ALGEMEEN > Tegels - platen klei > een platte plaat stoken

Wie geeft mij de ultieme tip om een platte kleiplaat te stoken zoder dat hij kromtrekt, scheurt of breekt. Ik heb al van alles geprobeert, maar tot nu toe is het meer geluk dan wijsheid als er iets heel blijft.
Ik stook uiteindelijk op 1150 graden C, grove chamotteklei
gevraagd

6 antwoorden

  • ik stook een platte plaat altijd op de volgendemanier:
    ik bestrooi de ovenplaat met kwarts, daarop de plaat welke ik met kleine propjes klei verzwaar op verschillende plekken. zeker op de hoeken en in het midden. afhankelijk van de grote meer of minder propjes.
    beantwoord
  • Hallo

    De goede antwoorden zijn al gegeven.
    Ik zou het alleen niet op kwartspoeder doen want daarbij heb je een grote kans dat je de stof inademt en er "silicose of stoflongen" van kan krijgen.
    Ik doe het altijd op chamotte niet de klei maar de korrels die in die klei zitten.
    Gebruik chamotte 0,5 tot 1 mm .

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Een tip die er nog niet instaat:
    De plaat niet vlak liggend maar onder een schuine hoek stoken. wel op een ovenplaat natuurlijk.
    De zwaartekracht hekplt dan bij het schuiven wat nodig is voor de krimp.
    Vooral bij zware dikke plakken wil dit helpen.

    Een tip die ik ter discussie wil stellen is die over de ovendeken van Tante Kaat,
    Dekeb isoleert zodat de warmte maar van een kant in de plaat kan trekken, dit levert m.i. meer spanning dus meer risico op scheuren of kromtrekken.

    beantwoord
  • Beste gerdi,

    Ik weet weliswaar niet in wat maten je denkt, maar zelf heb ik dit probleem een aantal keren opgelost door een bedje van zand op de ovenplaat te maken, zo kan de plaat naar alle kanten krimpen.
    dit is ook de methode waarop de etrusken hu sarcogaaf deksels stoken.
    beantwoord
  • Op de ovenplaten heb ik steeds een dun laagje fijn korrelig rijnzand. Dit werkt perfect bij het krimpen van de klei en beschermt de platen tegen eventueel aflopen glazuur. De zand kan zeer proper gemaakt worden door te zeven.
    Veel klei- en stooksucces.
    beantwoord
  • Beste Gerdi

    Ik maak nog weleens gevelstenen die ik rechtop in de oven
    op een ovenplaat zet omdat de oven teklein is om ze plat te leggen.Ik steun de plaat met stapelmateriaal tegen de zijkant van de oven en dan blijven ze mooi recht.
    Ik gebruik wel uitsluitend klei met 40% chamot waardoor het kromtrekken en scheuren sterk wordt vermindert
    hopelijk heb je hier wat aan.
    groeten jan wf
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.