ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > raku en gietklei

Van een gipsenmal heb ik bekertjes gegoten en biscuit gestookt(950) en daarna raku gestookt maar dan zijn ze vaak toch door en door craquele. heeft iemand een tip. Is porceleingietklei beter ik heb K150 van vingerling gebruikt.
gevraagd

10 antwoorden

  • Karen,
    K 150, is dit een steengoedklei ?
    beantwoord
  • Het is een aardewerkklei dus 1020 -1140 baktemperatuur!
    beantwoord
  • Dacht ik al, Karen. Ongeschikt voor raku. Enkel steengoed-gietklei geschikt voor oven potterie is geschikt voor raku. Porseleinklei is ook prima.
    beantwoord
  • Oeps, nog eens de laatste zin-constructie overdoen.
    Enkel steengoed-gietklei, geschikt is voor ovenvaste potterie, is ook geschikt voor raku. ( pfff, niet veel beter, maar als je deze krabbel niet snapt, gillen..)
    beantwoord
  • Bedankt voor de tip, weet je misschien ook een nummer of naam,meestal koop ik bij de Hazelaar of Keramikos?
    Stook je zelf ook mal gegoten dingen in de rakuoven?
    beantwoord
  • Karen,
    Ik ken niet de collectie's klei van beide leveranciers, gezien ik mijn stek heb in het verre Vlaanderen. :-)
    U moet enkel vragen naar de steengoed(poeder)klei met het hoogste aluminiumgehalte en het laagste ijzergehalte. Voeg er zelf nog 25% fijn Mulliet (witbakkende chamotte) aan toe, en uw gietsels" kunnen niet meer stuk". En neen, ik hou niet zo van gietklei-toestanden. Ik wil de klei "voelen" , kneden of draaien. Als ik met mallen werk is het instamperen met plakken klei. Dit geeft meer mogelijkheden als men met beelden werkt.
    beantwoord
  • Adressen van leveranciers zijn te vinden onder de link CommerciĆ«le adverteerders: http://www.klei.nl/links/adverteerders.aspx
    beantwoord
  • ik maak soms werken in gietklei steengoed die ik raku stook
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ziet er goed uit Dimitri,ook mooi gefotografeerd!De craquelure is nu wel gelukt zo te zien.

    Rob
    beantwoord
  • Bedankt, het is nu goed gelukt!
    mooie resultaat!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.