ALGEMEEN > Ovens > Ve-Ka oven

sinds kort ben ik in het bezit van een oude Veka keramiekoven, een voorlader van zo'n 25 jaar oud. Via veka heb ik de gebruiksaanwijzing gekregen maar toch kom ik er niet uit. Wie kan mij helpen?
Bijgevoegd 2 foto's van de knoppen.

7 antwoorden

  • Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb zelfs geen gebruiksaanwijzing. Zou jij mij kunnen helpen
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Met een schakelknop zou je het aantal stookuren moeten kunnen aangeven en met de andere knop zou je de eindtemperatuur moeten instellen waarop de oven automatisch afslaat. Misschien kun je een duidelijke foto van de knoppen mailen naar info@klei.nl?
    Staat er ergens op de oven nog welke oven het van Ve-Ka betreft?
    mvg Yoka
    beantwoord
  • hallo, het is een veka kvk 80 op krachtstroom
    beantwoord
  • Bedankt voor de foto. Helaas is de tekst op de foto niet te lezen. Maar n.m.m. staat daar alles op.
    De bovenste knop is de temperatuurbegrenzer. Hier moet een beginstand 0 °C en een eindstand 1150 °C (of hoger? kan het niet lezen, vermoedelijk is de eindtemperatuur 1300 °C) zijn aangegeven. Instellen van de gewenste temperatuur gaat d.m.v. van het verdraaien van de stelring.
    De tweede knop is de temperatuurregeling.
    Naarmate je de knop meer naar rechts draait (van 0 naar VOL) zullen de verwarmingselementen met een steeds kleinere onderbreking in bedrijf zijn. M.a.w. in de lagere standen loopt de oventemperatuur langzamer op dan in de hogere standen. Uitgezonderd bij de stand VOL, hier blijft de oven constant in bedrijf.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • bedankt voor de moeite, dit gedeelte snap ik nu,maar er is ook nog een tijdklok(zie foto) waar ik moeite mee heb
    beantwoord
  • Jeanine, ik denk dat die tijdsklok enkel een veiligheid is indien de smeltkegel zou blokkeren. U zet deze tijdsklok in op een max. tijd die nodig is om het hele stooktraject te overlappen. Stel, u hebt 8 uur nodig ( proefondervindelijk ), dan zet u die klok op 8 uur + 15 minuten.
    beantwoord
  • hier alsnog de foto van de tijdklok
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.