.
    beantwoord
  • Bert,
    Wat betreft het deken is dit een zeer vage info. Dit bedrijf moet u dan wel weten vertellen welk type deken zij bedoelen, en niet enkel wat loze beweringen. Alle keramische dekens missen de bases, zodat deze refractair worden. Eens u daar een base aan toevoegd, gaan ze allen smelten ( zout bijvoorbeeld ), ongeacht het percentage aluminium. U bent bij deze gewaarschuwd. Laat je niks wijsmaken.
    Wat betreft de klei-samenstelling; u hebt ofwel een massa met hoog Al²0³ of een massa met hoog Si0², maar beiden kan niet. Dan hebt u Mulliet, en dat is niet als klei geschikt. Indien de klei een beetje ( 1à 2 %) ijzer bevat en wat titaan ( of rutiel ), is de kans zeer groot dat dit een oranje/gelige verleuring geeft in neutrale stook.
    beantwoord
  • Lucien, ik weet niet wat je bedoelt met waarschuwen: deze oven is al tientallen keren gestookt met zout en doet het nog steeds prima. M.a.w. er bestaat wel degelijk dekenmateriaal dat zoveel Al bevat dat het tegen zouten kan.

    Marie-Paule, lees anders Phil Rogers'Saltglazing eens na over kwart-aluminium-ratio in de klei voor orange peel effecten. Als de klei het niet doet, neem dan bijv. een slib die wel de juiste verhouding heeft.
    beantwoord
  • Dank voor alle raad, ik heb heel wat opsporingswerk aan de winkel.
    Dat keramisch deken bestaat effectief al jaren en is dan ook zeer prijzig. Op de keramiekmarkt in Gouda staat elk jaar een keramiste met zoutglazuren die een oventje heeft uit dit materiaal en in Vechel (bij Eindhoven) is er een keramiekcentrum en daar hebben ze een grote gasoven uit dit materiaal.
    beantwoord
  • Aanvullend voor Lucien: de zout-bestendige deken heet Saffil
    beantwoord
  • Bert,
    Dank je voor de info. De reden dat ik op vorige info nog niet heb gereageerd is omdat ik nog wachtende ben op Data Sheets van de fabrikanten. Het enige deken wat zou kunnen weerstaan ( onder voorbehoud en de vraag: voor hoelang ) is 99% Al²0³-fiber. Alle andere dekens op basis van aluminium-silicaat en/of zirkoonsilcaat zijn zeker niet bestand tegen zouten (waar ik trouwens wèl de Data van heb.) Eens hierover uitsluitsel, laat ik het u ook weten. De wetenschap staat voor niks, toch ? :-) ( Alleen heb ik uit wetenschappelijke hoek ook al wat fabels vernomen )
    beantwoord
  • Beste Bert,

    Ik heb zonet de data betreft SAFFIL BLANKET ontvangen van de invoerder KERAMAB ( deze heeft vestigingen in NL en BE ).
    SAFFIL BLANKET heeft de grootste weerstand tegen chemicaliën en zouten. Het bevat 95 à 97% Al²0³. De overige % zijn nog altijd glasvormers en vermoedelijk als "trigger" om het aluminium reeds op 1600°C te spinnen.
    Men kon echter geen garantie geven of hoelang de levensduur zal zijn als dit geregeld onder natriumchloride-dampen wordt blootgesteld. De labotesten zijn hieromtrent nog niet gedaan. Ik wil ook de bedenking maken dat ook vuurvaste stenen geen lang leven zijn beschoren. Hiertegenover staat wel een prijskaartje; €644,56 per rol van 35 X 610 x 14800 mm.
    Techneuten wil ik wel deze Data doormailen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.