ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > geen craquelé

De werken geglazuurd met de gewone raku glazuur geven geen problemen.
Maar als ik pigmenten bij de glazuur doe om kleur te krijgen, wil de glazuur niet craqueleren.
Ik testte verschillende temperaturen uit gaande van 960° tot 1020° en verschillende tijden tussen uit de oven halen en in het rookvat steken.
Zelfs als het werk bijna te koud had om in het rookvat te steken was de glazuur nog niet gecracleerd.
Heeft iemand enige ervaring hiermee?
Kan ik iets toevoegen om de glazuur gemakkelijker te laten craqueleren?
En hoe kan de toevoeging van gewoon kleurpigment invloed hebben op het raku-glazuur?
De lichte kleuren (zoals geel) geven wel een lichte craqulé
gevraagd

4 antwoorden

  • Inge, je schetst precies het probleem waar ik ook tegenaan loop.
    Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die een recept weten dat wél craquelé geeft als er pigmenten zijn toegevoegd.
    beantwoord
  • Hallo Inge,

    Kleuroxydes en pigmenten hebben zeker een invloed op het karakter van het glazuur. In geval u alsnog craquelèe wil, zult u dit glazuur even moeten bijsturen. Craquelèe krijgt men door glazuren met weinig rek en grote krimp. Als u de ruwbak hoog stookt, zit er bij de raku-stook nog weinig krimp in de scherf, uitgaande van steengoedklei of porselein. Het glazuur gaat nu alle krimp moeten opvangen en gaat barstjes vertonen. Of je al dan niet lang wacht met de stukken in de rookton te plaatsen gaat niet helpen. De wachttijd dient enkel om het glazuur te laten uitharden, zodat het rookmateriaal geen indrukken meer op het glazuur maakt. Als je te lang de stukken aan de lucht blootsteld, gaat de primaire (in de oven)reductie verloren. Secundaire (in de rookton)reductie dient voornamelijk om de primaire reductie vast te houden, met als nevenverschijnsel het inroken van de scherf.
    U moet er ook rekening mee houden dat, hoe donkerder het glazuur, hoe minder u de craqueluren gaat zien. Als er alsnog bij lichte tinten de barstjes wegblijven, kunt u best er wat Flint aan toevoegen (<5%), wat meestal gunstig werkt. Vermijd ook de aardalkalies of een complexe glazuursamenstelling.
    Gaat nooit af op de afgelezen temperatuur, maar kijk in de oven, via de uitgang, of het glazuur is uitgesmolten. Dit kunt u zien als het glazuur gelijkt op olie. Zelfde glazuur gaat vlugger uitsmelten op een dunne scherf en dan op een dikke scherf. Het kan best dat twee stuks naast elkaar, de ene reeds overbakken en de andere nog niet is uitgesmolten.
    beantwoord
  • Bedankt voor je duidelijk antwoord!
    Ik zal wat testen doen met toevoeging van flint.
    Ik bak mijn ruwbak voor raku op 960°c.
    Is het beter wat hoger te bakken?
    Niet te hoog toch want dan neemt de scherf geen rook meer op?
    beantwoord
  • Inge,

    Kies voor Raku een steengoedklei met weinig ijzeroxyde en veel aluminiumoxyde. De chamotte moet tussen 0 en 1 mm zijn en 40% van het kleivolume zijn. Meestal zit er in kant-en-klare klei maar 25%.
    Als u chamotte wil toevoegen, kies dan voor Mulliet-chamotte.
    Als u een steengoedklei gebruikt die zonder problemen 1300°C kan hebben, stookt u best naar 1020°C in minimum 7 uur. Het scherf zal nog ruim genoeg carbon opnemen, gezien het sinterpunt hiervan een heel pak hoger zit. De krimp is dan ook minimaal voor de klei en maximaal voor het glazuur. Een glazuur met hoog alkalisch gehalte gaat mooie craquelèe geven. Voorbeeld:

    Fritte M&M 1233 77%
    Kaolien 15,3%
    Kwarts 7,7%

    Aanmaken met toevoegen van CMC -lijm.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.