ALGEMEEN > Gips > gips die sneller uithard

Ik ben op zoek naar een soort gips die heel snel uithard. Ik wil mallen voor gietklei maken en het duurt zo ontzettend lang!
Heeft iemand een advies?
Hartelijk bedankt, Lena
gevraagd

8 antwoorden

• Warm water gebruiken of wat zout bij de gips doen.
    beantwoord
  • Inderdaad warm water tot plusminus 37 graden een beetje zout en/of "vuil water" dat is het water waarin je je gipsgereedschap afspoeld toevoegen.
    Sucses Piet (Dutch Molds).
    beantwoord
  • Hartelijk bedankt voor de antwoorden! En hebben jullie misschien nog een advies om gips mallen die al gemaakt zijn sneller uit te harden? ik heb al een klein kacheltje, maar kan ik ze ook in de oven zetten?
    Hartelijk bedankt!
    Lena
    beantwoord
  • Hallo Lena,
    Liever niet in een oven zetten er op kan wel maar dan wel op een paar ovensteuntjes met een ovenplaat
    Op een radiator of bij een open raam kan ook.
    Tocht en/of wind doet de mal sneller drogen dan warmte.
    Groet, Piet.
    beantwoord
  • ik zet die buiten onder het afdak drogen zeer snel
    beantwoord
  • Waarom heb je in vredesnaam zoveel haast?
    Hanneke
    beantwoord
  • Hee, Hanneke, die mallen zijn nu wel droog hoor! :-)
    Ze zijn nu vast allang in gebruik.
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Beste Marrie,

Er bestaat een ideale werkwijze die maakt dat je als een sneltrein een meerdelige mal op 1 dag kunt maken.
    de verhouding water-gips moet afgewogen worden en de tijd voor met uitgieten is ook van belang?
    WATER 1 LITER = 1,220 kg GIPS (molda 3 is een goed merk)

je doet water (licht lauw) in een emmer en giet de afgewogen gips in het water. laat een minutje even puffen en het water opslorpen. dan pak je een wekker of een uurwerk bij de hand en ga met een vlak hand de gips roeren. roer niet te traag, zodat de lucht eruit wordt geroerd maar laat de massa niet kolken. dit duurt een 10 -15 minuten. maar eigenlijk moet je wachten tot de gips "SHIFT". sommige mensen vinden dat het warm wordt, maar het gaat erom dat de gips begint te reageren en indikt. dit is wel een cruciaal punt want je moet snel reageren en de gips in de mal gieten. als je wacht tot dat punt dan is de gips binnen enkele minuten hard. als je alles uitgegoten hebt kun je even op de mal tikken om de luchtbellen naar boven te laten drijven. en als de mal warm wordt dan is hij hard en kun je onmiddellijk verder werken of de mal laten drogen.
    probeer maar eens. en je bent zuinig met he gips, en de mal heeft de juiste verhouding voor de zuigkracht optimaal te laten werken. bijna alleen maar voordelen met deze werkwijze. behalve het lang roeren met je hand, dat is wat het enigste vervelende, die 10-15 minuten duren lang.
    succes

Grtjes
    Domi
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.