ALGEMEEN > Ovens > Ovenplaat beschermen

Hoe kan ik mijn ovenplaat beschermen voor glazuurbakken, zodat het er niet aan vast bakt

30 antwoorden

  • In het Discussieforum staan elders verschillende recepten voor batwash. Een paar recepten voor je verzameld.
    1) Meng 2 delen aluminiumhydraat, 1 deel kaolien en 2 % tylose. De tylose maakt het opbrengen een stuk makkelijker. Liever twee dunne lagen dan een dikke laag.
    2) Meng 7 delen aluminiumoxide, 4 delen kwarts en 4 delen kaolien met een beetje water. Het geheel mag zo vloeibaar worden als glazuur. Voor een egaal resultaat de ovenplaat met dit mengsel spuiten, maar kwasten (brede kwast) gaat ook prima. Om het vocht te laten verdwijnen de ovenplaten eerst rustig naar 200 graden droogstoken. Hierna zijn de ovenplaten klaar voor gebruik.
    3) 60% aluminiumoxide, 20% kaolien, 20% kwarts.
    Dit alles met water tot een romig mengsel maken
    beantwoord
  • Dag Riet,
    meestal weet ik geen antwoorden en leer ik van de vragen en antwoorden op deze site. Het antwoord van de redactie zal vast kloppen, daar twijfel ik niet aan.
    Een andere oplossing is het kopen van ovenplaat beschermpasta bij de hazelaar in Soest. Dit is een kant en klaar product.
    Maak je keuze.
    Groet, Marie-José le Granse
    beantwoord
  • Kant-en-klare batwash is ongeveer hetzelfde als KLEI voorstelt, echter toch enkele bedenkingen erbij:

    - Kaolien bestaat uit...aluminiumoxyde en kwarts.
    - Waarom niet het kwarts door zirkoonoxyde vervangen ?
    - Tylose, is dat niet een merknaam voor CarboxyMethylCellulose(CMC)?

    Nog een alternatief voor Batwash: fibervilt.( en als u dit een schadelijk product vind, stook dan ook niet in een fiber-oven!)
    beantwoord
  • Beste Riet,
    Waarom gebruik je niet gewone zilverzand,
    je kunt hem uitzeven en opnieuw gebruiken.
    Groetjes,
    beantwoord
  • John,
    Dit is niet aan te raden, gezien zilverzand kwarts is, en glazuur gaat dit zand verglazen. Aluminiumoxyde in sterke concentratie, werkt als antiflux. Kaolien en mulliet hebben een hoge dosis Al²O³, en dit in samenspel met zirkoon moet er al heel wat glazuur lekken voor dit soort "batwash" zich aan de ovenplaat kan hechten. De isolatie-dekens die de hoogste temperatuur aankunnen zijn gemaakt van Al²O³.ZrO².
    Het is wel zo dat men vroeger zilverzand gebruikte als "batwash" omdat dit voorhanden was en goedkoop. Bovengenoemde grondstoffen waren toen duur, moeilijk aan te komen en kennis hieromtrent ontbrak toen nog. Loodwit-glazuur-recepten vind men ook nog geregeld in literatuur van pakweg 20 jaar geleden. Nu gebruikt men loodfritten. Dit als voorbeeld.
    beantwoord
  • Ik doe altijd 50% kwarts, 50% kaolin gemengd met water en kwast hiermee mijn ovenplaten in, liefst in twee of drie dunne, zo egaal mogelijke lagen.
    Wat ook werkt is kaolin los strooien op de ovenplaat maar aangezien dit poeder blijft, zit dit dus onder de beelden na het bakken en dit geeft nogal af aan mijn mooie zwarte lakens op de marktkraam...
    Ik stook nooit droog, maar stook de 1e keer na het behandelen wel alleen bisquit...ik vind droogstoken altijd nogal overbodige verspilling van energie (mijn energie en die van de electrische oven) ook smeer ik trouwens mijn stapelmateriaal ermee in en alle boven en onderkanten van ovenplaten.
    succes, groetjes monique
    beantwoord
  • Ik kwast mijn ovenplaten ook met twee of drie dunne lagen in, maar dan met 50 % witte westerwalder en 50% kaolien.
    beantwoord
  • Zo zal ieder wel zijn recept hebben dat 'werkt'.
    Waarom kwarts vervangen door zirkoonoxyde als bescherming van een ovenplaat? kwarts is nog geen euro per kg. niet in verhouding tot 30 euro per kg. van de zirkoonoxyde, Lucien ik denk dat je zirkoonsilicaat bedoelt? Dat is een geschikt middel om ovenplaten enz mee te behandelen (in combinatie met kaolin).Fibervilt niet alleen schadelijk, is ook kostbaar en niet meerdere malen te gebruiken, is mijn ervaring.
    beantwoord
  • Hallo Marga,
    Of u Zirkoonoxyde of zirkoonsilicaat gebruikt hangt af van uw werk-temperatuur en klei-type. "Zuinigheid bedriegt de wijsheid", sprak ons moeder. Als u 500 gram batwash nodig hebt, wat voor de meesten een reële hoeveelheid is, en hiervan hooguit 100gram zirkoon, is dit, zelfs in deze barre tijden, toch nog betaalbaar?
    Zirkoonsilicaat zou ik voor lage (<1200°C) temp. gebruiken, en voor hogere temp. het oxyde. In deze hogere temp. zit ook het porselein en de kristalglazuren. Die met bone china of met kristalglazuren werken zullen wel begrijpen waarom. En zoals ik reeds aanhaalde: Wie fibervilt schadelijk vindt mag dan ook niet met een fiber-oven werken, zoals bv. een raku-zelfbouw oven. Zelf gebruik ik wèl dit fiber, en dit reeds 20 jaar. Het vilt dat niet door glazuur is beschadigd, is nog steeds niet vervangen. Een extra viltje onder een 'risico'stuk en klaar. Ik zing ook al 20 jaar dat men met zorg moet omspringen met alle keramische vezels. Men staat wel te gillen :'ge-vaar-lijk!!', maar meestal omdat het 'in' is, maar zelf het gevaar ervan niet kan duiden.
    beantwoord
  • dag Lucien,

    ge-vaar-lijk.
    het gevaar is als volgt te duiden;
    Keramische vezel heeft dezelfde structuur als asbestvezels.
    Het is nog "niet"bewezen dat het dezelfde gezondheidsrisico's heeft als asbest. (daar zijn trouwens ook verschillen in de risico's afhankelijk van de soort asbest en hoe ernstig en hoe lang je er aan bloot bent gesteld)
    De Nederlandse overheid heeft een jaar of 15 geleden een waarschuwing rondgestuurd met betrekking tot de onbekende risico's van keramische vezels. Maar adviseerde vanwege de gelijkvormige structuur van de asbestvezel het ook op dezelfde manier te behandelen.

    Als je je realiseert dat het vele jaren heeft geduurd voordat de gevaren van de asbestvezel erkend zijn is het dus verstandig om keramische vezels als gevaarlijk te beschouwen.
    Je kan er prima gebruik van maken, maar je moet handelingen waarbij vezels vrijkomen die je dan kan inademen vermijden.
    Een stofmasker dragen, nat maken van de vezels bij sloop of reparatie van een oven zijn dan maatregelen waarbij je jezelf beschermd.

    groeten
    Hans

    beantwoord
  • Hans, ik ben het met uw uiteenzetting volkomen eens. We worden elke dag aan zoveel gevaren blootgesteld. Er mee leren omgaan en weten uit welke hoek dit gevaar komt help zo veel meer dan enkel maar 'brand' roepen.
    beantwoord
  • Ik denk dat het geen kwaad kan om 'brand' te roepen zodra er vuur is? Vind het belangrijk dat men weet waar men mee omgaat. Dat is niet voor iedereen duidelijk, dus kan je maar beter op voorhand waarschuwen ter bescherming. Er wordt nog veel te vaak in leslokalen met grondstoffen die schadelijk zijn, omgegaan alsof het poedersuiker is. De nevel van uit de glazuurcabines dwarrelen in de ruimte, gezellig langs je koffiekopje. Ga naar een groothandel, de ponds pakken barium staan voor het grijpen. En nog staat men niet te gillen 'ge-vaar-lijk' terwijl een paar gram van dit goedje dodelijk is. Ook zijn er oxides die door het huidvet opgenomen worden in je lichaam en dit niet meer verlaten, dus handschoenen dragen en mondkapjes voor, is voor ons beroep/hobby geen overbodige luxe. Er wordt vaak te laconiek over gedaan.
    beantwoord
  • Dat vindt ik ook Marga
    Beter voorzichtig dan overmoedig.
    Ik heb iemand gekend met stoflongen daar word je echt niet vrolijk van.

    Frans
    beantwoord
  • Frans, daar heeft Marga een punt. U kunt niet genoeg op voorhand waarschuwen voor al deze gevaren. Zo is het innemen van 500 gram keukenzout ook dodelijk, maar daar rept men met geen woord over als u dat bij kilo's in de winkelrekken ziet staan. Er zit in sommige huidzalven zinkoxyde. Ik mag er niet aan denken !
    beantwoord
  • Lucien waar hebben we het hier over? Een fles zoutzuur van de verfspeciaalzaak schenk ik ook niet in mijn drinkglas. Net zo goed dat ik geen pond zout op eet. Maar we zijn hier op het klei forum en een waarschuwing is in deze op zijn plaats. Het bewust worden van de materie waar je mee werkt, al dan niet gevaarlijk is in mijn optiek van belang. En gevaarlijke stoffen zijn het vaak waar we mee werken.
    beantwoord
  • Ha Marga, u hebt de boodschap begrepen...of niet ?
    beantwoord
  • Riet,misschien vindt je dit een vreemd antwoord maar ik 'bescherm' mijn ovenplaat door niet te dik te glazuren.

    Het dwingt mij om nauwkeurig mijn glazuurlaagdikte van te voren te bepalen(zodat het glazuur niet gaat 'lopen') Kreatief/technisch gezien is de glazuur laagdikte ook van belang.

    Op de plek waar het werkstuk in kontakt met de plaat komt verwijder ik het glazuur met een vochtig sponsje.

    Rob
    beantwoord
  • Is het een gek idee om een stuk kleiplaat (ongeglazuurd) mee te bakken voor een 2e stook wat je onder het geglazuurde werk legt?
    Ik werk op een school voor met keramiek en wil geen te ingewikkeld te werk hoeven gaan als ik eens iets glazuren. Dus ovenplaat, daarop gebakken kleiplaat van bijv 0.5 cm dik, dan triangeltjes en dan het te glazuren kleiwerkstuk?
    beantwoord
  • Dat je je ovenplaat wilt beschermen doe je omdat er soms wat glazuur van de werk kan lopen en dat je het makkelijker eraf kan steken/bikken, dan snap je wel dat het geen oplossing is om er een ongeglazuurde kleiplaat onder te leggen, die plakt vast aan je uitgelopen glazuur en ben je nog verder van huis. Ook is het denk ik geen optie omdat zo'n dunne plaat zeker een keer breekt als je er zwaar werk op hebt staan, iedere stook heeft die kleiplaat daaronder te lijden. Mijn werk is meestal zo tegen de 10 kilo!! Je hebt bij die breuk dan kans dat al je werk in de oven tegen elkaar aan zakt of zoiets.....

    Het is geen moeite om je plaat in te smeren want je hoeft dat echt niet bij iedere stook te doen. Ook ik doe het met kaolien en kwarts en dat bevalt prima, blijft er goed opzitten, beter dan zand dat van je platen kan glijden. Gewoon een uurtje even kwasten en je hebt dan in ieder geval een hele lange tijd mooie platen, je bent duurder uit als je steeds nieuwe zou moeten kopen.

    Keramiek is niet alleen maar lekker bezig zijn, ook het opruimen, schoonhouden van je gereedschap, voorzorgen en nog meer van die dingetjes horen er nu ook eenmaal bij.

    Caroline Kuiper.
    beantwoord
  • ik gebruik een zelfgemaakte batwash van Aluminiumoxyde,kaolien en kwarts.
    Nu heb ik momenteel geen kwarts staan.
    Kan ik i.p.v. kwarts, silex gebruiken?
    beantwoord
  • Cristel, best het kwarts uit je batwash laten. ( kwarts = silex(flint) )
    beantwoord
  • Gebruik ik dan alleen de aluminiumoxide en de kaolien?
    Vroeger nog batwash gemaakt met kwarts en dat ging goed.
    Zou die misschien eventueel kunnen verglazen?
    Ik ben niet zo goed in scheikunde.
    beantwoord
  • Cristel, het gaat nog beter zonder kwarts. Kwarts is een glasvormer en het glazuur dat er eventueel mee in contact komt gaat hiermee versmelten. Blijkbaar hebt u al veel geluk gehad of werkt u op zeer lage temperatuur.
    beantwoord
  • Een degelijk en eenvoudig recept voor ovenplaat-bescherming is 1 deel kaolien en 1 deel mulliet ( molochite ) met toevoeging van wat CMC voor het aanbrengen en verlijmen. Dit recept is zowel voor hoge als voor lage temperaturen geschikt. ( aluminiumoxide is af te raden omwille gezondheidsreden )
    - Kaolien samenst. 1 Al²O³ . 2 SiO²
    - Mulliiet samenst. 3 Al²O³ . 2 SiO²
    Hoe hoger het Al²O³ -gehalte , hoe langer het smelttraject, maw hoe taaier een glazuur wordt. Het smeltpunt van een mineraal is geen goede uitgang. Zo kan kwarts met smeltpunt 1710°C. reeds door toevoeging van Loodoxide met smeltpunt 880°C. reeds vloeien op 510°C. Om het vloeien te stoppen bij kristalglazuren gaat men ook om deze reden aluminiumoxide onderaan de pot aanbrengen.
    beantwoord
  • Lucien,
    Ik ga mijn ovenplaten beschermen met jouw recept maar dan heb ik nog een vraagje.Moeten de platen "voorgebakken" worden?
    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Nee Sonja, gezien er toch geen ' versmelting' zal plaatsvinden. Het blijft een poederige beschermlaag.
    beantwoord
  • Beste Lucien en andere lezers

    Ik moet een ander recept nemen want ik heb geen molochite/mulliet in huis.Was hiervan toch echt overtuigd.
    Ik ga ervan uit dat bovenstaande recepten geschikt zijn voor hogere temperaturen.
    Ik heb zirkoonoxide in huis dus ik zou ook het mengsel 50% zirkoonoxyde en 50% kaolien kunnen maken.Een andere optie is het mengsel met aluminiunhydraat.Ik weet niet wat voor elk mengsel de voor en nadelen zijn .
    Zou ik hierin advies kunnen krijgen?

    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Neem dan maar kaolien en zirkoon . Aluminium tast de grijze cellen aan.
    beantwoord
  • ik wil mijn ovenplaten beschermen en volgens een franse vriendin moet ik dat doen met een mengsel van 50% aluminiumoxide en 50 % kaolien en daarna voorbakken. Klopt dat? Ik kon deze bovenstaande combinatie nl niet vinden in een eerder behandelde vraag (misschien ook niet goed gekeken hoor...)
    beantwoord
  • Deze samenstelling is ook af te raden om gezondheidsreden. Hierboven kan je zien dat Al²O³ ( aluminiumoxide ) aangebracht is via Mulliet en zoals je kan zien, reeds versmolten is met een minimum aan SiO² ( siliciumoxide ). Zirkoonsilicaat is ook een goed en degelijk alternatief.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.